2 885 läst ·
50 svar
3k läst
50 svar
Skydd för hett glas på kamin
Bästa svaret
Om det hade varit aktuellt på min ugn, så hade jag gjort ett eget galler.
Ett galler som jag fäst på luckan med 4 st M4 skruv i borrade och gängade hål.
Det är bara glaset som blir så hett att det kan ge värmeskador.
Så tänkte jag bygga i typ 4 mm rostfri
TIG-tråd ( tillsatsmaterial för svetsning).
Ett fint objekt för elever på Gymnasieskola som lär ut svetsning.
Industriprogrammet
Tidsåtgång för mig, 5 timmar hemma i garaget.
För elev, kanske någon dag.
För egen del blev det inte då barnen nu lärt sig fly värmen, av egna erfarenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Industriprogrammet
För egen del blev det inte då barnen nu lärt sig fly värmen, av egna erfarenheter.
Redigerat:
Dum fråga, men du har kollat extraglas med tillverkaren (om det är en hyfsat ny kamin)? Vi har satt extraglas på vår Jötul för att barnen (och vi föräldrar) inte skulle bränna sig när de var små. De hör till kaminen och det syns knapptSparvassursen skrev:
Det verkar inte komma in värst mycket konstruktiva tips på min ursprungliga fråga så det lutar nog åt en hemmabyggd lösning.
Pedagogik kör vi med här hemma ändå, halva släkten är antingen pedagoger eller hantverkare och inga större missöden i våra barns liv har skett. Vårt barn får växa upp med kap och klyv, men glaset i vårt nya hus är trots alls brännhett. Man får brännskador. Så det ska skyddas hur än vi lär henne om saker och ting.
Tack till er som bidragit med konstruktiva tankar!
Såhär gjorde jag mitt braskaminskydd. Kan kanske vara lite inspiration! Tillverkat i svartstål. Framsidan är borttagbar, bara att lyfta av den. Finmaskat nät i övre öppningen så man inte får in någon arm eller så.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Prata med en glasmästare som kan göra en duplikatruta och föreslå hållare som fäster den nya rutan en bit utanför den gamla. Kanske spegelklammer.
Behöver sticka ut en del från luckan för att barnet inte ska nå in med armarna, eller tänker jag fel?H Hybro skrev:Om det hade varit aktuellt på min ugn, så hade jag gjort ett eget galler.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Industriprogrammet
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Som en liten parentes i ämnet kan jag berätta att jag räddade en av mina ungars kusiner hos svärföräldrarna i en kaminincident för tiotalet år sedan.
Efter julmiddagen satt jag själv kvar vid köksbordet och drack kaffe, då jag såg att en liten dam mindre än två år gammal kommer springande så fort hon kunde med lycka i blicken och skulle ”känna på det vackert gyllengula” kaminglaset - med båda händerna.
Lyckligtvis hann jag skopa upp henne då hon var tio cm från glaset med en hel del tandagnisslan och gråt som resultat, men helt utan brännskador. Mamman blev sur som satan på mig och gav mig onda blicken, men det kunde jag ta…
Efter julmiddagen satt jag själv kvar vid köksbordet och drack kaffe, då jag såg att en liten dam mindre än två år gammal kommer springande så fort hon kunde med lycka i blicken och skulle ”känna på det vackert gyllengula” kaminglaset - med båda händerna.
Lyckligtvis hann jag skopa upp henne då hon var tio cm från glaset med en hel del tandagnisslan och gråt som resultat, men helt utan brännskador. Mamman blev sur som satan på mig och gav mig onda blicken, men det kunde jag ta…
Redigerat:
Vi hade en jäkligt billig ( men kanske inte så snygg) lösning när ungarna var små. Jag satte ett kompostgaller runt kaminen, det har hindrat våra två barn och andras ungar att komma nära. Även när en av ungarna sprang rakt in i det så kom han inte nära kaminen.
Jag satte dit två karbinhakar med skruvlåsning så de inte kunde öppna upp gallret. Behövdes inte gallret så var det väldigt enkelt att ta bort det och vika ihop.
Jag satte dit två karbinhakar med skruvlåsning så de inte kunde öppna upp gallret. Behövdes inte gallret så var det väldigt enkelt att ta bort det och vika ihop.
Produkter som diskuteras: "skruvlåsning"
Skruvlåsningslim
Skruvlåsningslim är utformade för att säkra och försegla bultar, muttrar och skruvar för att förhindra lossning, läckage och korrosion. Dessa är perfekta för tillämpningar där det finns höga vibrationer som kan leda till att
Läs mer
Snyggt gjort! Tack för inspirationen! Dessvärre blir det där alldeles för tajt hos oss. Men är inne på att tillverka något eget!JElfgren skrev: