Byggahus.se
Jag blev lite nyfiken på om min blivande relax kommer räknas som suterrängvåning och därmed boyta eller ej.

Skatteverket skriver så här.

Sluttningsvåning (eller souterrängvåning)
Om golvytan utefter minst en fönstervägg ligger över eller i nivå med omgivande mark, men ligger i övrigt under marknivån.

En sluttningsvåning räknas primärt som boyta. Ytan i en sluttningsvåning fördelas mellan boyta och biyta på följande sätt:

Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av fristående yttervägg där golvnivån ligger ovanför eller i nivå med den omgivande marken. (Med fristående yttervägg menas en vägg som inte gränsar mot annan byggnad.)
Källa: https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html

Utrymmet jag talar om ligger i källarplan. Huset är ett vinkelhus där andra vinkeln som inte syns i denna sektion har sin källare helt under mark.

Men denna vinkel har ena långsidan ugrävd, och vi har där 5m bred fasad med fulla öppningsbara glasparti och en 3m djup gjuten platta utanför som ligger på en nivå som är lägre än golvet invändigt och alltså uppfyller det den skrivna definitionen. Därefter har vi 4 trappsteg upp till normal tomtnivå och kort därefter släntar det igen och faller 6-7m ner till en lågplatå nedanför huset.

Om dessa 3m grävts 3-4m till hade det anslutits emot markens naturliga fall, och då hade det utan diskussion varit suterräng, men hur blir det i detta fall? Det är mer av kuriosa-intresse, men visst kan det göra skillnad exempelvis i värdering om vi kan tillgodose dessa 30kvm som boyta eller ej.

Anledningen till stegen uppåt är att det är ett mellan-etage med trappor upp till ännu högre nivåer i djupled i bilden.

Skall man hårdgranska skattemyndighetens exakta formulering så uppfyller vi kraven. År det en korrekt tolkning?

Enkel linjeteckning av ett hus med mått, trappa utomhus och markerad nivåskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.