A amir arsalan anari skrev:
Tack MrDizzy för dina nyttiga information🙏
Ja jag har oljepanna med gamla vattenburen system till det, ska installera golv värme för hela huset,för det första vad tror du att den sänker förbrukningen?
För det andra ser du luftvatten eller berg värme som en bra värme system till vattenburen golvvärme ?
Jag har Nibe bergvärmepump sedan 16år, den bara tuggar o går troligtvis eftersom den jobbar emot en relativt jämn temperatur på bergsvattnet. En luft/vatten kommer ju att jobba under väldigt varierande utetemperaturer vilket ställer större krav på att pumpens materialval är rätta.
För utom ovan livslängdsfundering av luft/vatten-pump så är valet bergVVP tveklöst rätt pga:
1. Jag slipper störande fläktljud i trädgården.
2. Inga fula utomhusdelar som ska placeras så att "de inte syns" eller stör.
3. I Stockholmsområdet är det på vintern ofta fuktig luft några grader över nollan. När luften går genom utedelen så plockar man ut värme o då fryser fukten till is på lamellerna. Denna is sänker naturligtvis verkningsgraden o då startar pumpen en omvänd funktion, dvs avfrostning av collectorn. Denna avfrostning tar värme från huset vilket sänker verkningsgraden om det blir många avfrostningar per dygn. Dessutom måste du placera utomhusdelen så att smältvattnet hanteras så att det inte fryser till en isbana nedanför. (Egen erfarenhet av min luft/luft panasonic pump)
4. Min Nibe pump går på 3Fas 400V vilket gör att belastningen blir jämt fördelad över alla tre faser vilket betyder att man klarar sig på en lägre huvudsäkring vilket idag är mkt viktigt då de galna nätägarna tar rejält betalt för varje steg uppåt i huvudsäkringen.
De luft/vatten pumpar jag sett har anv sig av 230v enfas vilket gör att du måste betala gör en större huvudsäkring och att det kommer att vara svårt att balansera effektuttaget mellan faserna.
5. Ett väl dimensionerat och tilltaget borrhål använder du på nytt när pumpen är slut så det är mer eller mindre en engångsinvestering.

Har Tibber o jag ligger som oftast på mindre än hälften av snitt-elförbrukningen jämfört med liknande storlek på villa, ort o hushållsstorlek.

• Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
S
B Boende45 skrev:
Jag vet inte vad ni betalade men när priserna var som högst med minst 6 månaders leveranstid under 2022 kostade en ”standard bvp-anläggning ca 240 - 250k och en lvvp ca 160 - 180 k.

Lvvp har minskat med 20 - 30 k och bvp med ca 50k sedan dess. Möjligtvis är priserna på väg upp igen men framförallt bvp-firmorna gick på knäna i höstas.
Måste råda ocker här, vi betalade ca 200 och bergvärme låg som nämnt på 100-150 över. Men om det är lägre priser nu är det ju oavsett bra för konsument :)

• Gilla
amir arsalan anari
  • Laddar…
Sen när man jämnför priser så är det ju lite äpplen å päron då man inte vet vad som offereras. Är det en billig on off pump på 8kw å 160m borrhål eller en varvtalstyrd 3/12 kw med 220m borrhål. Det blir skillnad i pris.....

• Gilla
amir arsalan anari
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi hade en gammal luft/vatten och har precis borrat för bergvärme i Stockholms kommun (vi ansökte i början av december, allt var installerat och klart i mitten februari, vi fick OK från alla grannar så visst kan det ta längre tid om man behöver bråka med folk ). Vi borrade 220 m och valde Nibe 13 kW pump, totalt betalade vi knappt 230 tkr. Luft/vatten var muntligt ca 50 tkr billigare men vi struntade i att jaga offerter på det.

