Byggahus.se
D Djurmo skrev:
TS har rätt! Att besöka någons ytterdörr är inga problem, men att ränna runt i hemfridszonen på det där viset är ett hemfridsbrott och kan medföra straffansvar. Även om bolaget har rätt att ha sina ledningar där behövs ett avtal om att de får vara på marken om det ska ske oanmält.
Rent principiellt bör TS kunna anmäla bolaget för detta eller rent av stämma dem i en domstol.
Hemfridszonen utsträckning är lite diffus, minst sagt, men för vanliga villatomter för permanentboende är det i regel hela tomtmarken. Riktigt stora tomter, tomt som skärs av väg eller för fritidsfastigheter blir det mycket mer komplicerat.
Nej, inte ens nära.

En granne kan titta förbi husknuten för att låna en kopp socker, Jehovas vittnen kan titta förbi husknuten för att frälsa din själ, eller en elbolagsanställd kan titta förbi husknuten för att kontrollera nån sorts elinstallation.

I inget av fallen handlar det om hemfridsbrott. Det krävs bra mycket mer än så.
 
  • Gilla
-MH- och 15 till
  • Laddar…
Såklart dom har rätt att utföra tillsyn utan att säga till innan och vad spelar det för roll om hon visade tuttarna för honom, hon kanske gjorde hans dag men mest troligt brydde han sig inte!
 
  • Gilla
tank77 och 9 till
  • Laddar…
P
För det första ang hemfridsbrott så är det bara aktuellt i hemfridszon som inte alls behöver överensstämma med vart tomtgräns går.. många gör den klassiska feltolkningen att hela ens mark är hemfridszon.. Det är den oftast inte...

Sen gör ledningsrätt att gubben från elbolaget har full rätt att dyka upp när dom så önskar. Ibland har fel uppstått plötsligt och då letar man såklart fel och man behöver då rakt inte informera nån markägare för att ens gå i hemfridszon..
Elgubben har orsak till besöket och kan inte fällas för hemfridsbrott om den inte gömmer sig i buskarna för att kolla in topless solaren.. servitut ger rätt att beträda tomten för koll och rep av kablar..inte tuttar

Det är såklart lite pinsamt att bli påkommen topless men det är den risk man tar själv och det blir ingen annans fel..

Att det inte brukar dyka upp folk och man har noll insyn ger liksom inga garantier
 
  • Gilla
Mikaelzii och 9 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Men om kabeln är nergrävd är det väl svårt att inspektera med ögon eller drönare?
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Du gör felet att likställa tomt och fastighet. Tomt är i praktiken att likställa med hemfridszon. Men som sagt, det är inte hemfridsbrott bara för att man beträder den marken heller.
 
  • Gilla
Slottsherren
  • Laddar…
Tänker ett scenario där ett hus står strömlöst och man felsöker var felet är…
”sorry familjen, det får tyvärr vara strömlöst ett tag till för enligt order uppifrån får inte vi beträda marken förrens markägaren gett oss tillåtelse”


Jag hade inte gjort så stor sak av det. Visst hade jag tyckt det varit pinsamt men ja.. Kanske ska tilläggas att här kommer både sopbil och slamtömningsbil lite då och då, inte alltid att man hör de och de aviserar definitivt inte när de tömmer brunnarna!
 
  • Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Men om kabeln är nergrävd är det väl svårt att inspektera med ögon eller drönare?
Delen som går genom vår tomtgräns är nergrävd, sedan kommer den upp längre in i skogen och går upp till stolpar.
Hans bil hade tydligen stått parkerad utanför oss ett bra tag, så mest troligt har han tagit en promenad genom vår tomt in i skogen, och sedan samma väg tillbaka. Finns betydligt enklare sätt att ta sig in dit dock…

