Fick för mig att bygga ut altanen lite och göra utbyggnaden rundad. Sidoreglar och mitten regeln är satt men vet inte hur jag ska räkna fram måtten på övriga reglar? Tanken är sedan att ta en 28x130 planka på högkan och böja och skruva fast som slutregel och sen lägga trall. Tacksam för tips:)

• Pågående byggnation av träterrass med bjälkar stödda på temporära tegelstöd i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en böjd struktur med markerade mått på ett vitt papper mot träbakgrund.
    Skapa konto
Det är vanligt att sätta reglar på cc 60cm

F fribygg skrev:
Det är vanligt att sätta reglar på cc 60cm[/QUOTE
Det vet jag men tror du missuppfattat frågan

Förtydliga gärna frågan så kanske du får fler och bättre svar.

Har du redan testat att böja en planka och i så fall hur?
Eller hur tänker du gör det?

.

Om du sätter en böjd 28x120 ytterst behöver du nog fler plintar som bär upp konstruktionen.
Är det 45x95 du har reglat med?

Det borde gå att räkna på formen/rundningen.

• Gilla
Marko Luukkonen
  • Laddar…
Gör dem för långa först. Sedan kan du rita och mäta för att få en bra rundning.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Har du redan testat att böja en planka och i så fall hur?
Eller hur tänker du gör det?

.
jag tänker böja den och skruva fast den helt enkelt. Tro den klarar den böjningen annars får jag göra en mildare böj genom att justera längden på reglarna

FredrikR FredrikR skrev:
Om du sätter en böjd 28x120 ytterst behöver du nog fler plintar som bär upp konstruktionen.
Är det 45x95 du har reglat med?

Det borde gå att räkna på formen/rundningen.
ska sätta fler plintar. Nej 45x120

P Peter_Ker skrev:
Gör dem för långa först. Sedan kan du rita och mäta för att få en bra rundning.
ja men hur räknar jag? Vill inte bara höfta

B Bliddan skrev:
ja men hur räknar jag? Vill inte bara höfta
Vad är det du vill ha hjälp med att räkna?

Bästa svaret

Du har redan fått tips om att sätta reglarna men göra dem lite för långa, för att sedan bestämma längden för dem genom att uppskatta rundningen på plats.
Ett annat sätt vore om någon här sitter på någon slags formel för vad du är ute efter, men då behövs en herrans massa mått från dig: Altanens bredd, längden på sidoreglar och mittregel, tänkt rundningsradie. Ska radien vara samma hel vägen, eller ska den ändras ut mot sidorna?
Ett tredje sätt är att du helt enkelt ritar upp altanen skalenligt på ett så stort papper du kan få tag i, och när du är nöjd med rundningen så mäter du hur långa reglarna behöver vara.

Jag hade valt det sista alternativet. Lycka till!

• Gilla
Solidsoulbassman
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Du har redan fått tips om att sätta reglarna men göra dem lite för långa, för att sedan bestämma längden för dem genom att uppskatta rundningen på plats.
Ett annat sätt vore om någon här sitter på någon slags formel för vad du är ute efter, men då behövs en herrans massa mått från dig: Altanens bredd, längden på sidoreglar och mittregel, tänkt rundningsradie. Ska radien vara samma hel vägen, eller ska den ändras ut mot sidorna?
Ett tredje sätt är att du helt enkelt ritar upp altanen skalenligt på ett så stort papper du kan få tag i, och när du är nöjd med rundningen så mäter du hur långa reglarna behöver vara.

Jag hade valt det sista alternativet. Lycka till!
Det är väl nån typ av formel eller nån annan bra ide jag är ute efter :)

K
B Bliddan skrev:
Det är väl nån typ av formel eller nån annan bra ide jag är ute efter :)
Om du ger alla måtten som du har på din altan på en ritning går det lätt att räkna fram.
Enklast i praktiken är dock att göra dom långa och sedan kapa på plats. Kan ju alltid diffa något i verkligheten mot vad man mätt och räknat, tråkigt att ha den 5cm kort och behöva göra en ny…

• Gilla
Bliddan och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Om du ger alla måtten som du har på din altan på en ritning går det lätt att räkna fram.
Enklast i praktiken är dock att göra dom långa och sedan kapa på plats. Kan ju alltid diffa något i verkligheten mot vad man mätt och räknat, tråkigt att ha den 5cm kort och behöva göra en ny…
Handritad skiss av en rektangel med måttangivelser, 6,75 meter bred och 2,12 meter hög.
Skapa konto

K kniv skrev:
K kniv skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.