Går upp till badrum. Det gröna går att skrapa bort men frågan är hur det ser ut nedåt under plasten… 🤔 Ser ok ut där de kommer ut vid varmvattenberedaren. Finns inga läckor, takplattan under rören helt torr utan fläckar.

Byta ASAP - NU eller vänta till hösten??

Rör och isolering i badrumstak med synlig kopparoxid på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kondensvatten och då ärgar koppar, sen under plasten så det ren koppar, lufttätt.

• Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Jag skulle vänta tills det är dax att renovera badrummet och byta då om vattendragningen behöver göras om för att uppfylla föräkringskrav.

• Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
F fribygg skrev:
göras om för att uppfylla föräkringskrav.
Vad har försäkringsbolag för tankar om oxiderade rör, inte ett smack, dom bryr sig inte. Sen som alltid, kasta ur sig som dom flesta på forumet. Skrämselhicka för en som frågar, det gäller att måla gubben på väggen.

J jonaserik skrev:
Vad har försäkringsbolag för tankar om oxiderade rör, inte ett smack, dom bryr sig inte. Sen som alltid, kasta ur sig som dom flesta på forumet. Skrämselhicka för en som frågar, det gäller att måla gubben på väggen.
Inget (vad jag vet) däremot kan det ju vara lämpligt att ha rör ur vägg istället för ur golv om man avser att försäkra sitt nya badrum.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inget (vad jag vet) däremot kan det ju vara lämpligt att ha rör ur vägg istället för ur golv om man avser att försäkra sitt nya badrum.
Dessa rör går genom taket på tvättstugan och direkt (om jag fattar det rätt?) ut i badrumsgolvet. Där ser det ut så här och det golvet lades om 2020:
Metallrör och kopplingar genom golv i badrum, omgjort 2020.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Kondensvatten och då ärgar koppar, sen under plasten så det ren koppar, lufttätt.
Aha. Låter bra. Borde jag göra rent det?

Där de går ner ca 1,5 meter bort ser ut så här (rören nedåt byttes, men inte uppåt, vid byte av varmvattenberedare):
Rörkopplingar och ventiler med märkta rör, del av ett VVS-system. Bakgrund av träpanel, fokus på installationsdetaljer.
Skapa konto

Byt INGENTING

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.