Har en belysning som är kopplad till en lampsladd, denna har sedan en stickpropp i andra änden. Jag vill montera en väggdimmer på mitten av denna sladd.... provat att koppla endast en ledare genom dimmern, detta funkar men jag tycker dimmern låter lite... förstår att det inte är korrekt koppling... hur göra?
(inte intresserad av vägguttagsdimmer osv)
 
Tackar för förslag, men vill gärna ha svar på frågan istället...
 
Du fick ett svar på din fråga. Om den låter så beror det inte på felkoppling utan på att dimmer och lampa inte lirar ihop. Då får du byta till en annan dimmer eller lampa och prova. Det finns tyvärr inga andra enkla sätt, annat än att försöka gå till en butik och be dem plocka fram en dimmer och lampa som det vet fungerar ihop.

S Skruvdragerskan skrev:
provat att koppla endast en ledare genom dimmern
Jag vet inte hur jag ska tolka detta, men du har troligen gjort rätt. Slutresultatet ska se ut typ så här. Båda ledarna inkopplade på avsedda plintar under skalet på dimmern.
Svart webbkamera placerad centralt på en horisontell yta med ett synligt objektiv och inbyggd mikrofon.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Säger tack igen, men vill gärna ha svar på frågan :-)
Förtydligar frågan:
Har en lampsladd, i ena änden en lampa, i den andra änden en stickkontakt. Så ska det förbli.
På ca mitten av denna sladd ska en väggdimmer (väggdimmer) monteras... hur kopplas detta?
 
Du får länka till vad för sorts dimmer du menar. Normalt går det inte att göra korrekt och vettigt med väggdimmer så som jag tänker mig såna. Det borde inte heller hjälpa mot dina symptom med ljud bara pga byte till en av den typen.
 
I vad för dosa kommer dimmern att sitta i?

Hur kommer bägge lampsladdarna att dragavlastas?

En väggdimmer måste ovillkorligen sitta monterad i någon typ av dosa/låda.
Lampsladdarna måste ovillkorligen dragavlastas i dosan/lådan.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du får dom svar du får tycker "vi" att det inte är lämpligt (eller regelmässigt) med en fast monterad "väggdimmer" när du har en sladdinstallation utan då ska man använda en sladdimmer
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Rent elektrisk är det bara att följa tillverkarens anvisningar. Är du osäker på om du kopplat rätt så kontrollera igen. Lite kunskaper om el/ellära kan behövas för att förstå vad man gör.

Fenomenet att dimmern surrar beror på att lampan skapat strömpulser som kan orsaka missljud i vissa elektronikkomponenter. Du kan ju kontakta tillverkaren och fråga om det är skadligt för dimmer om den surrar.

Du skriver inget om vad det är för lampor i din belysning eller ens om den är dimbar.
Om belysningen har någon transformator/drivdon så måste den prylen också var dimbar.
Är lampor och ev drivdon dimbara borde inte dimmer väsnas.

Det är lätt att anta att du har problem med LED-lampor eftersom det är ett vanligt problem.
Enklast är väl då att prova med olika ledlampor i din belysning.

Din fråga innehåller egentligen inte tillräckligt med information för att lösa ditt problem med surret.
 
S Skruvdragerskan skrev:
Säger tack igen, men vill gärna ha svar på frågan :)
Förtydligar frågan:
Har en lampsladd, i ena änden en lampa, i den andra änden en stickkontakt. Så ska det förbli.
På ca mitten av denna sladd ska en väggdimmer (väggdimmer) monteras... hur kopplas detta?
Din attityd är förvånande.
Du har fortfarande fått svar, med den typ dimmer du ska ha på den sladd som du vill ska förbli.
En sådan sladdimmer kan fästas nöjaktigt på väggen genom att klamra lampsladden lite lätt.

Vill du ha en "väggdimmer" så får du ringa en elfirma som installerar en sådan åt dig som styr ett nytt uttag som du kan plugga in din lampa i.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Har fått svar jag ville ha via privat PM.
Tackar för övriga svar och åsikter.
 
Kan du visa upp detta svar?
De enda korrekta svar du kan ha fått via PM är de som givits i denna tråd.`
Om du har fått svar som du "ville" ha är de sannolikt inte korrekta.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
S Skruvdragerskan skrev:
Har fått svar jag ville ha via privat PM.
Tackar för övriga svar och åsikter.
Hur vet du om PM innehöll svar eller åsikt?
 
Fick svar via mail, av en bekants bekant här…
Gjorde som han sa, och det funkar perfekt!
Mission completed, och jag är jättenöjd.
 
Hur är det med beröringsskydd?
Hur är det med dragavlastningen?
 
  • Gilla
Davidbagare och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.