Vi valde bergvärme av flera anledningar:
- ökat värde på huset
- slippa ful utedel
- ekonomi: en värmepump håller väl i 15-20 år. Har man bergvärme behöver man då bara en ny värmepump, men har man luft/vatten behöver man en ny värmepump plus en ny utedel. Som jag förstått det räknar man därför hem kostnaden för bergvärme vid nästa byte av pump.
- ekonomi nr 2: bergvärmen är mer energismart på vintern medan luft/vatten är bättre på vår/sommar. Elpriset är generellt högre på vintern, dessutom gör den nya effekttaxan från Ellevio (all andra nätbolag kommer införa detta också) att det är billigare att jobba ned effekten på vintern när energibehovet är som störst. Obs! Viktigt är att välja en varvtalsstyrd pump som visserligen är dyrare, men en sådan jobbar med en varierande effekt beroende på värmebehovet. De billigare av/på-pumparna jobbar på full effekt eller inte alls, och de är därmed sämre med den nya effekttaxan.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi betalade 95kkr ink moms installerat och klart för vår LVVP våren 2022, ingen ROT då det var nybygge. Tror enbart pumpen låg på strax under 70kkr, resterande var arbetskostnad och en del rördetaljer.

• Gilla
amir arsalan anari
  • Laddar…
S Sumba skrev:
Vi betalade 95kkr ink moms installerat och klart för vår LVVP våren 2022, ingen ROT då det var nybygge. Tror enbart pumpen låg på strax under 70kkr, resterande var arbetskostnad och en del rördetaljer.
Då är jag väldigt nyfiken på vad ni har satt in då det priset är i princip för en utedel å ingen innerdel.

• Gilla
amir arsalan anari
  • Laddar…
V Vector skrev:
Då är jag väldigt nyfiken på vad ni har satt in då det priset är i princip för en utedel å ingen innerdel.
Tar in offerter själv nu och fick en offert på en daikin athema 3 ute och innedel på 92 tusen efter rot för pump+ installation

• Gilla
amir arsalan anari
  • Laddar…
Hur är det med oljud från en bergvärmepump?
Är inte det en nackdel jämfört med luft-vatten?

Har idag själv en äldre lvvp som jag börjar planera ersättning för. Sugen på bvvp framöver.
Min vp fläktar på men den gör det ju utomhus där det inte stör nämnvärt och i enheten ute sitter ju även kompressorn och låter.
En nackdel jag är lite orolig för är att med bergvärme så får jag in kompressorn inomhus. Den är väl inte helt ljudlös och jag behöver ha den på våningsplanet för boeende och sovrum. Pannan som styr min lvvp är ju idag helt ljudlös.
Är min oro obefogad. Hur mycket väsnas en kompressor för bvvp?
Bor i västra götaland med behov av 8-10kW värmepump.

V Vector skrev:
Daikin Altherna 3 på 6 kw satte vi in med 230 liters ackumulatortank (75DA230).

A amir arsalan anari skrev:
Vilken hade ni valt

bergvärme eller luftvatten värm pump?
LVVP kostar mindre att installera. Den är marginellt mindre effektiv än en berg- eller jordvärmepump. Det går förmodligen inte att ekonomiskt motivera den högre kostnaden för berg/jordvärme.

MEN:

Det finns andra faktorer att beakta. Jag bytte själv en två år gammal, väl fungerande LVVP till bergvärme på grund av att LVVP:ns utedel var stor och ful (stod direkt utanför vardagsrumsfönstren) och förde tillräckligt mycket oväsen för att vara störande.

Så min slutsats är att om man kan placera LVVP:ns utedel på ett ställe där den är ur vägen och inte orsakar störande ljud, så är det en no-brainer att satsa på LVVP. Annars berg/jordvärme.

• Gilla
reez
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:

Har idag själv en äldre lvvp som jag börjar planera ersättning för. Sugen på bvvp framöver.
Min vp fläktar på men den gör det ju utomhus där det inte stör nämnvärt och i enheten ute sitter ju även kompressorn och låter.
En nackdel jag är lite orolig för är att med bergvärme så får jag in kompressorn inomhus. Den är väl inte helt ljudlös och jag behöver ha den på våningsplanet för boeende och sovrum. Pannan som styr min lvvp är ju idag helt ljudlös.
Det är sant att en bergvärmepump inte är ljudlös. Den för dock inte mycket oväsen. Själv bytte jag från LVVP till bergvärme på grund av att LVVP:ns utedel förde mycket oväsen. Men i mitt fall stod den direkt utanför vardagsrumsfönstren (den var dessutom anskrämligt ful), medan jag hade möjlighet att placera bergvärmepumpen i källaren (gammalt pannrum) där det inte spelar någon roll att det brummar lite.

