Byggahus.se
Sittställning
Tja.

Som rubriken säger, jag vill ansluta ny brunn till Höganäs. Det är ett helvete att bila upp för jag kommer bara ja sönder röret mer plus att det är en jävla massa armering i golvet. Finns det något man kan föra in i Höganäs röret och sen täta ?

Om det spelar roll så kommer det sällan rinna vatten i brunnen men jag vill gärna ha en brunn här ändå då detta är pannrummet.

Jag orkar / vill inte blotta röret för jag kommer säkert ha sönder det :(
 
  • Närbild av ett borrat hål i betong med borrspån och damm runt öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven betonggolv och grund med synlig armering och rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten betonggolv och rör i ett hål under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara skjuta i ett vanligt plaströr?
 
Sittställning
F fribygg skrev:
Kan du inte bara skjuta i ett vanligt plaströr?
Jo! Jag vill det, får man det ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jo! Jag vill det, får man det ?
Om du tätar mot keramiken och gjuter igen borde det funka fint.

Försök skjuta in pipan långt så du kommer utanför grundmuren eller åtminstånde in i nästa rum om det är fler rum.
 
Sittställning
Det blir samma rum, ca 2 meter bort ligger ett y eller något där allt går ihop för att sen gå vidare ut ur huset.

Första tanken jag fick var att skjuta in ett rör och skumma, men skumma är säkert en dum ide :p

Vad rekommenderar man för tätning inne i röret ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Det blir samma rum, ca 2 meter bort ligger ett y eller något där allt går ihop för att sen gå vidare ut ur huset.

Första tanken jag fick var att skjuta in ett rör och skumma, men skumma är säkert en dum ide :p

Vad rekommenderar man för tätning inne i röret ?
Det är väl inte fel att skumma? Bila upp och gör hela rummet klart nu, du ska utanför grundmuren med det nya, då behöver du inte göra om det så länge du lever och äger kåken
 
Sittställning
F fribygg skrev:
Det är väl inte fel att skumma? Bila upp och gör hela rummet klart nu, du ska utanför grundmuren med det nya, då behöver du inte göra om det så länge du lever och äger kåken
Det blir svårt att komma utanför grundmuren, då måste jag bila upp hela rummet.
Min tanke var att skjuta in ett rör så långt det går och skumma lite sen gjuta igen men det känns fusk att göra så.

Jag tror ser ut lite som på bilden här under golvet. Det gröna är då brunnen och röret.

Har hört att Höganäsrör håller hur länge som helst så med det extra jobb vill jag nog inte byta det
 
  • Illustrativ skiss av grundmur med brunnen och Höganäsrör under golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
För den som undrar kommer jag sätta en gumminippel på 75 röret. Hittade en nippel med 100mm utvändigt och 75 invändigt som passar perfekt i gammla röret. Bakom det skummar jag lite försiktigt och sen kommer jag att gjuta in resten.

Jag kan lätt föra in ett 1meters rör i det gamla så jag kommer helt enkelt köra in röret i det gamla, nippel runt lite skumma och gjuta.
 
  • Gumminippel på 75mm rör som förbereds för installation, omgivet av rasmassor och ett äldre rörfragment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.