Hej,

Har planer på att se om mina element i den ena värmeslingan innehåller avlagringar eller annat så jag har dåligt värmeflöde i framförallt en av värmeslingorna på nedervåningen i mitt hus (det finns tre värmeslingor, gamla PEX-rör, två på nedervåningen och en på ovanvåningen). Har provat att lufta elementen och pannan (NIBE luft/vatten) och där finns ingen luft. Jag är med i matchen så långt att jag förstår att jag stänger av pannan och stänger tilllopps- och frånlopps-ventilerna till elementslingorna. Efter det skruvar jag bort ett av elementen och spolar rent det. Efter det skruvar jag tillbaka elementet. Men nu kommer min fråga... vad är korrekt procedur nu? Jag antar att det inte är så enkelt som att jag bara öppnar tillopps- och frånloppsventilerna och startar pannan.

Tacksam för alla kloka svar,

Marcus

Är det enrörssystem eller tvårörsystem?

Oftast är det returventilen som är igensatt som gör dåligt flöde.

Hur ser radiatorkopplena ut?

Vissa radiatorkoppel går ej att stänga av flödet på.

Jag köpte beg element på Blocket, hade nu i efterhand gärna kopplat på dem på högtryckstvätten och spolat igenom dem först.

• Gilla
MarcusH77
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det enrörssystem eller tvårörsystem?

Oftast är det returventilen som är igensatt som gör dåligt flöde.

Hur ser radiatorkopplena ut?

Vissa radiatorkoppel går ej att stänga av flödet på.
Det är enrörssystem, tre separata slingor där slingan på ovanvåningen fungerar bra (18mm PEX). Den ena slingan (15mm PEX) på bottenplan fungerar halvbra och den tredje slingan (15mm PEX) på bottenplan fungerar dåligt, dvs jag får för lite värme i elementen på den slingan. Det konstiga är att två av elementen, nummer 2 och 3 på den sämsta slingan fungerar bättre än det första och två sista på slingan. På returen in i pannan för de tre returledningarna från de tre slementslingorna sitter det ett magnetfilter med en avstängningsventil innan och en efter magnetfiltret. Den ventil som sitter efter magnetfiltret är riktigt trög. Radiatorkopplingarna där PEX rören övergår i elemetets rör är gjorda som ett H så även om jag stänger av elementet via termostaten så ska elementvattnet flöda vidare till nästa element på slingan.

Bästa svaret

Sitter det en stryp-/reglerventil på de tre retureledningarna, (stax) innan de går ihop?
De används till att justera in floderna på slingorna så att det blir jämn temperatur.

Demmpa Demmpa skrev:
Sitter det en stryp-/reglerventil på de tre retureledningarna, (stax) innan de går ihop?
De används till att justera in floderna på slingorna så att det blir jämn temperatur.
Det sitter denna typ av ventil på returledningarna på de två elementslingorna på nedervåningen, den som kommer från övervåningen har ingen vad jag kan se (om den inte sitter bakom pannan, då kommer jag inte åt den).

• Ventil på returledning till elementslinga, nedervåning. Installationen visar rörkopplingar i en byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.