Byggahus.se
nizzehult
Jag behöver lite el-hjälp.
Har köpt en gammal däckmaskin från 60-talet som har en rund, vanlig 5-polig trefaskontakt. Den skulle enligt förre ägaren fungera men den "kunde vara lite svag ibland".
Jag börjar nu ifrågasätta om den någonsin har fungerat på senare tid och om det verkligen är rätt kopplat.

Motorn ska alltså kunna köras båda håll via en fotpedal och därinne sitter en stor vridbrytare som jag förmodar då kastar om polerna. Har mätt ut till motorkablarna att dom får kontakt alla tre den vägen.

När jag kopplade in den första gången morrade den bara och inget hände. När jag sen plockade bort remmen så fick jag den med lite hjälp att snurra svagt, svagt men inte mer.
Motorhaveri tänkte jag så jag plockade ut motorn helt och kopplade in en annan trefaskontakt direkt (utan nollan ansluten) på de olika faserna och den gick som tåget!
Då kollade jag på kopplingsdosan på baksidan och där en en fas helt i luften (till höger längst ner, se bild) medan nollan (blå) används och detta är även nollan i själva kontakten och den går ju ingenstans via den anslutande kabeln. Och nollan ska väl inte behövas på en trefasmotor?

När jag mäter direkt på motorn mellan jord och faserna så har jag 230V på varje fas när jag aktiverar pedalen åt endera hållet. Men inget händer och nu är den helt död.
Jag kan inte ens svara på om motorn är 230 eller 380V-kopplad men det kanske syns på bilden? Det sitter som synes fasta bleck mellan polerna på andra sidan. På samma ställe som inkommande kablar sätts finns det motsvarande kablar som försvinner ner i motorn.
Någon konding har jag heller inte hittat, vet inte om det är nödvändigt?
Vet inte om det har betydelse men hela kabeln som matar denna är fyrpolig och säkert 40 meter med grov 4 kvmm kabel.

Var ska jag felsöka?
Gamla däckmaskinens öppna kopplingsdosa med flera kablar och lösa kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en typskylt på en äldre elmotor märkt "ELMO" med specifikationer som anger att motorn är på 1,0 hk och kan köras med 380/220V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kopplingsdosa på en gammal trefasmotor med synliga kablar och anslutningar, vissa är lösa och rostiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Först och främst, när man felsöker trefasmaskiner ska man mäta huvudspänningen 400 V, tre mätningar för att säkerställa att alla tre faser finns. Mätning av fasspänningen mot nolla/skyddsjord kan ge falska indikationer då en fas kan vara kortsluten eller bakmatad vilket ändå ger fina 230 V. Detta kommer säkerligen att leda dig på rätt väg i felsökningen.

Som du säger ser det konstigt ut i denna där kopplingsdosan. Om kabeln som går nedåt är samma kabel man ser på motorplinten ser det ut som om en fas är bortkopplad. Men fotpedalen finns kanske inkopplad häremellan? Stirra dig inte blind på att det finns en blå ledare i inkommande kabel i botten på dosan. Det kan vara en fasledare.

Motorn är Y-kopplad, så som den ska vara i vårt nät.
 
nizzehult
Tack!

Ja, då ska jag ge mig ut och mäta mellan faserna i kopplingsdosan men jag är rätt säker att dessa är OK för kontakten som allt matas med sitter direkt på en elcentral och förlängningskabeln är bara en förlängare som är kopplad 1:1 och det var på samma uttag som jag testade motorn när jag hade den lös så jag vet att det fungerar.
Jovisst är fotpedalen inkopplad där emellan och färgerna kan då vara bytta och den blåa kabeln i motorplinten är också klippt - vet inte om det riktigt framgår av bilden.
Det skulle ju sen kunna vara så enkelt att det räcker med att flytta den blåa, tunna kabeln i kopplingsdosan till den bruna som idag inte leder någonstans.


Edit: har nu varit ute och mätt och det är 400V mellan alla tre faser när man mäter i kopplingsdosan så det verkar ju bra så frågan är om min teori om att flytta den blåa kabeln är lösningen?
 
Redigerat:
Du ska väl inte behöva några teorier?
Går det inte att se alla ändar på kablarna så att du ser var det är felkopplat?
Den sista punkt som är värdefull att mäta spänningarna på är sedan motorplinten för då ser du vad som faktiskt kommer dit fram. Hur kopplade du in motorn "lös"? Direkt på motorplint eller via en befintlig kabel. Där har du en punkt som du vet fungerar. Felet kan ju ligga i fotpedalen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska väl inte behöva några teorier?
Går det inte att se alla ändar på kablarna så att du ser var det är felkopplat?
Den sista punkt som är värdefull att mäta spänningarna på är sedan motorplinten för då ser du vad som faktiskt kommer dit fram. Hur kopplade du in motorn "lös"? Direkt på motorplint eller via en befintlig kabel. Där har du en punkt som du vet fungerar. Felet kan ju ligga i fotpedalen.
OT. Kan du lägga in en bild på hela maskinen. Har en själv, som jag gissar är från 60 talet. Har aldrig sett nån liknande.
Ursäkta, replik på fel inlägg.
 
