Byggahus.se
Äntligen har diskussionen om isolering, energiåtgång och inomhusklimat kommit igång, visserligen med en viss touch av romantik och nostalgi.. ..men ändå!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H halep skrev:
Äntligen har diskussionen om isolering, energiåtgång och inomhusklimat kommit igång, visserligen med en viss touch av romantik och nostalgi.. ..men ändå!
Vi har inte sett deras elräkning ännu.
 
Det blir nog bra när det är färdigt, såg att det fanns rör dragna för vattenburet och så lite bergvärme, kanske solceller på på något av de andra husen - det är ju på Öland huset ligger "solen och vindarnas ö". Och så lite eldande i kakelugnar. Vi har ju inte så stränga vintrar här nere längre.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Om man har ett sådant hus gör man nog lite avkall på komfort och livsstil påverkar väl elräkningen långt mer än isolering och treglasfönster
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns mängder med kunniga hantverkare men folk vill inte betala för det idag
Dom flesta kan bara det "moderna" byggmetoderna, så det är nog lätt att hitta duktig hantverkare där. Men att hitta dom som kan lite annat är svårare. Hur många kan pappspänning/vävspänning, eller tillverka fönster. Bygga badrum utan plast. Bygga i stolpverk. Dom är få.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Dom flesta kan bara det "moderna" byggmetoderna, så det är nog lätt att hitta duktig hantverkare där. Men att hitta dom som kan lite annat är svårare. Hur många kan pappspänning/vävspänning, eller tillverka fönster. Bygga badrum utan plast. Bygga i stolpverk. Dom är få.
dom finns men det handlar om pengar dom tar ofta dubbelt mot en vanlig en
 
Hela gården såg supermysig ut, skulle verkligen vilja bo så.

Men det är inte för mig att bo i hus, ännu mindre ett gammalt hus, och renovera det utan moderna genvägar. Vill lägga min tid på annat! Men jag är imponerad av insatsen och nivån.
 
Fin renovering(restaurering!) Färgrikt gillas till skillnad från alla ljust och fräscht vita hus
Pappspända väggen lär ju som sagt få några hål... Men stort A för att han renoverar som han gör
Missade vad de har för uppvärmningsystem? Eller gick jag på dass just då?
 
Mycket charmig gård/gårdsbild :D Och väldigt trevligt med lite olika färger.. (även på dörrar och lister). Förstår tänket med att vilja försöka göra det bästa för huset..

Men kunde inte låta bli att fnissa åt hur "noga" allt var från början.. och det skulle göras "si och så".. och i slutänden blev det en pappspänd vägg (rum) och sen fick resten vara gips ändå (när familjelivet gjorde sig påmint). Den avvägningen är alltid svår.

Oavsett, hatten av.. supermysigt.. hoppas övervåningen följer samma anda sedan när ni börjar med den!

NÅGON SOM VET vad vallmotapeten i hallen kommer från? (heter) eller den rosa/röda i lilla sovrummet (med röd dörr o listverk)... ?? :love:
 
Är det någon som vet vilken spis de har? Har letat efter hällspis med vred. Blir galen på touch spisarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.