1 911 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Tips på avloppslösning, källare. Golvbrunn eller inte vid flytt av TM.
Vid byte av golvbrunn i källare har det uppstått en klurighet. Golvbrunnen har fungerat som avlopp för tvättmaskin och en vask. Det finns även ett gammalt ingjutet järnrör till ett gammalt tvättkar som numera är rivet, detta anslöt direkt till golvbrunnen. Golvbrunnen och det gamla röret har nu bilats fram. Tanken nu är att flytta tvättmaskinen så att den kommer en bit bort från golvbrunnen, till andra sidan dörren. Se markering TM i bilderna. Som jag kan se finns det två lösningar, men jag har svårt att se vilken som är bäst.
Alternativ 1.
Byta befintlig golvbrunn till en Purus med ett extra inlopp för 32mm anslutning. Sedan dras ett 32mm rör från tvättmaskinens nya plats fram till det extra inloppet, detta i samma spår som det gamla järnröret. Sedan gjuts golvet helt igen. Utmaningen här verkar vara att de 32mm rör som finns verkar vara av vit typ, som alltså inte bör gjutas in.
Alternativ 2.
Byta befintlig golvbrunn till vasken, men flytta den lite i sidled så att det även ryms någon form av stick till en ny golvbrunn som betjänar tvättmaskin och torktumlare. Då lägger man grå 50mm rör och får kanske bila lite extra. Sådana rör är inga problem att få tag på. OBS, bilderna ska ses som väldigt principiella.
Vad säger ni forumexperter?
Alternativ 1.
Byta befintlig golvbrunn till en Purus med ett extra inlopp för 32mm anslutning. Sedan dras ett 32mm rör från tvättmaskinens nya plats fram till det extra inloppet, detta i samma spår som det gamla järnröret. Sedan gjuts golvet helt igen. Utmaningen här verkar vara att de 32mm rör som finns verkar vara av vit typ, som alltså inte bör gjutas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2.
Byta befintlig golvbrunn till vasken, men flytta den lite i sidled så att det även ryms någon form av stick till en ny golvbrunn som betjänar tvättmaskin och torktumlare. Då lägger man grå 50mm rör och får kanske bila lite extra. Sådana rör är inga problem att få tag på. OBS, bilderna ska ses som väldigt principiella.
Vad säger ni forumexperter?
Logga in
Skapa konto
Försök gjuta in minst 75 mm avloppsrör. Det är branschstandard och allmänt råd BBR som minsta dimension.
Var du vill ha golvbrunnen och om du vill använda den till tvättmaskinens avlopp eller ett tvättmaskinsavlopp med vattenlås på en separat ledning är ju valfritt. Fördelen med att använda golvbrunnen är att vatten fylls på regelbundet så att den inte torkar ut.
Var du vill ha golvbrunnen och om du vill använda den till tvättmaskinens avlopp eller ett tvättmaskinsavlopp med vattenlås på en separat ledning är ju valfritt. Fördelen med att använda golvbrunnen är att vatten fylls på regelbundet så att den inte torkar ut.
Tack för snabbt svar!
Eftersom det verkar vara vanligt att leda tvättmaskinsavloppet i 35mm synliga rör fram till vattenlås, ibland en lång bit, hoppades jag på att det funkade att samma dimension även kan läggas i golvet och på så sätt kunna nyttja golvbrunn med extra inlopp. Men om detta inte funkar, i vilken situation är brunn med extra inlopp tänkta att användas?
Eftersom det verkar vara vanligt att leda tvättmaskinsavloppet i 35mm synliga rör fram till vattenlås, ibland en lång bit, hoppades jag på att det funkade att samma dimension även kan läggas i golvet och på så sätt kunna nyttja golvbrunn med extra inlopp. Men om detta inte funkar, i vilken situation är brunn med extra inlopp tänkta att användas?
Bästa svaret
Det fungerar men det blir lätt stopp i 32 mm. Och sen blir det svårt att rensa p g a diametern. Sitter de icke inbyggda är ju rören lätta att montera isär eller byta i sin helhet.J JAVA_ skrev:
Det har jag också funderat på. BBRs allmänna råd är ju inte bindande, de är ett sätt att nå BBRs krav. Byggbranschen kanske struntar i det rådet vid billigare lägenhetsprojektering och kör ingjutna 32 mm-rör i alla fall?J JAVA_ skrev:
Jag har en Purus-brunn med 40 mm sidoinlopp. Wavin har sedan 40 mm BD-märkta HT-rör.J JAVA_ skrev:
Problemet med sidoinlopp är att brunnen är hög och utloppet hamnar djupt - potentiellt för djupt.
Med sidoinlopp behöver du heller inget vattenlås i anda änden, utan kan gå direkt till spilltratt.