nizzehult
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska väl inte behöva några teorier?
Går det inte att se alla ändar på kablarna så att du ser var det är felkopplat?
Den sista punkt som är värdefull att mäta spänningarna på är sedan motorplinten för då ser du vad som faktiskt kommer dit fram. Hur kopplade du in motorn "lös"? Direkt på motorplint eller via en befintlig kabel. Där har du en punkt som du vet fungerar. Felet kan ju ligga i fotpedalen.
Lite svårt att se hur kablarna går då det är inne i en maskin och fotpedalen är en stor, rund sak som är svår att plocka loss. Man kan ana att den har mekaniska tungor och dessa brukar sälla falera. Hela maskinen väger sen säkert 200kg så den är lite otymplig att jobba med. Fotpedalen är alltså stor och robust och verkar aldrig varit bytt eller ens skruvad i men både motorn och själva kabeln till maskinen är inte original.

Jag kopplade motorn lös med en nykopplad kontakt, fyrtrådig kabel som gick på alla faser + jord. Helt utanför denna maskin.
Var just nu ute och mätte över faserna på själva motorn. På vissa får jag ca 200-230V med pedalen åt ena hållet men 400V åt andra. Men den drar knappt.

En polare hade en 380V svets som inte startade men det gjorde den hos säljaren. Där hade man använt nollans stift till en av faserna och det tog lite tid att klura ut det. Troligtvis hade det begåtts samma misstag i uttaget som satt i det garage som säljaren hade haft den i tidigare.

Visst kan fotpedalen vara trasig men vad kan bli fel om jag flyttar kabeln som jag funderade på och testar?
 
Dels gör man inte så (testar) inom elinstallation och dels är det lite olustigt att testa med en motor. Får den bara två faser lite för länge så kanske lindningarna ger upp pga värmen.

Jag skulle koppla loss anslutningen till motorplinten och mäta på ledningen med olika lägen på fotpedalen. Där är det bra att även kunna mäta rotationsriktningen. Då behöver man dels instrument (de flesta spänningsprovare har en funktion för att visa rotationsriktning) och dels en slags mätjigg som gör mätningen säker. Kanske ide att montera på ett CEE-uttag och använda en sån här, kostar inte mycket:

En CEE-uttagsprovare med röd kontaktdon och mätjigg visad från sidan, för säker mätning av elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://elma-instruments.se/produkter/uttagsprovare-cee--prt-516.aspx

Man kan ju ohmmäta fotpedalen i strömlöst tillstånd också, men kräver att motorn kopplas loss.
 
nizzehult
OK, men jag tänker att den här aldrig har kunnat gå på tre faser då ena fasen slutar tvärt i kopplingsdosan så det måste ju ha begåtts något fel här vid nåt tillfälle.
Ska dock mäta kablarna löskopplade vid motorn och se vad jag får för värden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nizzehult
Yes! Progress!
När jag flyttade den misstänkta kabeln och sen mätte på motorns lossade kablar så hade jag 400V på alla poler i båda riktningar och när jag sen kopplade in den på riktigt så gick den precis som den skulle åt båda håll!
Problem solved och då undrar man om den någonsin har funkat eller om även den kontakt som den matats med hos förra ägaren varit felkopplad. Nu återstår bara hopmontering.
Tack för assistansen @Bo.Siltberg

Så här ser den iaf ut, lite dålig bild och motorn är här urplockad. Armen på sidan som trycker loss däcksidan är tryckluftsdriven. Har inte lyckats hitta en märkning eller nåt fabrikat någonstans och dess totala vikt skojar man inte bort...

Urplockad tung maskinmotor med tryckluftsdriven arm och verktyg på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
För att knyta ihop säcken: nu är den ihopsatt och allt funkar. Fick även plocka bort och smörja upp griparmarna då dom ville fastna i inre läget.

Det var ingen lek att få tillbaka motorn. Den sitter på ett ledat fäste typ gångjärn och fäst med två bultar. Dessa skruvade jag då bort för att få bort den och det gick väl rätt bra men att få dit den igen...Motorn väger väl 10 kg eller så och det finns ingen att fästa den i upptill och undertill kommer man inte in med en liten domkraft så jag tog slutligen bort hela fästet och pinnen som löper däri (uppifrån, försöker man ta den nedåt tar den i en tvärställd balk), monterade sen på motorn på fästet och på nåt sätt lyckades jag - med hjälp - krångla in pinnen i övre fästet. Tog några timmar....

En konstig sak är att köparen fortfarande hävdar i sten att den funkade felfritt när han sålde den. Omöjligt sa jag, ena fasen leder ingenstans så den kan omöjligt ha funkat - om inte den kontakt som den var ansluten till också var felkopplad. Nä....den har han kopplat in en vedkap och en värmefläkt på nyligen utan problem...låter skumt.
Men jag bryr mig inte. Nu funkar den ju.
Case closed.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.