Hej!

Postar här för att försöka få feedback på annat håll. Har fått ungefär lika många förslag som vi haft VVS hemma här.

Kortfattat, efter att ha utökat uppvärmda golvytan med över 60% så orkar vår befintliga bergvärmeanläggning inte med att värma upp allt. Vi har genomlidit två vintrar nu genom detta och orkar inte med att fasa för januari-februari. Rent tekniskt så har vi ett radiatorsystem sedan tidigare, som kompletterades med golvvärme med shunt.

Lösningsmässigt har vi haft 4 förslag på bordet.

1. Att befintlig bergvärme ska fungera, det är bara problem med flöden/inställningar/etc. Har tappat räkningen på hur många som tittat på detta nu hos oss, så jag vågar anse att svaret är nej.

2. Utöka bergvärmen med ytterligare borrhål + pump. Vi drog länge i detta spår, men tyvärr är det problematiskt med att hitta plats för borrhålet. Rakt under vår tomt visar det sig en gå tunnel, grannar är för nära etc. Försökt förstå om man kan borra djupare i befintlig hål (200m) men alla säger nej. Så jag ger upp på denna punkt.

3. Komplettera med en luftvattenpump, som värmer mot samma ackumulatortank som bergvärmepumpen. Någon styrenhet mellan och de jobbar tillsammans. Ej insatt i detaljerna.

4. Komplettera med en luftvatten, separera på systemen och låta enbart golvvärmen ligga mot denna. Det skulle då vara lite som det var innan, bergvärmen för radiatorerna som redan finns. Luftvattnet för den nya golvvärmen.

Det jag inte blir klok på att jag är ingen expert på vad som är bäst, och jag har fått bud på alla 4 att detta är den bästa lösningen från VVS-firmor som varit ute. Jag har mentalt avgränsat problemet till [3] eller [4].

[3] känns attraktivt för att det på sätt och vis alltid finns en backup när ena pumpen lägger ned. Många VVS som varit hos oss och inte velat röra denna lösning då den är för komplex. Kom sedan i kontakt med en firma som gjort massvis av sådana installationer och ansåg att det var det "rätta" att göra. De tyckte tom. att man skulle ta i, installera en stor luftvatten och fasa ut bergvärmen helt.

[4] känns attraktiv för att den är "enkel". Ändra lite rör så att det blir separata system. Eftersom golvvärmen ligger på undervåningen/källaren där det är naturligt lite kallare så ser jag även fördelar man att lättare kunna ha grundvärme året runt om det är ett separat system.

Någon som har några tankar eller åsikter? Inte ute efter att ha den billigaste lösningen, utan en lösning som man kan känns om 10-15 år ändå var klok.

Nu skriver du inte vad förutsättningarna är idag vad för vp å hur den styrs å hur många kvm som värms men varför inte bara sätta in en större inverterpump å låta den styra mot befintlig hål å plocka ut den effekt den ger å låta resten gå på el om det behövs. Det kostar ju att ha två system också i installation och service

V Vector skrev:
Nu skriver du inte vad förutsättningarna är idag vad för vp å hur den styrs å hur många kvm som värms men varför inte bara sätta in en större inverterpump å låta den styra mot befintlig hål å plocka ut den effekt den ger å låta resten gå på el om det behövs. Det kostar ju att ha två system också i installation och service
Tack, det var ett 5:e spår jag nu fått :)

Vi har en IVT idag på 11 kW, 200 m borrhål. Vi värmer upp ganska exakt 300 kvm. 180 kvm från början, som kompletterades med 120 kvm vattenburen golvvärme (som ersatte lika stor yta i direktverkande elgolvvärme).

Bästa svaret

Jag skulle gå på alternativ 4 och köra en separat luftvattenvärmepump monoblock direkt mot golven. Blir enklast systemmässigt och att styra. Den låga framtemperaturen för golvvärme passar bra med luftvattenvärmepump.

J Josth skrev:
Jag skulle gå på alternativ 4 och köra en separat luftvattenvärmepump monoblock direkt mot golven. Blir enklast systemmässigt och att styra. Den låga framtemperaturen för golvvärme passar bra med luftvattenvärmepump.
Tack för rådet! Det är mitt förstahandsval nu också. Just för att det också är låg temperatur som behövs, borde vara snällare mot en luftvatten har jag resonerat. Avvaktar en offert just nu, ser den bra ut så kör vi nog på denna.

För att avsluta denna tråd, godkände idag en offert på lösning som gör två system av det, med en luftvattenpump mot golvvärmen och separerar på bergvärmen.

Framtiden får utvisa om det var ett klokt beslut

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.