Alltså, det här med passbitar verkar omöjligt.

Jag har gjort mitt första försök att såga en avlång passbit. Den ska vara 1 meter lång, 20 mm i ena änden och 17 mm i andra änden. Jag har provat att såga med fogsvans, sticksåg och cirkelsåg. Inte nog med att jag inte lyckas hålla mig till strecket, dessutom flisar det sig på både fram- och baksida.

Om jag mot all förmodan lyckas såga till en passbit så fattar jag inte hur jag få dit den. Jag behöver passbitar vid sidan om skåpen och ovanför skåpen men är färdig att ge upp.

Steg 1 är att såga till passbitarna. Kan nån säga vad jag gör för fel?

Jag la en lång parkettbit som jag trodde skulle styra sågningen men som synes på bilden så gjorde det ingen nytta. Jag lyckas inte följa strecket.
Väggmöte med golv, synlig skarv, sågspån och smuts, under renovering eller byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Med en cirkelsåg och bra klinga ska de inte vara några problem att såga den från baksidan, men om du inte klarar av att såga rakt på frihand hyr en sänksåg👍

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Om du inte får till tekniken med ovan nämnda verktyg, och inte löser det hela genom att öva mer, så får du köpa dyrare verktyg.

Svårt att misslyckas med ditt beskrivna case med sänksåg och skena.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Med en cirkelsåg och bra klinga ska de inte vara några problem att såga den från baksidan, men om du inte klarar av att såga rakt på frihand hyr en sänksåg👍
En sänksåg? Hmm. Jag har aldrig använt en men sett videor där snitsiga lirare använder det.🤔

Det kanske är svaret jag söker. Jag måste genast googla.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Sänksåg! Vilket verktyg! Jag är kär ❤️

• Gilla
  • Haha
saiter och 3 till
  • Laddar…
V vickan11 skrev:
Sänksåg! Vilket verktyg! Jag är kär ❤️
Jodu, jag har nog fått till det med både sticksåg och cirkelsåg och hyvel och blivit duktig på det, men när jag var hos polaren och sågade mina eksteg till en trapp så körde jag hans sänksåg, så jag förstår dig :-)
Vilken köpte du?

/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jodu, jag har nog fått till det med både sticksåg och cirkelsåg och hyvel och blivit duktig på det, men när jag var hos polaren och sågade mina eksteg till en trapp så körde jag hans sänksåg, så jag förstår dig :)
Vilken köpte du?

/W
En dyr jäkel som heter festool. Nu ska här sågas så det står härliga till.

• Haha
  • Älska
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
V vickan11 skrev:
En dyr jäkel som heter festool. Nu ska här sågas så det står härliga till.
Faen................ får väl göra det ja me

• Haha
vickan11
  • Laddar…
H
V vickan11 skrev:
Alltså, det här med passbitar verkar omöjligt.

Jag har gjort mitt första försök att såga en avlång passbit. Den ska vara 1 meter lång, 20 mm i ena änden och 17 mm i andra änden. Jag har provat att såga med fogsvans, sticksåg och cirkelsåg. Inte nog med att jag inte lyckas hålla mig till strecket, dessutom flisar det sig på både fram- och baksida.

Om jag mot all förmodan lyckas såga till en passbit så fattar jag inte hur jag få dit den. Jag behöver passbitar vid sidan om skåpen och ovanför skåpen men är färdig att ge upp.

Steg 1 är att såga till passbitarna. Kan nån säga vad jag gör för fel?

Jag la en lång parkettbit som jag trodde skulle styra sågningen men som synes på bilden så gjorde det ingen nytta. Jag lyckas inte följa strecket.
[bild]
Tejpa fram och baksida med målartejp så slipper du flisorna när du sågar.

• Gilla
vickan11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.