Byggahus.se
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej alla: en uppdatering om detta fall. Efter att ha reflekterat en hel del och med tanken att försöka ha en bra grannsämja så pratade vi med grannen för att göra lite ändringar på vår sida av plank så att allt kunde bli bra för alla. Vi förklarade för honom att kommunen och föreningen förklarat för oss att han inte får bygga så här och att vi kunde lämna in ett formellt klagomål men att vi inte ville göra det. bara förbättra utseendet på vår sida och öka säkerheten. (Sänk höjden på staketet precis framför så att vår entré är synlig för förbipasserande bilar och cyklar.) Men han insisterar på att han har rätt till planket och kommer inte att sänka det en tum. och att vi kan prata med kommunen om vi vill. Nu är vi här, min man och jag, och undrar hur en person kan vara sådan. Och naturligtvis har vi redan formaliserat klagomålet och skickat in det till kommunen.
Man ska inte gå runt för länge och förundras och rentav chockas över att folk inte är som man själv. Man ska hoppa in i spelet och spela det. Bra att ni nu anmält.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej alla: en uppdatering om detta fall. Efter att ha reflekterat en hel del och med tanken att försöka ha en bra grannsämja så pratade vi med grannen för att göra lite ändringar på vår sida av plank så att allt kunde bli bra för alla. Vi förklarade för honom att kommunen och föreningen förklarat för oss att han inte får bygga så här och att vi kunde lämna in ett formellt klagomål men att vi inte ville göra det. bara förbättra utseendet på vår sida och öka säkerheten. (Sänk höjden på staketet precis framför så att vår entré är synlig för förbipasserande bilar och cyklar.) Men han insisterar på att han har rätt till planket och kommer inte att sänka det en tum. och att vi kan prata med kommunen om vi vill. Nu är vi här, min man och jag, och undrar hur en person kan vara sådan. Och naturligtvis har vi redan formaliserat klagomålet och skickat in det till kommunen.
Ni förefaller ha agerat med mognad och tålamod, försökt att hitta en lösning alla kan leva med.

Om grannen vägrar lyssna, så gör ni helt rätt i att tvinga hen till att lyssna.
 
  • Gilla
SopWa och 6 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Ni förefaller ha agerat med mognad och tålamod, försökt att hitta en lösning alla kan leva med.

Om grannen vägrar lyssna, så gör ni helt rätt i att tvinga hen till att lyssna.
ARJU ARJU skrev:
Ni förefaller ha agerat med mognad och tålamod, försökt att hitta en lösning alla kan leva med.

Om grannen vägrar lyssna, så gör ni helt rätt i att tvinga hen till att lyssna.
Alla råd som jag fick i gruppen hjälpte mig att reflektera.:)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle nog istället få grannen att bygga om det till under 180 cm över mark samt inom 3,6 m från huset och sen ge ett grannemedgivande för en sådan skyddad uteplats som är bygglovsfri inom 4,5 m från gränsen.
Då kan man väl lika väl strunta i att göra något och låta det vara ett svartbygge om ingen annan opponerar sig?
 
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej alla: en uppdatering om detta fall. Efter att ha reflekterat en hel del och med tanken att försöka ha en bra grannsämja så pratade vi med grannen för att göra lite ändringar på vår sida av plank så att allt kunde bli bra för alla. Vi förklarade för honom att kommunen och föreningen förklarat för oss att han inte får bygga så här och att vi kunde lämna in ett formellt klagomål men att vi inte ville göra det. bara förbättra utseendet på vår sida och öka säkerheten. (Sänk höjden på staketet precis framför så att vår entré är synlig för förbipasserande bilar och cyklar.) Men han insisterar på att han har rätt till planket och kommer inte att sänka det en tum. och att vi kan prata med kommunen om vi vill. Nu är vi här, min man och jag, och undrar hur en person kan vara sådan. Och naturligtvis har vi redan formaliserat klagomålet och skickat in det till kommunen.
Bra där! får nu bara hoppas Kommunen gör ett snabbt jobb och ser till att er granne får montera bort planket omgående om denne vill undvika vite.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej alla: en uppdatering om detta fall. Efter att ha reflekterat en hel del och med tanken att försöka ha en bra grannsämja så pratade vi med grannen för att göra lite ändringar på vår sida av plank så att allt kunde bli bra för alla. Vi förklarade för honom att kommunen och föreningen förklarat för oss att han inte får bygga så här och att vi kunde lämna in ett formellt klagomål men att vi inte ville göra det. bara förbättra utseendet på vår sida och öka säkerheten. (Sänk höjden på staketet precis framför så att vår entré är synlig för förbipasserande bilar och cyklar.) Men han insisterar på att han har rätt till planket och kommer inte att sänka det en tum. och att vi kan prata med kommunen om vi vill. Nu är vi här, min man och jag, och undrar hur en person kan vara sådan. Och naturligtvis har vi redan formaliserat klagomålet och skickat in det till kommunen.
Där lyfter jag på hatten åt er, med stort tålamod.
De är väl bara att vänta på att han själv eller hans barn stiger ut utanför planket när en elsparksyckel kommer i full fart nu då.

