Byggahus.se
Vid en första betraktning så känns det vara ett mycket sympatiskt hus.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Ingen artikel för avsnitt 2?
 
richardtenggren
Riktigt trevligt hus!
Man blir ju nyfiken på takavvattningen och elen, tyckte mig inte se några spårningar som det brukar vara om man har andra ytskikt sedan.
Helt klart en byggmetod som faller mig i smaken, även om formen var lite vågad för mig själv.
Känns som altanen kunde gjorts bättre för att anpassats mot naturen men tajta figursågningar mot klipphällarna och kanske lite mer organiska former.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns ju älvsbyhus för fegisar om man bara vill ha nåt hus som alla andra
Inte exakt sådant jag menade, finns så mycket finare än modern (stel konstig) eller försiktighets arkitektur. Men verkar vara många som tycket om det ändå.
 
T Turbo123 skrev:
Jag ställer mig dock frågande till hur obehandlad gran utvändigt, håller i längden. Någon form av behandling av panelen så det inte möglar eller ruttnar hade väl varit fint.
Det är nog inget problem.
Jämför med järnvitriol som vart modernt ett tag nu. Det ger ju inget skydd alls, tvärtom snabbar det på den naturliga nedbrytningsprocessen.
 
Angående innerväggarna, på deras Insta står följande:

The paint is a 5% white pigment glaze that is applied twice by roller and wide brush. Methodical work that takes its time! Paints by @fargbygge
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jag gillar huset skarpt och blev väldigt inspirerad av det!

Jag kanske har lite svårt för utsidan och referensen till kristaller, det blir lite för symmetriskt och plumpt på något vis för att "ha kommit upp ur berget". När jag tänker fasetterad kristall så tänker jag något mer spretigt, där grupperade, mindre volymer av olika höjd söker sig utåt och uppåt. Lite som den här legobiten:
52.png
Budgeten skulle väl behöva öka med en magnitud och kritiken är väl därför inte särskilt relevant, men poängen är väl att man kanske skulle tryckt mindre på kristallreferensen.

Takfönstret som går över takfoten ser lite "tyskt" ut med fönsterkarmbonanza, för att det skulle komma till sin fulla rätt hade man kanske behövt göra någon specialare med två isolerglaskassetter som möter varandra direkt och att skarven mellan dem tätas med en svart silikon. Eller kanske till och med tresidigt i något av hörnen, som här:
images
Men det är också ganska experimentellt och jag kan förstå att man väljer bort något sådant av rent tekniska egenskaper.

Sen kan man kanske fundera lite på om man kunde motivera fönstersättningen i volymen lite mer konceptuellt. De stora partierna på bottenvåningen ersätter i princip i sin helhet sin fasett på kristallen medan på övre våningarna sitter helt vanliga fönster där de passar för användningen från insidan. Springer man vidare på idén att dela upp byggnaden i mindre volymer enligt legobiten hade man kunnat fortsätta att byta ut hela fasetter på kristallen mot fönster eller takfönster. Då skulle det bli lite som Domkyrkoforum i Lund, hittar tyvärr ingen bild från insidan för fönstret gör sig bäst inifrån:
OQML4AJZL7TTF3CJSI2LMCNJFQ.jpg
Alternativt att varje fönster är en egen prisma med minst tre sidor enligt referensbilden två ovan, som sticker ut från grundvolymen.

Nu låter jag kanske väl negativ men jag tycker att insidan mer än väl kompenserar för kritiken av utsidan. De olika nivåerna och homogeniteten i KL-trät som går igen i trappor och räcken tycker jag gör att rumsligheten som skapas verkligen bjuder in fantasin och leken. En varm, uthuggen grotta. Det ser ju jätteroligt ut att följa rummen som vindlar sig uppåt i tornet. Och det blir dessutom väldigt skulpturalt med alla olika oortodoxa vinklar. Typ den här bilden, "vad tusan är det jag ser?":

Det är kul och ovanligt att bli rumsligt överraskad!

Jag tror att tiden kommer göra att huset landar bättre på tomten. Om fasaden grånar ytterligare lite och klätterväxter tillåts växa upp på fasaden så kommer den snart att se helt naturlig ut på platsen.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
engs
Bjor Bjor skrev:
Säkert smidig byggmetod. Men åtgången på skog blir mycket mer.
Ja, perfekt, tänk vad mycket koldioxid man binder i byggnaden.

Är svag för solida trähus oavsett om det är traditionellt timrat eller någon av de moderna varianterna som här med KL-trä.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ja, perfekt, tänk vad mycket koldioxid man binder i byggnaden.

Är svag för solida trähus oavsett om det är traditionellt timrat eller någon av de moderna varianterna som här med KL-trä.
Och mer avverkningen som följd. Att binda in koldioxid i byggnader fins andra sätt som inte kräver massa skog och som kräver mindre yta än skog att växa på. Massiva trähus är trevliga, men då utan massa limm.
 
Bjor Bjor skrev:
Och mer avverkningen som följd. Att binda in koldioxid i byggnader fins andra sätt som inte kräver massa skog och som kräver mindre yta än skog att växa på. Massiva trähus är trevliga, men då utan massa limm.
Jag tror snarare på en koppling med solinstrålningen till jorden och jordens temperatur. Kurvorna för solinstrålning och temperatur följer varandra så väl. Så vill man hindra uppvärmningen så ska man nog bygga en jätteparasol. Men berätta inte det för politikerna, därför då börjar de säkert bygga en.
 
I kvällens avsnitt, egen arkitekt som ritat i kl, känns jäkligt unikt……:rolleyes:
 
richardtenggren
Stefan N Stefan N skrev:
I kvällens avsnitt, egen arkitekt som ritat i kl, känns jäkligt unikt……:rolleyes:
Gjorde samma reflektion, årets säsong är som ett arkitektspecial med något undantag då :)
Jag gillade verkligen kvällens hus! Hade gärna sett mer! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.