Fick för mig att bygga ut altanen lite och göra utbyggnaden rundad. Sidoreglar och mitten regeln är satt men vet inte hur jag ska räkna fram måtten på övriga reglar? Tanken är sedan att ta en 28x130 planka på högkan och böja och skruva fast som slutregel och sen lägga trall. Tacksam för tips
Bästa svaret
Du har redan fått tips om att sätta reglarna men göra dem lite för långa, för att sedan bestämma längden för dem genom att uppskatta rundningen på plats.
Ett annat sätt vore om någon här sitter på någon slags formel för vad du är ute efter, men då behövs en herrans massa mått från dig: Altanens bredd, längden på sidoreglar och mittregel, tänkt rundningsradie. Ska radien vara samma hel vägen, eller ska den ändras ut mot sidorna?
Ett tredje sätt är att du helt enkelt ritar upp altanen skalenligt på ett så stort papper du kan få tag i, och när du är nöjd med rundningen så mäter du hur långa reglarna behöver vara.
Jag hade valt det sista alternativet. Lycka till!
Ett annat sätt vore om någon här sitter på någon slags formel för vad du är ute efter, men då behövs en herrans massa mått från dig: Altanens bredd, längden på sidoreglar och mittregel, tänkt rundningsradie. Ska radien vara samma hel vägen, eller ska den ändras ut mot sidorna?
Ett tredje sätt är att du helt enkelt ritar upp altanen skalenligt på ett så stort papper du kan få tag i, och när du är nöjd med rundningen så mäter du hur långa reglarna behöver vara.
Det är väl nån typ av formel eller nån annan bra ide jag är ute efterT ToRy skrev:Du har redan fått tips om att sätta reglarna men göra dem lite för långa, för att sedan bestämma längden för dem genom att uppskatta rundningen på plats.
Om du ger alla måtten som du har på din altan på en ritning går det lätt att räkna fram.B Bliddan skrev:
Enklast i praktiken är dock att göra dom långa och sedan kapa på plats. Kan ju alltid diffa något i verkligheten mot vad man mätt och räknat, tråkigt att ha den 5cm kort och behöva göra en ny…