Byggahus.se
Med ny laddhybrid och en till bil med motorvärmare och kupévärmare så pallade inte 10A säkringen som finns vid uttaget ute (matat från huset med "ny" central och JFB).

Vid garaget finns ett annat uttag (bakelit modell) som jag aldrig haft inkopplat (säkringen urskruvad) i en gammal undercentral utan JFB. Jag skruvade i säkringen för att se om uttaget skulle fungera men säkringen gick direkt.
Uttaget är fullt med något blött svart gegg men kablarna är fint skick med mjuk isolering. De har färgerna grå, svart, röd och blå. Endast svart och blå var inkopplade och blå byglad som det ser ut till skyddsjord.
I gamla centralen ser jag att röd inte heller där är inkopplad (jag har ohm-mätt med tvinnade ledare för att säkerställa att kabeln är samma eftersom den går ingjuten i väggen).
Så, frågan då, får man använda röd som skyddsjord i en gammal installation?

(Och, ja, en elektriker ska komma in och dra om allt i garaget från nya centralen med JFB men det kommer inte att hända på en söndag...)
 
En gammal kabel får återanvändas för dess ursprungliga syfte om den fortfarande håller måttet, dvs att mata detta uttag. Men ett par saker att tänka på finns ju

- Det ska finnas en märkning vid elcentralen om att det förekommer både grön/gul och röd skyddsledare i anläggningen.
- Det kan vara bra att även märka ledaren i sig med en snutt grön/gul tejp.
- Du behöver ta reda på orsaken till kortslutningen.
- Kabelns ledare måste ha tillräcklig area, skyddsledaren minst 1.5 mm²
- Kabeln måste i övrigt vara i gott skick.
- Uttaget behöver du givetvis byta. Var det gamla alltså inte skyddsjordat?
- En JFB behövs, åtminstone en portabel i uttaget tills vidare.
 
Det finns ingen gulgrön alls i befintliga gamla centralen, bara mantlar med svart strumpa på vissa och blå anslutna till jordplint (finns ingen separat skyddsjord).

Kortslutning var för att gamla uttaget var fullt med något svart blött klet. Det var jordat uttag men verkar vara byglat mellan blå kabel och skyddsjord i uttaget.

Kabeln är i bra skick (efter lite tvätt) och 2,5 kvmm.

Jag har en skarvsladd med JFB på, får duga tills elektrikern orkar masa sig hit...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är väl upp till elektrikern om han vill använda en såpass gammal kabel. Är det ingen biledare som jordar blymanteln i kabeln eller saknas blymanteln?
 
Ingen blymantel, eller mantel överhuvudtaget vad jag kan se i kabeln.

När elektrikern gör om får han dra om allt påputs med EKK (eller liknande) och borra genom väggen för utomhusuttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.