Jag ska lägga ett klickgolv från tarkett och undrar om någon har tips om vilket verktyg jag bör använda? Eftersom det är holländsk parkett kommer det att behöva kapas en del snitt som blir synliga.

Fogsvans blir mycket arbete på 53 m2 golv, och sticksåg är svårt att såga rakt med. Är det cirkelsåg eller kapsåg/gersåg som gäller? Och skulle isåfall en billig typ denna funka? Bryr mig inte så mycket om den inte skulle hålla längre än vad projektet kräver, men vill ha raka fina snitt. Väldigt dålig erfarenhet av den här typen av verktyg så tar gärna emot tips!

Bästa svaret

Fint golv!
Kap/gersåg med ett stativ och en fintandad klinga. 60 tänder eller fler blir bästa valet.

Andra hand cirkelsåg och snabbvinkel.

M Massito skrev:
Jag ska lägga ett klickgolv från tarkett och undrar om någon har tips om vilket verktyg jag bör använda? Eftersom det är holländsk parkett kommer det att behöva kapas en del snitt som blir synliga.

Fogsvans blir mycket arbete på 53 m2 golv, och sticksåg är svårt att såga rakt med. Är det cirkelsåg eller kapsåg/gersåg som gäller? Och skulle isåfall en billig typ denna funka? Bryr mig inte så mycket om den inte skulle hålla längre än vad projektet kräver, men vill ha raka fina snitt. Väldigt dålig erfarenhet av den här typen av verktyg så tar gärna emot tips!
Kanske missförstod men varför skulle det bli fler snitt synliga för att det är Holländskt förband? Jag har själv lagt samma golv "flytande" (med flytande menar jag att det är ingen skarv mellan rummen) i tre rum om totalt ca 65 -70 kvm. Dock blir det ju mycket mer spill än vad det brukligt blir då det måste mönsterpassas.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Massito skrev:

Varför blir det synliga snitt, kommer inte dessa döljas under golvsocklar och övergångslister mot andra rum?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Ni har rätt, jag hade tänkt fel helt enkelt och snitten kommer ju inte alls synas. Men en del kapningar blir det ändå, så kanske värt att investera i en gersåg!

M Massito skrev:
Ni har rätt, jag hade tänkt fel helt enkelt och snitten kommer ju inte alls synas. Men en del kapningar blir det ändå, så kanske värt att investera i en gersåg!
Det är inte speciellt mycket jobb med en fogsvans. Det är ju i regel bara ett snitt i varje rad. Att såga av en sådan golvskiva, är gjort på ca 20 sekunder med en fogsvans. Det är nog bara kap-/gersågen det går fortare. Möjligen även sticksågen om man är väldigt säker. Men, sen är det ofta några ursågningar för rör i golv, eller speciella hörn, och kanter då en sticksåg ändå kan behövas. Sen är det sällan raderna går jämnt upp, så sista raden måste delas. Då är det mycket jobb om man saknar en cirkelasåg.

• Gilla
Massito och 1 till
  • Laddar…
M Massito skrev:
Gersåg blir rakt och går lätt att kapa med, dammar mycket om du tänkt kapa inomhus.

Jag brukar ta sticksågen, då den inte yr ikring dammet på samma vis som en ger eller cirkelsåg.
Har du ingen sticksåg kan det som nämnts vara smidigt om du ska göra uttag för tex rör till element och liknande.

T
Jag skulle absolut satsa på en bra sticksåg med rätt typ av blad. Den kan du kapa med och även göra rundningar och urtag och med en bra sticksåg som har bra bladstyrning och ett anhåll (långpasset/rak bräda/remsa plywood/en bit klickgolv) så kan du såga rakt nog för att det ska funka. Du ska ju iaf ha en sockel som täcker en bit.

Du kan också göra ett vinkelanhåll för raka kapningar om du tycker det är svårt att följa ett streck.

M Massito skrev:
Kap/ger är smidigt annars funkar en laminat kap. Relativt damm- och oljudsfritt.
Exempel(ingen erfarenhet av just denna):
https://www.hornbach.se/p/laminatskarare-wolfcraft-lc-600/6072381/

T
L Lovan83 skrev:
Kap/ger är smidigt annars funkar en laminat kap. Relativt damm- och oljudsfritt.
Exempel(ingen erfarenhet av just denna):
[länk]
Hur funkar det med 16 mm parkettgolv?
Skär den igenom det? Hur blir det efter ett antal kapningar när den inte är så vass längre?

Ser ju smidig ut annars.

T Testarn skrev:
Skär den igenom det? Hur blir det efter ett antal kapningar när den inte är så vass längre?

Ser ju smidig ut annars.
Bra fråga, jag har bara använt en liknande till 12mm laminat med HDF kärna men inte tjockare parkett. Den behöver inte vara vass för den skär inte igenom utan mera klipper som en sax. Det blir inte perfekta kanter utan lite lätt ”fransig” sista millimetern, ungefär som med ett sågblad som inte är vasst, men du sätter ändå en golvlist så det syns inte.
Väldigt smidigt och snabbt att använda.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:

Ser ju smidig ut annars.
Jag förstår inte riktigt frågan. Varför skulle en kap-/gersåg inte skära igenom 16mm parkett. En sådan såg klarar snarast mer än de flesta typer av sågar. Som vanlig amatör kommer du sannolikt aldrig uppleva att den blir slö.

A AG A skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan. Varför skulle en kap-/gersåg inte skära igenom 16mm parkett. En sådan såg klarar snarast mer än de flesta typer av sågar. Som vanlig amatör kommer du sannolikt aldrig uppleva att den blir slö.
Det är denna som diskuteras.
Laminatskärare Wolfcraft LC 600 med svart handtag, visas på vit bakgrund. Produkt finns på Hornbachs hemsida med pris och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
AG A och 2 till
  • Laddar…
T
Tack @FredrikR för att du läser inläggen 👍😊

• Älska
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.