Hej!
Vi har ett förråd idag (isolerat) på ca 8-9 kvm invändig yta. Det har använts som verktygsförråd de senaste 30 åren men vi har tänkt att göra om det till ett arbetskontor. Det finns två fönster som markerats i bilden, i väst- och söderläge. Dörr/ingång i söder. Befintlig ventilation (som ser ut att vara en frånluftsventil) har tyvärr gått sönder och då jag observerat att förrådet ofta håller rätt hög luftfuktighet har jag planerat att förbättra ventilationen. Det finns en nuvarande radiator som monterats under fönstret i väst. Nu till min fråga...hur bör jag göra för att få till en bra ventilation där inne? Kan jag bara byta ut nuvarande ventil mot en frisk-/tilluftsventil eller bör jag göra på något annat sätt? Montera fler eller omplacera ventilerna? Radiatorn går att flytta ifall det skulle behövas.
Blir tacksam för all hjälp och tips!
Micke
Vi har ett förråd idag (isolerat) på ca 8-9 kvm invändig yta. Det har använts som verktygsförråd de senaste 30 åren men vi har tänkt att göra om det till ett arbetskontor. Det finns två fönster som markerats i bilden, i väst- och söderläge. Dörr/ingång i söder. Befintlig ventilation (som ser ut att vara en frånluftsventil) har tyvärr gått sönder och då jag observerat att förrådet ofta håller rätt hög luftfuktighet har jag planerat att förbättra ventilationen. Det finns en nuvarande radiator som monterats under fönstret i väst. Nu till min fråga...hur bör jag göra för att få till en bra ventilation där inne? Kan jag bara byta ut nuvarande ventil mot en frisk-/tilluftsventil eller bör jag göra på något annat sätt? Montera fler eller omplacera ventilerna? Radiatorn går att flytta ifall det skulle behövas.
Blir tacksam för all hjälp och tips!
Micke
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Det bör nog finnas två ventiler. Den ena lågt placerad på den sida där vinden oftast ligger på (blir då tilluft) och den andra högt upp på motsatt vägg (blir då frånluft, varm luft stiger mot taket). Om det normalt är västliga vindar så blir ju en spaltventil i nedre fönsterkarmen eller ett hål med tilluftsventil bredvid/bakom radiatorn bra och så ett hål med en ventil högt upp på väggen till höger.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
Man bruka sätta ventilerna på motstående väggar och i den vindriktning det blåser oftast för att få lite självcirkulation. Ventilerna ska sitta högt upp, typ ovanför ett fönster gärna ovanför ett element. Sätt aldrig en ventil bakom ett element detta ger golvdrag eller att elementet alltid går. Välj en väggventil med dammfilter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ventilation av oisolerat förråd
Ventilation -
Ventilationsfläkt i kallförråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ventilation oisolerat ouppvärmt förråd
Ventilation -
Ventilation i förrådet
Ventilation -
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus