Alex och Louis har köpt en klassisk kringbyggd Ölandsgård som har stått öde i 20 år. Den renoverar de nästan helt själva - med skyhöga ambitioner vad gäller byggnadsvård.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar - Renoverar ödegård på Öland

• Gilla
Hydeisch
  • Laddar…
Välkommen att kommentera det åttonde avsnittet av Husdrömmar 2023!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Stående ovationer!!!
Helt orädda för färg och inte bara det tråkiga grått, vitt och svart som alla ska ha nuförtiden.
Så fint och levande bevarat :love:

• Gilla
teamswix och 22 till
  • Laddar…
Microkatten
Trevligt att se folk som vet hur man tar hand om gamla hus! Med mer hjälp av duktiga hantverkare hade det tagit betydligt kortare tid men säkert också blivit mycket dyrare. Att göra det mesta själv är ganska tidsödande.

De där tapeterna såg ut som någon korsning mellan 1800-tal och 1970-tal. Även om jag kanske hade valt lite lugnare mönster och färger, så all heder till att vilja ha färg omkring sig! Och till hantverket! Glatt att se! (y)

• Gilla
1881 och 9 till
  • Laddar…
Åfan, det blev inte klart denna gång heller…..:thinking:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Zlatje och 9 till
  • Laddar…
Helt underbart hus!
Gillar de personligt mustiga färgvalen och att man behållit rumsindelningen intakt. Val av hundras gillar jag också skarpt.

• Gilla
1881 och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Vilket oskuldsfullt, gulligt par. Och vilket hus! Så härliga färger på ytterdörr, fönter och dörrar inomhus och härliga tapeter (förutom vardagsrummet). Köket var ju helt underbart! Sån värme och känsla, blir alldeles rörd. Åke kommer få en otrolig uppväxt på den gården med lummig trädgård och snygga hundar. :love:

Hurra för färg!

• Gilla
  • Älska
svanstrom och 8 till
  • Laddar…
Bästa programmet hittills. Tidskrävande byggnadsvård parat med liiite moderna eftergifter. De fick väldigt bra fram känslan som man så väl känner igen; den att man har svårt lita på att någon annan ska göra ett så bra jobb att det duger åt en själv :)

• Gilla
svanstrom och 12 till
  • Laddar…
Jättefint renoverat men tyvärr inga uppgifter om WC/våtrum eller uppvärmningsmetod/värmekostnader..?

• Gilla
dalldalldall och 7 till
  • Laddar…
Stor tumme upp från vår TV-soffa och huset var klart nog för att visas. Enda oron är väl när Åke bränner in med en "bobby car" i den pappspända väggen.
Röd barnleksaksbil med svarta hjul, vit ratt, "BIG BOBBY CAR" text, leende designad front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dammtuss90 och 13 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Stor tumme upp från vår TV-soffa och huset var klart nog för att visas. Enda oron är väl när Åke bränner in med en "bobby car" i den pappspända väggen.
[bild]
Jag skallade sönder en gipsvägg hos vänner till mor och far som spädbarn så allt är möjligt.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Bästa programmet hittills. Tidskrävande byggnadsvård parat med liiite moderna eftergifter. De fick väldigt bra fram känslan som man så väl känner igen; den att man har svårt lita på att någon annan ska göra ett så bra jobb att det duger åt en själv :)
Är ju roligare att bygga själv också, som han verkade tycka. Lita på hantverkare kan jag förstå om han har svårt för, för inte lätt att hitta kunniga hantverkare idag. Han var duktig i det han gjorde.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När man själv befinner sig i en annan bransch med högt tempo och oftast kompromisser som även leder till "quick fixes" så blir man helt överväldigad över en person som Alex. Han tar det lugnt och metodiskt och gör saker ordentligt och från grunden. Att det sedan drar över tidsplanen med flera 100% verkar fullt acceptabelt.

Jag önskar att även jag får uppleva att arbeta under sådana premisser. Otroligt fint blev det också.

• Gilla
1881 och 11 till
  • Laddar…
För mig ett verkligt drömhus!
Så otroligt väl genomfört, speciellt med tanke på omständigheterna med barn osv.
Hade kunna flytta in imorgon och hade inte velat göra om något alls.
Skulle vara något i köket då kanske...

Ett av de absolut bästa avsnitten!

• Gilla
1881 och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt och det såg ut att vara mycket välgjort. Lite (mycket) avis blir man på det egna snickeriet - ingen konst att ta fram fönster, listverk och trappa med tillgång till en sådan maskinpark! :giggle:

Blev dock fundersam över att inga väggar verkade vara lerklinade. Lerklining både isolerar och vindtätar, men det kanske inte är så vanligt som jag tror?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.