Köksväggen är konkav så vi har kilat ut skenan så att bänkarna är raka men en glipa kvarstår bakom köksskivan.

Väggen är tunt renoveringsgips med fiberduk på. Jag har funderat på att mejsla ut väggen bakom skivan så den går in i väggen, på att bygga ut väggen när man kaklar men jag vet inte hur eller om det ens går, och på att skaffa något sorts kakel som har en större kantbit som täcker hela hålet.

Där glipan är som störst är det ungefär 1,6 mm.

Har ni några goda råd? Är inte proffs…

• Måttband visar en 1,6 mm glipa mellan köksskiva och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätsticka ligger på bänkskiva mot en vit vägg med en smal glipa bakom skivan. En kabel syns ovanför, hänvisar till köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
1,6cm, inte mm. Varför inte bygga väggen rak?

Spackla?

För det är väl inte kul kakla en konkav vägg?

RoTe RoTe skrev:
1,6cm, inte mm. Varför inte bygga
Appendix Appendix skrev:
Spackla?

För det är väl inte kul kakla en konkav vägg?
Jag vet inte.

RoTe RoTe skrev:
1,6cm, inte mm. Varför inte bygga väggen rak?
Korrekt, 1,6 cm

Min far avrådde mig från att göra väggen rak så jag gjorde ingen egen research. Han är väldigt självsäker när det kommer till hantverkande och jag litade på honom. Han motiverade det med att det var alldeles för mycket jobb och aldrig blev bra.

Hej.
Well, att ta genvägar behöver inte vara samma sak som att fuska. Så länge det är ett medvetet val. Dock så kan det få konsekvenser. Små eller stora.
Lösning 1:
Det som är viktigast för dig att ta reda på eller bestämma dig för nu är.
Vad skall du ha på vägen bakom väggskivan ? Ska du ha kakel ? isf vilket kakel? Kaklet avgör om du kan trolla bort den största glipan. Dvs Fix + platta + siliconsträngen kan oftast trolla bort 15mm.

Lösning 2:
Limma på en renoveringsgips som är 6mm på väggen. Kapa till trästavar i samma tjocklek som glipan är mellan bänkskiva och vägg. Limma på dessa stavar på väggen. Sen limmar ni dit renoveringsgipsen på väggen och stavarna. = vägg rak. (däremot kommer ni ha lite ihåligt mellan gamla väggen och renoveringsgipset. Sen kaklar ni på det.

Lösning 3:
Putsa upp glipan så hela väggen blir rak.
Plasta in/täck/skydda skivan skivan.
Plaska/släng på putsbruk 20mm där det är som mest glipa och sen mindre och mindre beroende på glipa. Sen tar ni en lika lång bräda som köksskivan är, och använder den som hyvel och hyvlar av överskottet av putsbruk du kastat på väggen. = väggen rak. Sen kaklar eller målar du på det.

Lösning 4:
Ta en rits/penna och dra i nivå med skivan på väggen. Dra ut skivan 20cm från väggen. Skär /karva bort gipset 16mm djupt eller puts (om det är sådan). dammsug, skjut in skivan så skivan glider in i hålet ni karvat ur. Dock får ni då räkna med att skivan kommer juh åka in 16mm till från era underskåp och inte ge lika mycket överhäng. Dvs lådfronterna kan komma jäms med eller strax innanför kanten på bänkskivan.

Välj lösning som passar er bäst. Mvh Snickare.

• Gilla
Fäladen
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Hej.
Well, att ta genvägar behöver inte vara samma sak som att fuska. Så länge det är ett medvetet val. Dock så kan det få konsekvenser. Små eller stora.
Lösning 1:
Det som är viktigast för dig att ta reda på eller bestämma dig för nu är.
Vad skall du ha på vägen bakom väggskivan ? Ska du ha kakel ? isf vilket kakel? Kaklet avgör om du kan trolla bort den största glipan. Dvs Fix + platta + siliconsträngen kan oftast trolla bort 15mm.

Lösning 2:
Limma på en renoveringsgips som är 6mm på väggen. Kapa till trästavar i samma tjocklek som glipan är mellan bänkskiva och vägg. Limma på dessa stavar på väggen. Sen limmar ni dit renoveringsgipsen på väggen och stavarna. = vägg rak. (däremot kommer ni ha lite ihåligt mellan gamla väggen och renoveringsgipset. Sen kaklar ni på det.

Lösning 3:
Putsa upp glipan så hela väggen blir rak.
Plasta in/täck/skydda skivan skivan.
Plaska/släng på putsbruk 20mm där det är som mest glipa och sen mindre och mindre beroende på glipa. Sen tar ni en lika lång bräda som köksskivan är, och använder den som hyvel och hyvlar av överskottet av putsbruk du kastat på väggen. = väggen rak. Sen kaklar eller målar du på det.

Lösning 4:
Ta en rits/penna och dra i nivå med skivan på väggen. Dra ut skivan 20cm från väggen. Skär /karva bort gipset 16mm djupt eller puts (om det är sådan). dammsug, skjut in skivan så skivan glider in i hålet ni karvat ur. Dock får ni då räkna med att skivan kommer juh åka in 16mm till från era underskåp och inte ge lika mycket överhäng. Dvs lådfronterna kan komma jäms med eller strax innanför kanten på bänkskivan.

Välj lösning som passar er bäst. Mvh Snickare.
Guldtips! Tusen tack! Och lätt att förstå. Det har varit en del ojande kring det här. Vi hade en gubbe på besök här idag som kom med ett femte förslag vi dock funderar på att göra nu:

Sätt silikon i glipan och lägg sen en list av ek på hela köksbänken längs väggen och silikon längst ner på den. Då behöver vi inte kakla den väggen och så sätter vi samma list framför kaklet på andra väggen.

Vad tror en snickare om det?

/Oerhört tacksam!

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…

Bästa svaret

Inget fel på den lösningen heller. Allt beror ändå på om ni tycker det är estetiskt tilltalande.
Nackdel kan dock vara, att med tiden, så kan listen antingen bli missfärgad av år av disktrasa och torkande, eller att den lossnar och sen ligger och flärpar upp sig. Och så slutar det med att ni lägger silicon runt den. Kaka på kaka dvs.
Hade jag varit er, så hade jag valt lösning 3. Visst det kanske låter som mera jobb, men det är inte så mycket mer egentligen.
Samt att ni får en mer professionell lösning på det hela. Som även tillåter er att göra fler val för er slutfinnish.
Blaffa på med puts. Ni kan tom använda er av en blommspade. Sen tar ni brädan och skrapar rakt.
Tejpa bänkskivan runt om med " Tesa - Rosa Maskerringstejp 4333", det är den snällaste tejpen för omtåliga saker. Finns även på Jula osv. Sen täcker ni skivan med plastfolie ovanpå det. Då kan ni slabba bäst ni vill. Och när ni är klara så viker ni bara ihop plasten och slabbet och kastar. Som nytt !
Länkar en video med rätt tid in i klippet, så förstår du/ni hur jag menar. Köp en säck, kasta på, skrapa av.
Detta gör ni på 30 min. Det är inte stor yta ni kommer göra.

Redigerat:
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.