När jag köpte mitt första hus häromåret hade jag läst i mäklarens beskrivning att vattnet kommer från en borrad brunn. Jag noterade naturligtvis också att det på tomten även fanns en äldre grävd brunn, vilken jag förnöjt planerade att använda till bevattning. Någon exakt beskrivning av den borrade brunnens placering fick jag dock aldrig, bara att den var "på baksidan". Det kanske jag borde varit mer påstridig om, men jag är som sagt ny i det här med fastigheter.

Jag kontaktade den förra ägaren häromveckan för att försöka få klarhet i frågan; jag trodde att den borrade brunnen var övertäckt med matjord någonstans på gräsmattan, precis som bergvärmens borrhål är. Men den förra ägaren insisterade att den borrade brunnen var fullt synlig med betonglock; han menade den grävda brunnen. Jag blev hemskt förbryllad.
"Men det är ju en GRÄVD brunn?"
"Nä, det är en borrad brunn fick jag veta av den jag köpte av!"
Frustration. Men ok, dags att se vad som döljer sig under ytan på denna förbannade brunn. Det kan väl aldrig vara så att de borrat I den grävda?
Fram med dränkbar pump och gå till botten med det här, if you pardon the pun.
20260522_123358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se på fan
20260522_123347.jpg
Skapa konto

Det var som han sa. Tyvärr?
20260522_123321.jpg
Skapa konto

Så, vad är problemet?
Denna grävda brunn är vanligtvis fylld nästan till brädden (ca 1m ned från locket) med vatten. Mest grundvatten underifrån förstås, men jag vet inte hur mycket som letar sig in från ytligare håll.
Alltså ett flertal kubik med gissningsvis bakteriestinnt vatten ovanpå borrhål och foderrör och cementtätning.

You tell me.
Jag menar, är detta rimligt? Jag vet inte, men kan jag lita på att gjutningen i toppen på borrhålet är tätt, att inte dagvatten från det rätt otäta brunnslocket och skräp, bakterier och gud vet vad läcker ned i borrhålet? Jag vet inte ens hur gammal denna styggelse är.

Jag inser i skrivande stund att jag borde ta ett vattenprov innan jag målar fan på väggen.
Men jag tänker att det vore trevligt att höra tankar och råd, utifall att worst case scenario faktiskt inträffar.
Kommer jag behöva gräva fram hela cemettätningen i toppen på borrhålet? Skulle det kunna räcka att sätta ned ett plaströr runt slangar och cement och cementtäta ytterligare? Eller är jag helt uppåt väggarna i onödan?

Redigerat:
U Utterström skrev:
gå till botten med det här, if you pardon the pun
😂
U Utterström skrev:
kan jag lita på att gjutningen i toppen på borrhålet är tätt, att inte dagvatten från det rätt otäta brunnslocket och skräp, bakterier och gud vet vad läcker ned i borrhålet? Jag vet inte ens hur gammal denna styggelse är.
Köpte du av ett dödsbo? Kanske dog förre ägaren av detta hemska vatten. Då kanske du bör kolla lite extra noga.😂
U Utterström skrev:
är jag helt uppåt väggarna i onödan?
Antagligen! 😂 För allvarligt talat har det knappast någon betydelse vad som finns utanför borrhålet. Vattnet från brunnen håller sig i vattenledningen och kommer från det borrade hålet.

• Gilla
Utterström
  • Laddar…
Cheesen
U Utterström skrev:
När jag köpte mitt första hus häromåret hade jag läst i mäklarens beskrivning att vattnet kommer från en borrad brunn. Jag noterade naturligtvis också att det på tomten även fanns en äldre grävd brunn, vilken jag förnöjt planerade att använda till bevattning. Någon exakt beskrivning av den borrade brunnens placering fick jag dock aldrig, bara att den var "på baksidan". Det kanske jag borde varit mer påstridig om, men jag är som sagt ny i det här med fastigheter.

Jag kontaktade den förra ägaren häromveckan för att försöka få klarhet i frågan; jag trodde att den borrade brunnen var övertäckt med matjord någonstans på gräsmattan, precis som bergvärmens borrhål är. Men den förra ägaren insisterade att den borrade brunnen var fullt synlig med betonglock; han menade den grävda brunnen. Jag blev hemskt förbryllad.
"Men det är ju en GRÄVD brunn?"
"Nä, det är en borrad brunn fick jag veta av den jag köpte av!"
Frustration. Men ok, dags att se vad som döljer sig under ytan på denna förbannade brunn. Det kan väl aldrig vara så att de borrat I den grävda?
Fram med dränkbar pump och gå till botten med det här, if you pardon the pun.
[bild]
Se på fan
[bild]
Det var som han sa. Tyvärr?
[bild]

.

You tell me.
Jag menar, är detta rimligt?
Ja det är rimligt, man har sparat på grävning genom att förlägga nya brunnen så nära befintlig anläggning som möjligt. Att du sen inte kollat upp detta innan du köpte huset är orimligt. Ditt livs största affär och du rusar in med förbundna ögon... "jag trodde" eller "jag tog för givet" hade du inte gjort om du köpt en peugeot för 25000:-

Det fins ett flertal trådar här på BH där man har borrhål i den gamla brunnen, så det är inte så sällsynt lösning som man kanske först tror.

