Byggahus.se

Ersätta gammal Honeywell-termostat som är kopplad med koppartråd?

1. G
    Medlem · 4 inlägg
    Vi håller på att renovera vårt första hus och stötte på denna (för mig) lite ovanliga termostat som inte heller hantverkarna som varit här haft koll på.

Den är av märket Honeywell och är väggmonterad normalt och har en koppartråd draget till radiatorn. Har inte riktigt koll på om den ens fungerar men estetiskt är den inte snygg så undrar om den lätt borde gå att bytas? Sen då jag är helt grön på ämnet vore det intressant att förstå hur den fungerar :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg

Huset är byggt 1965 och radiatorerna är av lite olika årgångar.

2. G
    Medlem · 324 inlägg

Granström2

Medlem
    År väl inte koppartråd utan en kapillärledning för att flytta mätningen till annan plats än vid elementet.
    Varför ska den ersättas? Är det en standard M28 gänga kan det ju fungera med en nyare termostat.

Redigerat 4 maj 10:48
  3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 331 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Som svar på frågan så borde det vara enkelt att byta. Man tar loss hela termostaten från det lilla silvriga t-röret (vilket är själva termostatventilen) och sätter dit en ny.

4. J
    Medlem · Stockholm · 3 660 inlägg

Josth

Medlem
    Har heller aldrig sett en sådan. Prova skruva bort termostatdelen som sitter på radiatorn och mät om det är M28 eller M30 gänga. Då kan man gå vidare och leta efter ersättningstermostat. Borde inte komma något värmevatten om man bara lossar den yttre delen.

5. G
    Medlem · 4 inlägg
    Tack Granström2 för svar! Hade varit hopplöst att googla mig fram till att det hette kapillärledning :) Om det var en liten kostnad så ville jag gärna byta ut den för den är i rätt dåligt skick och rätt ful.

6. G
    Medlem · 4 inlägg
    Stort tack för alla svar! Jag tar och mäter gänga och kollar upp ersättningstermostat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.