Byggahus.se
Stefflo Stefflo skrev:
Vet inte vad jag ska tycka om husets utseende men planlösningen kändes helt idiotisk med många små rum och många vinklar och vrår.
3 miljoner kändes väldigt tight och är man dessutom arkitekt så borde man veta bättre att udda former fördyrar och gör att det blir problem.
Kändes som ett väldigt litet hus och kommer inte bli lätt att sälja när de kommer till det läget.
alla bygger inte för att sälja
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag har haft hus med tak av kärnvirke behöver inte behandlas vanligt sett på Gotland som exempel
Stor skillnad på segvuxen Gotländsk kärnfurru å bambu furrun från Småland
 
Coolt hus :cool: Jag kan tycka att två seniora arkitekter borde ha bättre koll på budget. Han man 3 miljoner ska man bygga ett hus för 2 miljoner osv.

Den där grenen som svävade inne i talet var ju bland det fulaste jag sett men smaken är ju olika!

Jag gillar KL-trä det verkar praktiskt och trevligt att bygga med. Sen behöver man ju inte ha insidan synlig men jag fattar att många har det då det är ganska snyggt och praktiskt.

Måste säga att Mark växer på mig, riktigt bra programledare en favorit (y)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Torbjärn Torbjärn skrev:
Den där grenen som svävade inne i talet var ju bland det fulaste jag sett men smaken är ju olika!
Tänkte också på det, dom borde nog haft en tunn tråd.
 
  • Gilla
norsketom
  • Laddar…
Ni som åsikter om deras budget och att de borde ha bättre koll…
När de planerade och startade bygget så var det innan covid och materialpriserna var då mycket lägre.
Nu har jag inte följd priserna på KL trä, men andra skivor som OSB och plyfa ökade 200-300% under covid.
Om man har det i åtanke så var inte deras budget orealistisk om de sen landade på 3,7 mille
 
  • Gilla
LoTiX och 5 till
  • Laddar…
Såg programmet läste artikeln? Undrar om jag sett något annat program, för artikeln stämmer inte ett dugg av vad jag såg på tv.
 
Redigerat:
K Kontoristen7 skrev:
Kan det vara att du inte riktigt försår materialet?
KL trä är ju ett byggelement som i de flesta fall täcks med ytskickt både på in och utsida.
en av de stora fördelarna är tex prefab som i detta fall när alla KL bitarna är både kapade och alla hål för fästelement är gjorda innan leverans och du smäller upp ett tätt skal på 5 dagar.
Sen om man gillar att bo i en jättestor bastu så kan man hoppa över ytskickt och njuta av en furudröm utan dess like...
Säkert smidig byggmetod. Men åtgången på skog blir mycket mer.
 
Är det ett tema i år att det är ett reklamprogram för arkitekter ?

Tycker huset blev häftigt och man behöver som sagt betänka att det är ett fritidshus. Gällande panelen så håller det nog länge, så länge den är obehandlad torkar den ju lätt upp.
 
L Liljeros skrev:
Är det ett tema i år att det är ett reklamprogram för arkitekter ?

Tycker huset blev häftigt och man behöver som sagt betänka att det är ett fritidshus. Gällande panelen så håller det nog länge, så länge den är obehandlad torkar den ju lätt upp.
svenska arkitekter kan behöva det används så sällan av vanliga hus byggare i sverige
 
M maria01 skrev:
svenska arkitekter kan behöva det används så sällan av vanliga hus byggare i sverige
Blir lite skrämd av att anlita någon efter ett sådant där bygge :rofl:
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Blir lite skrämd av att anlita någon efter ett sådant där bygge :rofl:
finns ju älvsbyhus för fegisar om man bara vill ha nåt hus som alla andra
 
  • Gilla
sifferkoll och 2 till
  • Laddar…
Är grymt imponerad av arkitekten och skapelsen. Att lyckas med något som inte följer norm är svårt och då dessutom med den budgeten.

Jag ställer mig dock frågande till hur obehandlad gran utvändigt, håller i längden. Någon form av behandling av panelen så det inte möglar eller ruttnar hade väl varit fint.

Invändigt såg det ut som om dom laserade träytorna, eller i alla fall målade på något. Trät ser ju ljust och fint ut nu invändigt, men det kommer förmodligen att gulna sen. T.ex. gulbrun obehandlad träpanel från 70-talet ser enligt mig hemskt ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T Turbo123 skrev:
Är grymt imponerad av arkitekten och skapelsen. Att lyckas med något som inte följer norm är svårt och då dessutom med den budgeten.

Jag ställer mig dock frågande till hur obehandlad gran utvändigt, håller i längden. Någon form av behandling av panelen så det inte möglar eller ruttnar hade väl varit fint.

Invändigt såg det ut som om dom laserade träytorna, eller i alla fall målade på något. Trät ser ju ljust och fint ut nu invändigt, men det kommer förmodligen att gulna sen. Gultbrunt obehandlad träpanel från 70-talet ser enligt mig hemskt ut
Bara det finns luftspalt under ytterpanelen är det lugnt. Det verkar som dom behandlade väggarna invändigt med något, jag såg iaf en roller på ett klipp…
 
HOBBY ARCHITECT
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.