Byggahus.se
Anna tänker på naturen. Andreas tänker på huset. Utmaningen blir att landskapet och huset möts när de bygger sitt egenritade fritidshus av KL-trä i Höganäs. Och att hålla sin riktigt tighta budget, förstås.

Du kan läsa artikeln här: Kristallen av KL-trä i Höganäs - Grand Designs
 
Ett avsnitt där jag hade extremt stora förväntningar men det föll platt (enligt mig iaf)

Man vill bygga ett hus i och med naturen och samtidigt få med bergsknallen på ett snyggt sätt.

Båda är arkitekter.

Jag tänker sedumtak, panelen i en färg som liknar färgen på barken.
Ska man få med bergknallen så kan man ha större stenblock i grunden och mycket fönster som speglar träden mm.

Lägg stenpartier från huset mot bergsknallen (ex ölandssten kanske)??

Det är deras hem och kul att dem är nöjda. Jag tyckte det föll platt.
 
  • Gilla
Retromodernist och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar hur ytterpanelen/taket är behandlat (om ens alls)? Det är ju av gran, som inte är det mest beständiga träslaget precis. Känns som det riskerar att ruttna sönder inom tio år.
 
  • Gilla
Turbo123
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Berömde precis huset i en annan tråd. :heart: Nån som vet om dom har nåt Instagram- eller Facebookkonto eller så, så man kan få se mer?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
"sin riktigt tighta budget" låter som en stor budget för ett fritids hus
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag undrar hur ytterpanelen/taket är behandlat (om ens alls)? Det är ju av gran, som inte är det mest beständiga träslaget precis. Känns som det riskerar att ruttna sönder inom tio år.
Ruttnar inte med luftspalt, håller säkert lika länge som papp eller plåt om man sköter om det. Kanske har dom en plan att tjärbehandla det i framtiden. Mycket vackert oavsett!
 
PeterFalun
Snyggt

men jag hade nog byggt ett enplanshus, på pålar, som omfamnar stenkullen, för att bibehålla känslan som de haft med tältet på plattformen.
 
Vet inte vad jag ska tycka om husets utseende men planlösningen kändes helt idiotisk med många små rum och många vinklar och vrår.
3 miljoner kändes väldigt tight och är man dessutom arkitekt så borde man veta bättre att udda former fördyrar och gör att det blir problem.
Kändes som ett väldigt litet hus och kommer inte bli lätt att sälja när de kommer till det läget.
 
  • Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag undrar hur ytterpanelen/taket är behandlat (om ens alls)? Det är ju av gran, som inte är det mest beständiga träslaget precis. Känns som det riskerar att ruttna sönder inom tio år.
Jag har haft hus med tak av kärnvirke behöver inte behandlas vanligt sett på Gotland som exempel
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Satan va jag ogillar dess hus. En ren katastrof. KL kommer man undra om några år hur man nånsin kunde bygga med det.
 
  • Gilla
Lajmen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Satan va jag ogillar dess hus. En ren katastrof. KL kommer man undra om några år hur man nånsin kunde bygga med det.
Varför då? Vad jag fattat så använder man styrkan i kl trä för att bygga högre hus i trä, men kompletterar med isolering. Men vissa gillar att använda det materialet som ytterväggar i enfamiljshus utan extra isolering pga utseende, "eko-feeling" och massivitet. Jag hade gärna byggt ett massivt trähus men hade då använt isotimber eller ett byggt ett klassiskt timmerhus
 
  • Gilla
K0nstrukt0ren
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Satan va jag ogillar dess hus. En ren katastrof. KL kommer man undra om några år hur man nånsin kunde bygga med det.
Kan det vara att du inte riktigt försår materialet?
KL trä är ju ett byggelement som i de flesta fall täcks med ytskickt både på in och utsida.
en av de stora fördelarna är tex prefab som i detta fall när alla KL bitarna är både kapade och alla hål för fästelement är gjorda innan leverans och du smäller upp ett tätt skal på 5 dagar.
Sen om man gillar att bo i en jättestor bastu så kan man hoppa över ytskickt och njuta av en furudröm utan dess like...
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Vet inte vad jag ska tycka om husets utseende men planlösningen kändes helt idiotisk med många små rum och många vinklar och vrår.
3 miljoner kändes väldigt tight och är man dessutom arkitekt så borde man veta bättre att udda former fördyrar och gör att det blir problem.
Kändes som ett väldigt litet hus och kommer inte bli lätt att sälja när de kommer till det läget.
Det är ett fritidshus, så det behöver inte vara särskilt stort. Dessutom är det ju inte ovanligt att experimentera mer med sådana hus.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det är ett fritidshus, så det behöver inte vara särskilt stort. Dessutom är det ju inte ovanligt att experimentera mer med sådana hus.
Även om det är ett fritidshus så kan det vara smidigt med en funktionell planlösning.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Även om det är ett fritidshus så kan det vara smidigt med en funktionell planlösning.
Javisst, beror ju på vem som bygger och bor i huset.
 
  • Gilla
Clabbe34
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.