Hej 🙂

vattnet rinner undan väldigt långsamt i vasken i ett ganska komplicerat vattenlås i ett trångt kök som verkar kräva viss exakthet för att fungera. Andra trådar ger tips om hur vattenlåset kan vinklas men problemet här verkar mer komplicerat.

En halv vask tömms på omkring 30 minuter och det verkar som att vattenpelaren går ända upp när jag känner på rören och drar isär dem. Vaskens vatten ska gå genom ett vattenlås (bild 1) sedan genom två krökar (bild 2) innan det når avloppet. Om man rycker och sliter pyser det till och en del vatten rinner undan innan det stannar igen.

Diskmaskinen trycker såklart upp vatten i vasken men fungerar bra i övrigt.

**

Vattenlåset och rören är rena från fett och fastighetsägaren har bytt nippeln till avloppet. Inga stopp fanns i avloppet.

Avloppet sitter i ett flerfamiljshus på tredje våningen.

• Komplext vattenlås under köksho med flera rör och kopplingar som visar installationen och diskbänkens avloppssystem i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå plaströr och krökar under en köksvask, omgivna av trånga utrymmen och andra rör, med en markering för vattenlåsjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det är stopp längre ned, alltså nedanför vattenlåset. Alla symptom du beskriver stämmer.

Hur vet man att det inte fanns stopp i avloppet? Har man haft spolbil som spolat din gren ut till den stående stammen i huset? Det är troligen vad som krävs. Du kan också ägna en halv dag åt att rensa med rensband. Det petar hål på det härdade fettet som sannolikt blockerar ledningen, det kommer från din diskmaskin.

Exempel:

https://www.clasohlson.com/se/Avlop...QgkyDhEt_MvrauqwOlx2iqCvd6hTA-HRoCTREQAvD_BwE

• Gilla
Expex och 1 till
  • Laddar…
Om det fanns något som hette luftpropp eller baksug så skulle det kännas mer rimligt. Nyss var vasken full och när jag drog isär kopplingarna något så tryckte den ut luft. När det pyst ut luft en sekund så började vatten komma ut. När jag då sköt ihop kopplingen igen tömdes vasken på några deciliter.

Det känns inte som att vattenpelaren gick ända upp.

Claes Sörmland
Typfallet på stopp längre ned.

När det pyser i de läckande ledningarna kan de fyllas med vatten ovanför stoppet. Men inte när de är täta.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, typfall på stopp längre ned.

Men vad är historien här? har det fungerat, eller är det ett nytt kök?

H hempularen skrev:
Som sagt, typfall på stopp längre ned.

Men vad är historien här? har det fungerat, eller är det ett nytt kök?
Vasken töms nu långsamt även med regjort vattenlås och min misstanke är att:
(1) jag satt ihop vattenlåset fel efter senaste rengöringen;
(2) det är en känslig konstruktion och av ren "otur" råkar vattenlåset ibland (=>2 veckor) inte fungera, eller;
(3) det är, som ni säger, helt enkelt stopp i avloppet.

Tidigare har vasken tömts olika snabbt beroende på hur länge sedan det var jag rengjorde vattenlåset (c:a var tredje månad). Det har annars fungerat bra i alla sex år jag har använt köket men det är byggt 2005. I helgen kommer jag att kontrollera eventuellt stopp i avloppet.

PS. Även slangen till överfyllnadsskyddet (mellan vask och vattenlås) fylls med vatten

Düsseldorff
Det är uppenbart stopp i avloppet längre ned.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Problemet är nuv avhjälpt. Det var stopp längre ned.

• Gilla
Karin Svensson5 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.