Får hoppas att komunen ser detta som ett "snabbt" ärende och prioriterrar det
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MsTake skrev:
Då kan man väl lika väl strunta i att göra något och låta det vara ett svartbygge om ingen annan opponerar sig?
Tänkte att TS kunde få ned plankets höjd och utsträckning till max 3,6 m från grannens fasad genom att locka med att göra det lagligt (och därmed indirekt hota med tillsynen).

Alternativet är ju att helt vägra grannemedgivande för en skyddat uteplats närmare än 4,5 från tomtgränsen och då få ju grannen bygga om planket till ett staket, t ex genom att sänka det. Staket kan grannen bygga utan bygglov.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Planket är nästan 9m långt och vi bad honom måla vår sida vit för att matcha resten av vårt staket, tillåtelse att plantera klätterväxter och minska höjden på plankan precis vid ingången så att bilarna har synlighet för dem som går ut ur stängslet. (han skulle fortfarande ha 7,5 meter av plank den höjd som han vill ha). Och underhåll av planket skulle bli gemensamt. Han sa att han forskat och tror att han har rätt till planket utan bygglov och att om vi vill raportera, tror han att han vinner fallet. :thinking: Vi formaliserade ett klagomål.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Planket är nästan 9m långt och vi bad honom måla vår sida vit för att matcha resten av vårt staket, tillåtelse att plantera klätterväxter och minska höjden på plankan precis vid ingången så att bilarna har synlighet för dem som går ut ur stängslet. (han skulle fortfarande ha 7,5 meter av plank den höjd som han vill ha). Och underhåll av planket skulle bli gemensamt. Han sa att han forskat och tror att han har rätt till planket utan bygglov och att om vi vill raportera, tror han att han vinner fallet. :thinking: Vi formaliserade ett klagomål.
Du bör vara försiktig med att villkora och säga kanske till planket. Kräv inte att få det målat, kräv inte att få ha krokar på er sida etc. Utan antingen kämpar du för att få bort det som huvudstrategi, eller så är det okej som det är. Att grannen inte vill förhandla och jämka och bygga ett plank som du gillar vet du ju redan. Ge honom ingen öppning till att få behålla det.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Du bör vara försiktig med att villkora och säga kanske till planket. Kräv inte att få det målat, kräv inte att få ha krokar på er sida etc. Utan antingen kämpar du för att få bort det som huvudstrategi, eller så är det okej som det är. Att grannen inte vill förhandla och jämka och bygga ett plank som du gillar vet du ju redan. Ge honom ingen öppning till att få behålla det.
Vi försökte förhandla så att alla var nöjda och jag behövde inte heller se den här grannen i ansiktet. Jag trodde att han skulle tacka nej till målningen men han skulle hålla med om de andra kraven. och vi kunde äntligen avsluta denna problem. Men han sa att han föredrar att kommunen bestämmer. Så, ok.
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men notera att när tillsynen tar kontakt så kommer de informera honom om att det kräver bygglov och att en byggsanktionsavgift kommer att utdömas om han inte rättar. Tjänstemännen kommer att informera honom att att ett sätt att rätta är att ta ned höjden på planket så att det istället blir ett staket som ju inte kräver bygglov. Det är troligen den åtgärd som grannen kommer att genomföra. Så planket blir troligen kvar men i en lägre form som tillsynen accepterar som staket.
 
  • Gilla
HusPoolGarage
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men notera att när tillsynen tar kontakt så kommer de informera honom om att det kräver bygglov och att en byggsanktionsavgift kommer att utdömas om han inte rättar. Tjänstemännen kommer att informera honom att att ett sätt att rätta är att ta ned höjden på planket så att det istället blir ett staket som ju inte kräver bygglov. Det är troligen den åtgärd som grannen kommer att genomföra. Så planket blir troligen kvar men i en lägre form som tillsynen accepterar som staket.
Mja, ett massivt plank blir inte ett staket enbart genom att ta ner höjden. Det lär behövas 50% luft för det. (om man läser hur de kommuner jag känner till har tillämpat det)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Du bör vara försiktig med att villkora och säga kanske till planket. Kräv inte att få det målat, kräv inte att få ha krokar på er sida etc. Utan antingen kämpar du för att få bort det som huvudstrategi, eller så är det okej som det är. Att grannen inte vill förhandla och jämka och bygga ett plank som du gillar vet du ju redan. Ge honom ingen öppning till att få behålla det.
EXAKT!

Det är väl i stort sett enbart plintar och halva stolparna som kan användas till ett korrekt utfört staket
 
Claes Sörmland
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Mja, ett massivt plank blir inte ett staket enbart genom att ta ner höjden. Det lär behövas 50% luft för det. (om man läser hur de kommuner jag känner till har tillämpat det)
Med en fogsvans och en skruvdragare så har jag gjort konstruktionen till ett staket på en söndagseftermiddag tänker jag. Lägre och lite mer luft.
 
  • Gilla
HusPoolGarage
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
bostadsrätten och kommunen meddelade mig i eftermiddags via mail att den behöver bygglov.
K kardborren skrev:
Det är ingen BRF. Varje radhus har egen tomt.
Vad gäller egentligen? TS skriver, som jag tolkar det, att det är en bostadsrättsförening medan @kardborre påstår motsatsen.

Är det en BRF borde föreningen/styrelsen kunna ha synpunkter. Vad anser de? Kan man inte kräva att de helt enkelt avlägsnar svartbygget på bostadsrättshavarens bekostnad eller har de givit tillstånd till planket?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.