Byggahus.se
Hej! Min fundering är som följer. I nuläget har jag en kabel som går till tvättmaskinen från en trefasgrupp i proppskåpet märkt med tvättmaskin 3X16A 2.5mm kabel. Men tvättmaskinen är en 230V och använder bara en fas, som är kopplad till ett vägguttag ovanför maskinen.

Skulle jag kunna använda samma kabel och dela upp den i ex. en dosa bakom maskinen, och skapa två separata vägguttag, ett till tvättmaskinen och ett till torktumlaren, men på olika faser. Eller funkar inte det eftersom det är samma nolla och jord? Är ganska hemma på el, brukar byta uttag och strömbrytare och liknande men när det kommer till trefas och elcentral är jag lite försiktigare.

Med andra ord handlar det om att splitta upp en trefaskabel till två enfasuttag.

I nuläget är tumlaren i ett annat uttag som delar säkring med garaget, mv, vv pump mm så jag hade velat få den på en annan grupp.
 
Min bror har hjälpt mig med en sån koppling. Satte två trefasuttag och seriekopplade dom. Sen trefas-stickpropp på tvätt- och torktumlare men med olika faser. Fungerar utmärkt.
 
Med risk för att vara tråkig: Behöver du fråga behöver du en elektriker. Mickla inte själv om du inte vet. Då menar jag "VET", inte "har skaplig koll på".

Skulle ju vara tråkigare än mitt inlägg om någon dog.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Min bror har hjälpt mig med en sån koppling. Satte två trefasuttag och seriekopplade dom. Sen trefas-stickpropp på tvätt- och torktumlare men med olika faser. Fungerar utmärkt.
Ok! Men här tänkte jag inte använda trefasuttag utan vanliga jordade 230V uttag. Men att det ena uttaget får t ex. L1, nolla och jord, och det andra L2, nolla och jord. Men jag måste ju först använda en kopplingsplint på den inkommande trefaskabeln. Det jag var lite osäker på är om jag kan använda samma nolla och jord från kopplingsplinten vidare till dom två uttagen. Det blir ju så att säga olika faser men samma nolla och jord.
 
Eleganten_ifran_vidderna Eleganten_ifran_vidderna skrev:
Ok! Men här tänkte jag inte använda trefasuttag utan vanliga jordade 230V uttag. Men att det ena uttaget får t ex. L1, nolla och jord, och det andra L2, nolla och jord. Men jag måste ju först använda en kopplingsplint på den inkommande trefaskabeln. Det jag var lite osäker på är om jag kan använda samma nolla och jord från kopplingsplinten vidare till dom två uttagen. Det blir ju så att säga olika faser men samma nolla och jord.
VILL du vara kriminell, eller vill du kontakta en elektriker, ........människa?
 
Sittställning
Jag körde ett dubbel uttag och kopplade 1 fas till ena och 1 fas till andra. Parkerade den tredje fasen.

Så! Då har jag 2 olika proppar till tvätt och tork.

Jag gillar att vara kriminell :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Eleganten_ifran_vidderna Eleganten_ifran_vidderna skrev:
Ok! Men här tänkte jag inte använda trefasuttag utan vanliga jordade 230V uttag. Men att det ena uttaget får t ex. L1, nolla och jord, och det andra L2, nolla och jord. Men jag måste ju först använda en kopplingsplint på den inkommande trefaskabeln. Det jag var lite osäker på är om jag kan använda samma nolla och jord från kopplingsplinten vidare till dom två uttagen. Det blir ju så att säga olika faser men samma nolla och jord.
Det kan bli helt ok som du tänker dig. En grundförutsättning som du ändå bör ha är jordfelsbrytare. Uppdelningen kan du göra i en dosa där kabeln slutar nu och gå vidare till respektive uttag.

I nutid bör man även mata liknande kopplingar med en flerpolig säkring, dvärgbrytare så allt bryts samtidigt om någon av faserna överlastas eller kort- jordsluts eller man bryter manuellt för något jobb där. Nu verkar du ha en central med proppar och då får vi nöja oss med att det finns JFB den ska dit när man gör en inkoppling av nya uttag som det blir i ditt fall.

Du har fått lite onödigt aviga svar tidigare som inte hjälper dig på i stort något sätt framåt men är du osäker är det givetvis ändå läge att ta in hjälp av lämpligt slag.
 
  • Gilla
hempularen och 5 till
  • Laddar…
Kolla hur mycket tvättmaskin resp torktumlare drar!
Mina maskiner klarar sig på 16 A tillsammans så jag drog fram 16 A (2,5 mm² såklart) till ett dubbeluttag och kör med framgång båda maskiner på samma grupp.
Då skulle det ju bli ganska enkelt för dig!
 
P Patrik Hazard skrev:
Kolla hur mycket tvättmaskin resp torktumlare drar!
Mina maskiner klarar sig på 16 A tillsammans så jag drog fram 16 A (2,5 mm² såklart) till ett dubbeluttag och kör med framgång båda maskiner på samma grupp.
Då skulle det ju bli ganska enkelt för dig!
Jo tvättmaskinen drar 2200w och tumlaren som är av en nyare modell med lv-pump drar ca 1000w så det borde funka på samma. Jag har däremot haft bekymmer med obalans på faserna så att huvudsäkringar på L1 och ibland L3 går rätt ofta vid hög belastning vintertid. Däremot går det aldrig ngn på L2 så hade iaf velat jämna ut lite. Men isf kanske jag flyttar tvätt och tumlare till fas L2.
 
Det är en ganska vanlig lösning att köra med en uppdelad trefasgrupp för tvättmaskin och tumlare.
Tipset att använda ett dubbeluttag till två faser är lite riskabelt. De flesta dubbeluttag är inte godkända för två matande faser. Det blir då 400V mellan de två uttagsbrunnarna, de flesta är bara isolerade för Max 250V.
Men det finns uttag även för det ändamålet.
 
H hempularen skrev:
Det är en ganska vanlig lösning att köra med en uppdelad trefasgrupp för tvättmaskin och tumlare.
Tipset att använda ett dubbeluttag till två faser är lite riskabelt. De flesta dubbeluttag är inte godkända för två matande faser. Det blir då 400V mellan de två uttagsbrunnarna, de flesta är bara isolerade för Max 250V.
Men det finns uttag även för det ändamålet.
Min mening var givetvis att mata ett tvåvägsuttag med en fas på 16 A, förutsatt att maskinerna tillsammans inte kräver mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.