Byggahus.se
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Tack för synpunkter! Har skrivit senare i tråden om att vi kommer behålla så mycket vi kan. Det är inte vårt första hus, men vårt förra hus var några år yngre och i bättre skick. Detta huset har en fantastisk känsla, precis som du skrev till en person längre ner. Vi är inga 70-talsfantaster men huset har en karaktär som tilltalade oss mycket och stora, luftiga ytor som vi längtade efter, efter att ha bott trångt. Materialen i huset är också vackra men var inte det avgörande för oss. Vi älskar huset men är inte gjorda av pengar och det kommer verkligen upp saker från start. Elfel, mögel, fukt på ställen som blivit besiktigade som ok, vitvaror som slutat funka efter 2 veckor, läckande ”nya” rör och poolgrejer, slarvigt omhändertagna saker, fel färg som använts på flera ställen (= flagnande färg inomhus, bubblor på fasaden etc), krångliga föregående ägare som tagit med sig saker de inte borde och lämnat sådant vi aldrig skulle tänka tanken att lämna, träd som visat sig vara för grunt planterade för att kunna räddas, andra träd som visat sig vara för sjuka, invasion av långsprötad silverfisk etc. Det har varit ett konstant tillflöde av grejer, massa samtal med jurister och andra professioner och inga egentliga rättigheter eller möjlighet till stöd. Vi har räknat med många renoveringar men har verkligen känslan att saker inte riktigt kommit fram vid försäljning. Vi skulle sannolikt köpt huset ändå på grund av kärlek vid första ögonkastet, men alla de nya sakerna har lagt sig som en filt av obehag över alltihop. Ville bara förklara lite, det är ju helt och hållet off topic.

Vi har inte frågat saneringsfirman om tips på byggmaterial utan fått det tillsagt oss när de kollade på ett mögelangrepp. Vi kommer heller inte måla över några teakdörrar. Inne i skåpen kanske vi målar, men utifrån vad jag läst så hjälper det oftast inte mot lukten. Vi får se…

Känner att detta forum kommer ge många bra lärdomar och tankeställare de närmaste åren. :cool:
lycka till med huset, en sak i taget så blir det säkert er pärla till slut
 
  • Gilla
Saltochpeppar och 1 till
  • Laddar…
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Du är andra personen att påpeka detta med betongpannorna.. .
Det är möjligt att arkitekten valt betongpannor då det på 70-talet fanns färre valmöjligheter och att huset estetiskt/färgmässigt inte skulle ha rött (tegel) tak. Betong blir aldrig vackrare med åren i motsats till tegel som åldras vackert och dessutom har längre livslängd. I mitt förra inlägg var jag nog lite förhastad. Idag finns det flera väldigt fina alternativ till gamla fula betongpannor om man vill ha svart/grått tak.

Jag har själv grått, listtäckt papptak på mitt hus från 2006. Ganska dyrt tak om man tar hänsyn till att det bara håller ca 30 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
kommer inte ihåg källan men läste någonstans att man under 70 talets byggboom sänkte krav på fönstervirke som resulterat i mycket sämre fönsterkvalitet efter detta. Träfönster tillverkade före standardändringen är så klart av en mycket bra kvalitet och är värda att byta några träbitar längst nere . Det är också bra att kunna skilja en ytlig mögel från en djupgående röta så man blir inte skrämt i onödan( hoppas att hantverkare överdrivit).

Värm upp huset ordentligt och vädra och avfukta där det behövs. Det kan bättra på konstiga lukter och skrämma silverfisken till undergrunden.Ta hand om det viktigaste först och planera nästa steg i lugn och ro. Tänd en brassa och öppna en flaska god vin och säg högt : det kunde ha blivit värre! ;) Och lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för uppmuntran :heart:
Jag känner mig lite lugnare nu efter denna tråden med så många tips och har till och med tillåtit mig själv att slappna av och njuta lite mer av huset!

G gaia skrev:
kommer inte ihåg källan men läste någonstans att man under 70 talets byggboom sänkte krav på fönstervirke som resulterat i mycket sämre fönsterkvalitet efter detta. Träfönster tillverkade före standardändringen är så klart av en mycket bra kvalitet och är värda att byta några träbitar längst nere . Det är också bra att kunna skilja en ytlig mögel från en djupgående röta så man blir inte skrämt i onödan( hoppas att hantverkare överdrivit).

Värm upp huset ordentligt och vädra och avfukta där det behövs. Det kan bättra på konstiga lukter och skrämma silverfisken till undergrunden.Ta hand om det viktigaste först och planera nästa steg i lugn och ro. Tänd en brassa och öppna en flaska god vin och säg högt : det kunde ha blivit värre! ;) Och lycka till!
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.