Om man har ett enplanshus där värmepumpen måste stå nära bebodda rum kanske detta kan vara en faktor att tänka på. Men jag måste understryka att bergvärmepumpen väsnas MYCKET mindre än vad LVVP:ns utedel gjorde. Och då var den senare ändå modern, bara två år gammal.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sumba skrev:
Daikin Altherna 3 på 6 kw satte vi in med 230 liters ackumulatortank (75DA230).
Aha!

S Sunken8b skrev:
Måste råda ocker här, vi betalade ca 200 och bergvärme låg som nämnt på 100-150 över. Men om det är lägre priser nu är det ju oavsett bra för konsument :)
Vi betalade 140 kkr för bergvärme Daikin geo 3 8kW med 200m borra installerad och klar november 2020, grannen installerade samma pump 2023 och fick betala 160 kkr med borrning och installation. Pris exklusive rot. I bägge dessa fallen projekterade och leddes arbetet av beställaren, ingen turn key lösning. Dvs beställde pump, borrare och installatör separat. Vid turn key går priset upp.

• Gilla
Sunken8b och 1 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:

Din fråga är klart befogad, med fel pump kan den väsnas ordentligt, med rätt pump ungefär som en vanlig kyl/frys. Det är väldigt stor skillnad i ljud mellan olika pumpar. Läs på noga om ljudnivå, och välj helst en varvtalsreglerad som bara hummar lite på lågvarv mesta delen av tiden. Vid sidan av att varvtalsreglerad ger lägre effekttoppar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Tja har du pengar, tid och inte ska värma en pool så kör på bergvärme.

Golvvärme sänker inte uppvärmningskostnaden per se.
Golvvärme gör att även om luften är kallare känns det varmt om fötterna och då kan man ha lägre inomhustemperatur utan att det märks. Och det i sin tur sänker uppvärmningskostnaden.
Hur mycket man sparar är beroende på dels typ av uppvärmnings system och hur mycket den nya inomhustemperaturen blir.
Har tyvärr ingen aning om hur mycket.

Till vattenburen golvvärme passar bergvärme perfekt.
Och bergvärme har bättre effektivitet på vintern än luftvatten.
Sen om bergvärmen även med den bättre effektiviteten på vintern bär sina kostnader mot betydligt billigare luftvatten ... tror att det är hugget som stucket och ganska samma om man kollar på snitt kostnad över 40-45 år.

En liten notis ang bergvärme... borra extra djupt hål.
De som satte in bergvärme för 15+ år sen har idag oftast för grunda hål för att nya bergvärmepumpar ska ens kunna leverera samma som gamla bergvärmepumpen gör då de ska byta.
Detta gör att de måste borra ett hål till.
Borrar man extra djupt från början kan man förhoppningsvis slippa att borra ett till hål då VPn ska bytas ut.
Nja. Golvvärme sänker faktiskt uppvärmningskostnaden något även om det inte är mycket.
När jag kollade på vårt hus så skulle golvvärme spara en del energi pga att det går att ha lägre framledningstemp än med radiatorer vilket gör att pumpen får något bättre COP.
Men det betyder inte att det per automatik är en bra idé rent ekonomiskt. Jag har för mig att det skulle spara ca 3000 kWh om året i bästa fall för vårt hus.
Om jag tittar på vad energikalkylerna säger och vad merkostnaden var för oss så tar det ca 30 år innan vi tjänat in mellanskillnaden på att ta golvvärme istället för radiatorer. Baserat på att vi ändå skulle ha bytt ut alla golv och lagt ny parkett överallt. Dvs det är inga stora pengar man sparar.
Vi valde ändå golvvärme eftersom vi ville slippa radiatorerna och för att golvvärme ger något högre komfort.

Vad gäller djup på borrhål så har du helt rätt.
Vi lät firman räkna på två alternativ. Ett där vi bara värmer huset som skulle kräva 180m hål. Och ett alternativ där vi har kapacitet för att i framtiden kunna värma en pool med bergvärmen. Det blev 250m hål.
Merkostnaden för det var ca 20 000 kr vilket i sammanhanget är ganska små pengar. Mindre än 10% merkostnad.
Och i vårt fall så resulterar det i lite högre temp i brunnen vilket i sig kan ge något ökad COP. I vårt fall går den aldrig under 6 grader upp från brunnen.
Bergvärme har ju fördelen att den har ungefär samma COP hela tiden. En luft/vatten tappar ju COP när det blir kallare ute eftersom den får kämpa mot en större temperaturskillnad.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.