Hej, efter att vi stängde av vattnet hemma för ett blandarbyte så droppar avstängningskranen för inkommande vatten. Se bilder. Det droppar kanske en deciliter per dag så inga mängder.
Kranen är säkert original (40-tal) och sitter innan kommunens vattenmätare (som för övrigt byttes förra året).
Jag fattar att den behöver bytas men för att köpa lite tid så funderar jag på att försöka dra åt enligt markeringen. Vad tror ni om det?
Kranen är säkert original (40-tal) och sitter innan kommunens vattenmätare (som för övrigt byttes förra året).
Jag fattar att den behöver bytas men för att köpa lite tid så funderar jag på att försöka dra åt enligt markeringen. Vad tror ni om det?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Jag hade samma problem med samma typ av kran. Visade sig att jag öppnat den något varv för mycket och det var därför den läckte.B backstromj skrev:Hej, efter att vi stängde av vattnet hemma för ett blandarbyte så droppar avstängningskranen för inkommande vatten. Se bilder. Det droppar kanske en deciliter per dag så inga mängder.
Jag fattar att den behöver bytas men för att köpa lite tid så funderar jag på att försöka dra åt enligt markeringen. Vad tror ni om det?![]()
Så testa att stäng den och sen öppna så lite det går men ändå när det kommer fullt med vatten.
Aha, det kan vara så enkelt alltså. Jag ska testa det senare idag! Tack!Ossian K Olsson skrev:
Bästa svaret
Den behöver inte bytas.B backstromj skrev:Hej, efter att vi stängde av vattnet hemma för ett blandarbyte så droppar avstängningskranen för inkommande vatten. Se bilder. Det droppar kanske en deciliter per dag så inga mängder.
Jag fattar att den behöver bytas men för att köpa lite tid så funderar jag på att försöka dra åt enligt markeringen. Vad tror ni om det?![]()
Muttern med blå pilen är helt normalt att man får släppa på för att vredet ska gå lätt att vrida samt att man drar åt för att få tätt. När en sådan där ventil inte använts på många år så går vredet oftas mycket tungt att vrida. Då släpper man lite på muttern och vrider ventilen upprepade gånger mellan öppen/stängd tills det går lätt. Sen när man är klar så drar man åt muttern igen. Muttern klämmer ihop en tätning som tätar mot ventilspindeln.
Det är bra att motionera ventilen mellan ändlägena. Många gånger har smuts lagt sig mellan ventilsliden och ventilhuset så ventilen inte tätar som den ska. Motionerar man den mellan max stängd till max öppen kan smutsbeläggningarna släppa så ventilen funkar som den ska. Sen drar man åt muttern tills det blir tätt.Ossian K Olsson skrev:
Att lämna ventilen i halvöppet läge bara för att den då råkar vara tät är handhavandefel.
Många gånger kan tätningen innanför muttern enkelt bytas och man kan ta det material man har till hands. Nästan vilket mjukt vattentåligt material som helst duger , i alla fall för en mer eller mindre provisorisk lösning.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Jag är absolut med dig på att de ska motioneras. Däremot så menar jag inte att man ska ha den halvöppen utan det jag menar är att man inte ska ha den för mycket öppen.B Bjober skrev:Det är bra att motionera ventilen mellan ändlägena. Många gånger har smuts lagt sig mellan ventilsliden och ventilhuset så ventilen inte tätar som den ska. Motionerar man den mellan max stängd till max öppen kan smutsbeläggningarna släppa så ventilen funkar som den ska. Sen drar man åt muttern tills det blir tätt.
Att lämna ventilen i halvöppet läge bara för att den då råkar vara tät är handhavandefel.
Många gånger kan tätningen innanför muttern enkelt bytas och man kan ta det material man har till hands. Nästan vilket mjukt vattentåligt material som helst duger , i alla fall för en mer eller mindre provisorisk lösning.
Jag har själv bytt till nya ventiler i och med installationen av konsol.
Tack @Ossian K Olsson & @Bjober jag har nu motionerat kranen och dragit åt muttern drygt ett halvt varv och nu läcker det inte längre (peppar peppar). Stort tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ej ändrat taxering vid utbyggnad 2009
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
TA STAD 20, vågar jag stänga värme med den vid byte av radiatorventil?
Värme allmänt -
Vågar man fixa till naturstensgrund med mindre sättning vid dräneringen?
Grund & Markarbeten -
Vågar vi dra väck laminatgolv?
Golv -
Huset saknar dränering - vågar man bila upp och isolera källargolvet? Bråttom!
Grund & Markarbeten