Jag vet inte varför man gör så - om det är för att spara borrkostnad, men man gör det besvärligt för sig och det blir dyrt för den framtida underhållet när man tar in firmorna med dagens arbetsmiljöregler med klätterutrustning och fallskydd och kanske tom. forcerad ventilation om brunnen är djup, som måste säkras upp innan man kan jobba med detta.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S
Vattnet i den grävda brunnen behöver inte vara så dåligt trots utseendet. Även om jag hade föredragit att inte ha anslutningen till brunnen under vatten, hade jag nog i ditt fall nöjt mig med de regelbundna vattenprov man ska göra om man har egen dricksvattenbrunn. If it ain't broke...och som ny fastighetsägare har man kanske 1000 saker att fixa med. Jobbigare blir det väl när pumpen till slut måste bytas, men dit kan det vara många år

Och man kan ju se det som att du faktiskt har både en borrad dricksvattenbrunn, och en grävd för trädgårdsvatten som du kanske kan använda beroende på tillrinning.

Sen tycker jag att du fick ett riktigt tråkigt bemötande av osten. Man lär sig. Lycka till.

• Gilla
Utterström och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

1. Det är inte en ovanlig lösning att borra i en grävd brunn, en dålig lösning enligt mig men inte ovanlig för det.

2. Även om den inte vore borrad i en grävd brunn så är det inte ovanligt att man sätter ner några brunnsringar runt en borrad brunn för att kunna utföra underhåll och reparationer.

3. Du kan inte gräva fram tätningen till den borrade brunnen. Den sitter längst ner på foderröret som ska vara borrad minst 2 meter ner i fast berg.

4. Jag skulle inte vilja ha stående vatten ovanför foderröret. Ökar definitivt risken för kontaminering av brunnen. Jag skulle vilja ha ett passivt system som leder bort vattnet från den grävda brunnen tex en dränering. Är det inte möjligt så ett aktivt automatiskt system typ en dränkpump med nivågivare aka flottör.

Varför bör du lyssna på mig?
Jag är föredetta brunnsborrare, sen gick vidare till att bli instruktör inom borrning.
Jag har även jobbat med att provta och täta brunnar, tex en kommunal dricksvattentäkt som vi fick pumpa torr för att kunna gå ner med kamera och provtagningsutrustning så vi kunde provta individuella vattenförande sprickor för att se var det kontamineringen kom in och sedan täta brunnen nedanför den sprickan.
Utöver detta är jag även brunnsägare.

• Gilla
Utterström och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, ingen ovanlig lösning. Den främsta anledningen till att man gör/gjorde detta är nog att du slipper dra om några vattenledningar.

Med ett fungerande lock på foderröret måste det inte nödvändigtvis innebär några problem med denna lösning. Vi hade detta i en tidigare fastighet, fungerade utmärkt i många år. Så se till att det är tätt vid foderröret, och gör inte mer förrän om du behöver är mitt tips.

• Gilla
Utterström
  • Laddar…
Ett alternativ är att skarva foderröret så att det inte kan komma in ytvatten.
Det har vi gjort på några brunnar.
Man får se till så man har en tillräckligt lång stång till geidern om/när man behöver plocka upp pumpen.

• Gilla
Utterström
  • Laddar…
Som andra redan sagt är det ingen jätteovanlig lösning. Den dagen pumpen pajar och du ändå måste dra upp den kan du ju passa på att skarva foderröret upp till någon lämplig höjd där det går att göra ett utlopp för dränering/bräddavlopp. Då skulle man även kunna bulta fast någon stålkonstruktion eller konsoler invändigt i brunnen och lägga gallerdurk på så kan man stå torrskodd i brunnen och jobba.

Jag misstänker dock att den dagen pumpen går sönder (imorgon eller om tio år...) så är nog inte just dessa extraarbeten prioriterade så om du vill göra något åt det är det bäst att planera och utföra vid en tidpunkt du kan välja själv.

1780262992079.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Utterström
  • Laddar…
Litenskit Litenskit skrev:
1. Det är inte en ovanlig lösning att borra i en grävd brunn, en dålig lösning enligt mig men inte ovanlig för det.

2. Även om den inte vore borrad i en grävd brunn så är det inte ovanligt att man sätter ner några brunnsringar runt en borrad brunn för att kunna utföra underhåll och reparationer.

3. Du kan inte gräva fram tätningen till den borrade brunnen. Den sitter längst ner på foderröret som ska vara borrad minst 2 meter ner i fast berg.

4. Jag skulle inte vilja ha stående vatten ovanför foderröret. Ökar definitivt risken för kontaminering av brunnen. Jag skulle vilja ha ett passivt system som leder bort vattnet från den grävda brunnen tex en dränering. Är det inte möjligt så ett aktivt automatiskt system typ en dränkpump med nivågivare aka flottör.

Varför bör du lyssna på mig?
Jag är föredetta brunnsborrare, sen gick vidare till att bli instruktör inom borrning.
Jag har även jobbat med att provta och täta brunnar, tex en kommunal dricksvattentäkt som vi fick pumpa torr för att kunna gå ner med kamera och provtagningsutrustning så vi kunde provta individuella vattenförande sprickor för att se var det kontamineringen kom in och sedan täta brunnen nedanför den sprickan.
Utöver detta är jag även brunnsägare.
Tusen tack, precis vad jag sökte. Tack även ni andra i tråden för konstruktiv feedback. Guld värt.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vi har ett hus byggt på 1910 talet, vilket vi köpte 1982. I den grävda (osäkert när) 3,5 m djupa brunnen finns ett borrhål som är 65 m djupt. I den har vi en Grundfos på 45 m. Foderrör är inte tätat upp i den grävda delen. På våren har vi artesiskt grundvatten och på hösten är vattennivån en bit ned i foderröret. Vi har gjort återkommande vattenprov och har aldrig haft några problem, tex typ ecoli.
Förstår därför inte diskussionen om tätning av foderröret uppåt i brunnen. Om inte annat skapar det problem vid byte av pump.

Mitt råd blir alltså ta ett vattenprov och är det bra så sitt lugnt i båten.

• Gilla
Utterström
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.