Byggahus.se
J
Låscylindern satt på förra, tänkte byta till handtaget Assa 835S

Måste jag ha någon annan cylinder eller bryta av hela bringaren? /Noob

Hand som håller en öppen hänglås kropp och en låskolv med nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du får byta bringaren så det blir som på en vanlig standar cylinder
 
J
T tergo skrev:
du får byta bringaren så det blir som på en vanlig standar cylinder
Ok, alla mässings detaljer på cylindern som håller fast bringare, är det engångs så man bara våldar bort?
 
J Jotsat skrev:
Ok, alla mässings detaljer på cylindern som håller fast bringare, är det engångs så man bara våldar bort?
skulle tro att en låssmed bytar den på 5 minuter ,
jag har inte byt på den modellen endast på äldre cylindrar, men jag tror inte man skall använda våld

men avvakta till 123abc dyker upp han vet säkert hur man gör
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Du borde kunna klippa av den så pass långt ner så att den blir som en vanlig
 
Som Ullhund skriver här så går det alldeles utmärkt att ta en kraftavbitare och klippa ner den till "normal" längd.
 
J
Ok, kan testa eller så tar jag med till låssmeden så får de byta.

Sprinten som sitter på innehandtaget går exakt igenom låskistan på dörren. Googlat mig till att Assa 833 kan med fördel användas mellan låsta handtaget inne och handtaget ute. Kortar man till utesprinten så att de möts bra i 833?

För att få bort den där fyrkantscylindern som sitter i kistan, måste hela spanjoletten demonteras? Det är en ganska ny dörr (10 år kanske) och spanjoletten är också från Assa , men saknar modellbeteckning.

Närbild på en vit dörr med monterad låskista och synlig fyrkantssprint, med tecken på användning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Det är enkelt att byta medbringare till en kort medbringare men om du måste köpa en ny medbringare så kan du ta med låscylindern till en låssmed så byter han medbringaren samtidigt som du köper den för kaffepengar.
Den lilla mässingsbrickan som ligger mellan cylinderkärnan och medbringaren är ett dammskydd, på nya korta medbringare är den inbyggd i själva medbringaren.
Det jag är lite fundersam över är att du har en 5-stift låscylinder och många låsbara handtag är anpassade för 7-stifts låscylindrar vilket gör att låscylindern eventuellt kan bli försänkt men det kan fungerar ändå.
Bilden på låscylindern innehålla allt som krävs för att göra en passande nyckel, det är dumt att ha med stämplingar på bilder.
Handtagssprinten ska gå igenom spanjoletten och sedan ska en handtagskoppling t.ex assa 833 användas om det ska vara handtag på utsidan.
Meningen är att om någon tar i hårt i handtaget på utsidan för att försöka tvinga upp spanjoletten så ska handtagskopplingen brista så utsidans handtag endast roterar utan att påverka spanjoletten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
1 123abc skrev:
Det är enkelt att byta medbringare till en kort medbringare men om du måste köpa en ny medbringare så kan du ta med låscylindern till en låssmed så byter han medbringaren samtidigt som du köper den för kaffepengar.
Den lilla mässingsbrickan som ligger mellan cylinderkärnan och medbringaren är ett dammskydd, på nya korta medbringare är den inbyggd i själva medbringaren.
Det jag är lite fundersam över är att du har en 5-stift låscylinder och många låsbara handtag är anpassade för 7-stifts låscylindrar vilket gör att låscylindern eventuellt kan bli försänkt men det kan fungerar ändå.
Bilden på låscylindern innehålla allt som krävs för att göra en passande nyckel, det är dumt att ha med stämplingar på bilder.
Handtagssprinten ska gå igenom spanjoletten och sedan ska en handtagskoppling t.ex assa 833 användas om det ska vara handtag på utsidan.
Meningen är att om någon tar i hårt i handtaget på utsidan för att försöka tvinga upp spanjoletten så ska handtagskopplingen brista så utsidans handtag endast roterar utan att påverka spanjoletten.
Tack för svaret. Ett utmärkt tillfälle alltså att göra slag i saken och köpa två nya cylindrar med samma nyckel till altan och entredörr. Entredörren har haft samma sedan för alltid och altandörrens cylinder kanske är fel storlek till nya handtaget, låssmeden får hjälpa mig att välja rätt. Vore skönt med samma nyckel framåt o då är hög tid att byta entredörrens ändå.

Tack!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Tack för svaret. Ett utmärkt tillfälle alltså att göra slag i saken och köpa två nya cylindrar med samma nyckel till altan och entredörr. Entredörren har haft samma sedan för alltid och altandörrens cylinder kanske är fel storlek till nya handtaget, låssmeden får hjälpa mig att välja rätt. Vore skönt med samma nyckel framåt o då är hög tid att byta entredörrens ändå.

Tack!
Det är alltid skönt med lika låsning på låscylindrar så slipper man ha en extra nyckel att hålla reda på.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Svårt att se vad det ska vara, men medbringaren kan antingen kortas eller bytas till en kort.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.