Hej,

Vi ska flytta vår diskho ca 60 cm till höger och ha kylskåp där diskhon är. Vi har två alternativ:

- Bila i golvet och dra röret där.
- Dra det från befintligt och höja kylskåpet på en stomme och ha röret under.

Såklart ska VVS monteringen göras av företaget. Men de ville ha ca 6000kr för bilningen och sedan gjuta nytt betong över.

Frågan är. Hur svårt är det att bila det här lilla avståndet själv? Vad är i sånna fall bästa verktyget att hyra för jobbet?

• Bild av rör under diskho med trasigt betonggolv, exponerade rör och en skruv på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör under diskho med smuts på golvet och kabeln synlig intill, i ett utrymme under en köksbänk.
    Skapa konto
  • Kök med diskbänk, diskmaskin och delvist borttagen kakelvägg. Golvet delvis avtäckt för renovering. Sopskyffel med damm synlig.
    Skapa konto
Hade själv testat med borrhammare med tillhörande huggmejsel.
Är det riktigt hårt golv en vinkelslip innan med stenskiva för att såga upp skåror.

Den måste ju dock ner en bit, så risk att du stöter på armering, men jag hade iaf gjort ett försök.
Jag är amatör - Finns säkerligen bättre ideer.

Är inte väggen ett alternativ att jacka upp för att få in röret några centimeter?

Bästa svaret

D
Jag hade annars kanske byggt en liten piedestal för kylskåpet. Det är bara skönt att få upp skåpet en bit så man inte behöver böja sig så mycket när man hämtar potatis.

• Gilla
MAK0101
  • Laddar…
Vad är det för hus och vad är under? En fördel med att leja bort det är ju att dom (förhoppningsvis) har ansvarsförsäkring, kan ju vara skönt om du har någon granne under t.ex.

BirgitS
Det kan ju bli svårt att nå översta hyllan i kylskåpet om man höjer upp det. För att inte tala om besväret med att dra ut och skjuta in kylskåpet varje år för rengöring.

• Gilla
Fru Uggla
  • Laddar…
C
Bila, koppla avlopp och gjuta är inte särskilt svårt med rätt verktyg, men... det ser ut som att röret eventuellt kommer ut från väggen och kanske inte låter sig flyttas ner till under golvnivå så enkelt.
Tycker 6 000 kr för att få detta fixat låter fullt rimligt.

• Gilla
Frogmaster och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju bli svårt att nå översta hyllan i kylskåpet om man höjer upp det. För att inte tala om besväret med att dra ut och skjuta in kylskåpet varje år för rengöring.
Enda gången jag dragit ut kylskåpet har varit för att få ut möss. Iofs städade jag den gången. Men varje år?

Lättast skulle vara att helt enkelt lämna ett avstånd mellan kyl och vägg där rören går ( passbit i den synliga glipan så är det klart).

Vill du att kyl och underskåp och bänkskiva ska linjera så kan man flytta ut allt och köpa djupare bänkskiva.

Ytterligare alternativ är att regla upp en ny vägg och på så sätt flytta ut allt.

A Andreas75 skrev:
Hade själv testat med borrhammare med tillhörande huggmejsel.
Är det riktigt hårt golv en vinkelslip innan med stenskiva för att såga upp skåror.

Den måste ju dock ner en bit, så risk att du stöter på armering, men jag hade iaf gjort ett försök.
Jag är amatör - Finns säkerligen bättre ideer.

Är inte väggen ett alternativ att jacka upp för att få in röret några centimeter?
Det är alla dagar i veckan värt att hyra en vettig bilmaskin, en HILTI TE-600 eller motsvarande med bilmejsel är nog rätt lagom för det där jobbet. Kostar på sin höjd några hundralappar och gör jobbet betydligt lättare än att stå och skaka med en liten borrhammare 😊. Eftersom det redan finns ett hål så torde man inte behöva kapa i golvet. Det vill man helst undvika eftersom det dammar så infernaliskt om man inte kör med våtkap - men de är lite dyrare att hyra.

Men, som påpekats - i och med att röret ser ut att komma ut med en vinkel från väggen är frågan hur mycket man behöver bila.

Bila hade dock varit mitt förstahandsval alla dagar i veckan istället för att bygga nischer eller klackar som antagligen kommer se konstigt ut.

• Gilla
Frogmaster
  • Laddar…
Borrhammare röd från jula ca 800kr den använde jag när jag gjorde samma. Det tog inte speciellt lång tid.

BirgitS
D datja skrev:
Enda gången jag dragit ut kylskåpet har varit för att få ut möss. Iofs städade jag den gången. Men varje år?
Om kylen har synliga rör för kylning så rekommenderas det väl ofta att man dammsuger dem två gånger per år för att hålla nere elförbrukningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.