Intressant att höra om dina erfarenheter. Jag hittar ingen purus med extra inlopp på 40mm. Det här är dock en lågbyggd variant som inte bör hamna för djupt, men för 32mm https://www.purus.se/productvariation/7113580C cpalm skrev:
Har du alltså löst det hela med ett inbyggt eller ingjutet 40 rör mellan tvättmaskinens slang och golvbrunn? Hur långt är i så fall röret och hur har det funkat över tid?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Jag har min tvättmaskin ca 2 meter från golvbrunnen. Tänkte först förlänga slangen eller använda någon form av rör men kom på att det bara är i vägen när maskinen inte används (brunnen är mitt i rummet). Lösningen blev att släppa ut vattnet från tvättmaskinen direkt på källargolvet. Riktat mot brunnen och med fall i golvet rinner vattnet utan problem dit det ska. En fördel är också att man ser när tvättmaskinen har använts. Det är som att ha den ansluten med ett 2000 mm (diameter) rör.
Redigerat:
Har rostfri brunn Sigex (https://www.purus.se/productvariation/7118075). Det framgår inte av produktbeskrivningen att inloppet är ø40 eftersom idioterna endast måttsatt gummiproppens yttermått, men det är den. Vet inte om det är unikt för denna serie.J JAVA_ skrev:
Hade exakt samma utmaning som dig, att avloppet skall passera ett dörrhål och därmed inte kan läggas utanpåliggande. Det är ingjutet längs dörrhålet, ca 1 meter, och går sedan upp genom golv och övergår till utanpåliggande.
I mitt fall är det dock inte tvättmaskinsavlopp, utan spillvatten från avfuktare + säkerhetsventiler. Så dimensionen är väldig väl tilltagen för det ändamålet.
Hade också likadant som dig i tvättstugan, att de lagt ett stålrör genom golvet från TM + tvättbänk till golvbrunnen, men där flyttade jag helt sonika golvbrunnen då jag också ville bila bort den pågjutning de gjort när de lade stålröret, och ändå behövde spackla om fallet. Men det hade ju funkat bra sedan 50-talet så jag skulle inte oroa mig så mycket för att rördimensionen skulle bli för klen.
P.s. hittade en bild hur det såg ut innan gjutning:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för bra beskrivning och bild. En liknande situation, men inte helt samma.
Utifrån er input tänker jag såhär:
1. Det får bli en vanlig golvbrunn utan extra inlopp. Brunnen sätts då ungefär där befintlig gjutjärnsbrunn är, och hamnar då som tidigare under en vask vars vatten kan ledas dit med vita rör.
2. Sedan skaffar jag ett 75mm grenrör 45-grader, där huvudriktningen går till ovan nämnda golvbrunn. 45-vinkeln dras vidare via några snälla böjar och med ett grått 75mm rör för ingjutning bort till tänkt plats för tvättmaskin. Där dras röret rakt upp ur golvet med en 90 eller 2 st 45-böjar. Där kopplar jag sedan på spilltratt med vattenlås.
3. Gjuter betong så att golvet blir helt igen.
Ev. 4. Tunn flytspackel för att få en jämn nivå för kommande klinker.
Är jag på rätt spår, efter att ha tänkt ett varv till?
Utifrån er input tänker jag såhär:
1. Det får bli en vanlig golvbrunn utan extra inlopp. Brunnen sätts då ungefär där befintlig gjutjärnsbrunn är, och hamnar då som tidigare under en vask vars vatten kan ledas dit med vita rör.
2. Sedan skaffar jag ett 75mm grenrör 45-grader, där huvudriktningen går till ovan nämnda golvbrunn. 45-vinkeln dras vidare via några snälla böjar och med ett grått 75mm rör för ingjutning bort till tänkt plats för tvättmaskin. Där dras röret rakt upp ur golvet med en 90 eller 2 st 45-böjar. Där kopplar jag sedan på spilltratt med vattenlås.
3. Gjuter betong så att golvet blir helt igen.
Ev. 4. Tunn flytspackel för att få en jämn nivå för kommande klinker.
Är jag på rätt spår, efter att ha tänkt ett varv till?
Det var en kreativ lösning som säkert funkar bra för dig. För min del uppnår jag gärna en lösning i golvet så att det inte blir blött om fötterna. Tack ändå för att du öppnar nya perspektiv!Magnus E K skrev:
Jag har min tvättmaskin ca 2 meter från golvbrunnen. Tänkte först förlänga slangen eller använda någon form av rör men kom på att det bara är i vägen när maskinen inte används (brunnen är mitt i rummet). Lösningen blev att släppa ut vattnet från tvättmaskinen direkt på källargolvet. Riktat mot brunnen och med fall i golvet rinner vattnet utan problem dit det ska. En fördel är också att man ser när tvättmaskinen har använts. Det är som att ha den ansluten med ett 2000 mm (diameter) rör.
