Byggahus.se
Vi håller på och renoverar badrummet, nu är det borrat hål och det ser ut såhär. Ska det inte finnas något skyddshölje, plastkåpa eller dylikt? Det ska kopplas på en vägglampa på kopplingsdonen. De går inte att dra ut kablarna längre.
Ideer?
 
  • Borrat hål i vägg med synliga elanslutningar och isolering, förberett för vägglampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern badrumslampa Nordlux IP S13 Led på en webbplats, tänkt att kopplas till vägg i renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej så får det inte se ut. Det är ett dåligt hempul. Har väggen byggs ut? Det ser ut att finnas en dosa i botten. Då kan det gå att montera förhöjningsringar som kommer i liv med väggen. Om ledarna är för korta behöver de bytas. Allt detta bör vara en enkel operation, men det är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej så får det inte se ut. Det är ett dåligt hempul. Har väggen byggs ut? Det ser ut att finnas om en dosa i botten. Då kan det gå att montera förhöjningsringar som kommer i liv med väggen. Om ledarna är för korta behöver de bytas. Allt detta bör vara en enkel operation, men det är behörighetskrävande.
Det stämmer. Väggen har byggts ut med isolering osb-skiva, gips.
 
Hej

Har en dubbelisolerad badrumsspegel, vill försäkra mej om kopplingen. Wago på gulgrön men vart kopplas blå och brun i spegeln någon skillnad med röd och svart?
 
  • Elskåp öppetat med elkablar och anslutningsplintar, väggfäste och hand håller frontpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med kopplingsklämmor mot kakelvägg. Blå, brun, gul/grön tråd syns. Elektriskt arbete eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen skillnad på de två polerna i lampan, så det spelar ingen roll var fas och nolla kopplas. Synd att alla trådar är röda och svarta i lampan...men jag antar du har hittat vilken två klämmor som ska användas på sockerbiten?

För övrigt ser lampan ut att vara felkonstruerad. Jag skulle vilja se hela lampan. Härvan ihopsatt med ett buntband, var det verkligen så från fabrik? Det verkar inte rätt.
 
ser ut som det saknas en plint där L och N lappen är. Har väl suttit en sockerbit där också med kablar upp till den andra
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen skillnad på de två polerna i lampan, så det spelar ingen roll var fas och nolla kopplas. Synd att alla trådar är röda och svarta i lampan...men jag antar du har hittat vilken två klämmor som ska användas på sockerbiten?

För övrigt ser lampan ut att vara felkonstruerad. Jag skulle vilja se hela lampan. Härvan ihopsatt med ett buntband, var det verkligen så från fabrik? Det verkar inte rätt.
 
  • Elektronikkomponenter monterade baksidan skärm, kablar, strömförsörjning, vitt band, blå matta bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elutrustning med ledningsanslutningar, nätadapter och varningsetikett på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga ändringar gjorda har endast öppnat locket,det är en Bathlife spegel modell Tindra
 
Det jag reagerar på är att enkelisolerade ledare för 230 V ligger i kontakt (via buntbandet) med klenspänningsledare som kanske inte är klassade för 230 V. Det är i och för sig ok om ingenting av klenspänningskretsen är berörbar, dvs att alla LED-lampor har en isolering från beröring motsvarande 230 V. Det går inte att se på bilderna.

Jag ser detta i vilket fall som en ytterst klantig konstruktion. Det är ju väldigt enkelt att hålla isär 230 V från sekundärsidan på drivdonet. Men här har någon nisse buntat ihop alla sladdar...ofattbart!

Det finns väl inga 230 V-uttag i denna spegel?

Det är också ofattbart att man i samma sockerbit kopplar 230 V och klenspänning. Varför tänkte ingen på att klippa isär blocket så att man tydligt håller isär dessa sidor?

Jag tycker lampan borde skickas till elsäkerhetsverket. De kan behöva dylikt att slå på djungeltrummorna för så att de överlever som myndighet.
 
Led bandet går runt ramen, inga uttag finns endast en enkel on/off touchknapp på glaset
 
  • Elektronikkomponenter, LED-strip, kontrollknapp, kretskort, genomskinlig plast, metallschrauber, grått underlag, delvis oskarp, teknisk inblick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.