En knack på dörren hade ju inte heller varit svårt. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P
För att kunna fällas för hemfridsbrott måste man göra nåt fel och /eller inte ha nåt legitimt ärende...
Kabel koll via servitut är orsak till att få beträda även i hemfridszon..
Så Ja elbolaget har rätt att komma på oanmälda besök och bara klampa in även i hemfridszon
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Så vad sa hon till mannen då? Och vad svarade han? Det är väl det mest intressanta i det hela. Jag är hyfsat övertygad om att alla nakna solande människor är medvetna att det finns en potential risk att bli sedd. Oavsett om du är på stranden eller hemma på gården. Men blir det obekvämt så säger man väl till?
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Delen som går genom vår tomtgräns är nergrävd, sedan kommer den upp längre in i skogen och går upp till stolpar.
Hans bil hade tydligen stått parkerad utanför oss ett bra tag, så mest troligt har han tagit en promenad genom vår tomt in i skogen, och sedan samma väg tillbaka. Finns betydligt enklare sätt att ta sig in dit dock…

En knack på dörren hade ju inte heller varit svårt. ;)
Det är alltså luftledning på båda sidorna om er fastighet?
 
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Inspekterar man ledningar som går i skogen så är det väl normalt att man kommer in från det hållet. Särskilt om han går där och inspekterar och så upptäcker han att din fru ligger där toppless. Hade jag varit i hans ställe så hade även jag kommit fram och berättat vad jag höll på med så att hon inte skulle tro att det var något äckel som smög runt i skogarna och som inte ville ge sig tillkänna. Hade jag legat på vår relativt insynsskyddade baksida av huset och solat och hade märkt att någon rörde sig i buskagen så skulle jag verkligen blivit uppjagad, men sen blivit lättad för att få en förklaring till varför människan befann sig där det vanligtvis inte rör sig några människor. Det hade gett mig mer obehag än att personen kommer fram och presenterar sig. Hade jag fortfarande känt obehag så hade jag bett honom att visa legitimation och sen kollat upp att han verkligen hade ett legitimt skäl att vara där.

Sen att de skulle informera innan om att de ska inspektera ledningarna, varför skulle de göra det annat än i de fall där de gör det från helikopter då hovrande helikoptrar brukar oroa folk? Det skulle innebära ofantlig administration till varenda markägare varje år. Särskilt som det i detta fall tycks vara att du som markägare syftar på din tomt.

Du får se det som en lättnad att de flesta elbolag numera siktar på att gräva ner sina ledningar där det är möjligt. Kolla med elbolaget ifråga om de har sådana planer hos er och i så fall när, för då slipper ni ockulära besiktningar och att någon främmande stövlar in på er tomt. På så vis blir eltillförseln säkrare och mer skyddad från väder och vind, nedfallna träd etc. och behovet av besiktning minskar.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
Även efter man grävit ner kablarna så blir det kabelfel och beroende på typ av fel i kabeln så kan man mäta fram ungefär hur långt bort felet är.
Första som händer då är såklart att man går längs kabelns dragning även nedgrävd för att se att ingen skadat kabeln med nån grävning eller staketstolpe osv.. då kommer man inklivande på tomt från det håll man följer kabeln..

Så nedgrävd kabel kan såklart inte inspekteras från drönare eller helikopter men att få elbolagets personal på tomten kan hända även då.
 
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Hemfridszon bör gälla så prova att göra en polisanmälan men kontakta elbolaget först och påpeka att du kräver att de respekterar er hemfridszon och föranmäler besök på tomten och flygningar över densamma.
Lycka till!
 
4774
Både kraftnät och Ellevio skickar brev när det ska röjas men inte exakt utan typ någon gång mellan v.34-37. Vi har iofs full insyn på vår tomt men det hindrar inte mig från att sola naken. Kommer det någon får den skylla sig själv om den störs av att jag är naken. Har t.o.m jagat iväg tre inbrottstjuvar spritt språngande naken kl.04 en sommarmorgon
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hemfridszon bör gälla så prova att göra en polisanmälan men kontakta elbolaget först och påpeka att du kräver att de respekterar er hemfridszon och föranmäler besök på tomten och flygningar över densamma.
Lycka till!
Det är inte per automatik hemfridsbrott att beträda hemfridszonen. Det krävs i princip att en oönskad besökare vägrar lämna området.
 
  • Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.