Byggahus.se
Hej,
Jag har gamla och dragiga fönster av den typen där man sätter in ett till fönster på vintern. Har kollat på Grundels fönstersystem och fått en offert på ca 18500. Hur bör man räkna för att få fram en återbetalningstid?

vi har idag ca 8-10kwh förbrukning om året, huvudsakligen uppvärmning. Det handlar om 8 fönster som är 31x106cm och uppgraderingen tar dem från ett U värde på 2,9 till 1,3.
 
Microkatten
Om jag förstår dig rätt så har du tvåglas-fönster som inte är kopplade, utan innerbågen är separat som du kan ta av till sommaren och sätta in till vintern? Och fönstrena är gamla, typ 100 år eller något?

Är det Grundel som påstår att dina fönster har u-värde 2,9 och att deras lösning tar dem ner till 1,3? Man skall nog ta fönsterfirmors uppgifter med en stor nypa salt. I detta inlägg finns referenser till rapporter om u-värden på gamla fönster, både orenoverade och renoverade. U-värde på gamla fönster beror på skick och konstruktion.

Om fönstrena är dragiga är väl första tanken att se till att drevningen är ok så att det inte drar mellan karm och vägg, att glasrutorna är väl kittade och att tätningslister (för innerbåge, ytterbåge skall ha viss ventilation men inte för mycket) är i skick. Har du kollat på det?

Man kan också byta ut glasrutorna i innerbågen mot lågenergiglas, som beskrivs i de länkade rapporterna.

Om jag förstår Grundels system rätt - de vulkar fast en glasruta på innerglaset med extra lister - så finns det en del frågetecken. Hur går det att underhålla fönstret? Går extrarutan att plocka bort? Hur stora är de extra listerna, speciellt för små rutor på spröjsade fönster? Drevning av karm och tätning av bågar måste väl ändå göras? Finns det någon oberoende undersökning som bekräftar deras påstådda resultat med sparad energi?

På t.ex. RM fönsters hemsida kan man få en uppfattning om energibesparing. I denna tråd diskuteras uträkning av energibesparing för fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.