Tycker det låter som att du är på rätt spår. Anledningen till att jag själv valde sidoinlopp är den överhängande risken att en egen golvbrunn/vattenlås skulle torka ut när det inte kommer vatten där. Ett TM-avlopp har inte det problemet. Bättre att dra ett "riktigt" rör om det inte finns någon sådan särskild anledning.J JAVA_ skrev:
Skulle även överväga att sätta ett eget avlopp till vasken om den är av modell tvättbänk med eget vattenlås.
Ser att du har liknande utmaning som mig med golvets höjd. I mitt fall var TM-avloppet med stålrör en efterkonstruktion, dvs. man hade gjutit på en "dubbelmacka" på golvet för att gjuta in stålröret. Vilket resulterade i att golvet hamnat i nivå med överkant på dörrarnas trösklar. Skulle därför inte gå att sätta plattor utan att modifiera dörrar med trösklar/karm. Ytterligare en faktor att fundera på.
Sen i mitt fall finns även planer på att sätta in proffstvättmaskiner med störtavlopp, vilket också påverkar avloppslösningen för TM. Men för vanliga tvättmaskiner är spilltratt en utmärkt lösning.
Ett eget avlopp till tvättbänkens vask vore smidigt på ett sätt, utöver tvättmaskinsavloppet. Men i mitt fall behöver jag oavsett ha en golvbrunn i tvättstugan. Och om varken TM eller vask går dit kommer den sannolikt torka ur. Om jag får in golvbrunnen lite gömd under själva vasken, som det varit tidigare, kan den fungera för vaskens avlopp och hålls då vattenfylld. Att det då blir dubbla vattenlås, ett under vasken och ett i golvbrunnen, ser jag inga problem med.C cpalm skrev:
Det låter krångligt att behöva modifiera dörrar mm! I mitt fall är det inte en efterhandskonstruktion med järnröret. Även om röret ligger ganska grunt så borde det gå att få ett nytt rör på plats och i alla fall någon centimeters täckning med betong. Platsen där jag vill ställa TM var ursprungligen ett platsgjutet tvättkar som hade järnröret som avlopp. Själva tvättkaret har sedan bilats bort vid någon tidpunkt för att ge plats för en oljetank. Det har dock lämnats kvar en betongklack på ca 5cm ovan övrigt golv, det som utgjorde botten på tvättkaret. Min tanke är att ha kvar denna lilla upphöjning, men att den gjuts på en gång för att bli plan. Sedan ställs TM och TT på den lilla upphöjningen, tror att det blir snyggt och prydligt.C cpalm skrev:Ser att du har liknande utmaning som mig med golvets höjd. I mitt fall var TM-avloppet med stålrör en efterkonstruktion, dvs. man hade gjutit på en "dubbelmacka" på golvet för att gjuta in stålröret. Vilket resulterade i att golvet hamnat i nivå med överkant på dörrarnas trösklar. Skulle därför inte gå att sätta plattor utan att modifiera dörrar med trösklar/karm. Ytterligare en faktor att fundera på.
Sant. Och en golvbrunn skall du givetvis ha.J JAVA_ skrev:
Det borde inte vara några problem att få ner det på "normal" nivå. Rekommenderad lutning på ett 75-rör är 1,5 cm/m, så det blir ju obetydligt högre än övriga rör.J JAVA_ skrev:
Men hur gör du med dörren? Sågar av en bit? Ser inte ut att få plats med flyt + fix + klinker som det är nu.
Dörren kan behöva modifieras lite. Tröskeln är idag ganska hög, så att höja golvnivån något mot den borde fungera. Och då får jag antingen kapa lite av dörrbladet, eller helt enkelt plocka bort dörrbladet och ha det helt öppet. Utan dörr blir det inte heller något som hamnar bakom dörren så att säga.C cpalm skrev:
Med detta sagt vill jag gärna undvika att höja golvet mer än nödvändigt. Så kanske att de små ojämnheter som finns kan tas upp av fixet, och att det då kan läggas direkt på nuvarande golv, efter att ha lagt en primer lämplig för källargolv där markfukt kan förekomma. Då bör det inte bygga mer än ca 15mm mot idag. Hoppas på att ett lagret med flyt inte ska behövas. Tankar om detta?
Redigerat:
Har ungefär samma tankar som dig. Min tvättstuga blev ju flytad, men avlägsna planer finns på att lägga plattor även i resten av källaren, och hoppas då slippa flyta där och bara handspackla ev. ojämnheter.J JAVA_ skrev:
Muraren vi anlitar var dock skeptisk... Men du får väl gå över ytan med en rätskiva och kolla hur "illa" det står till 🙂