Byggahus.se
Hej, har ett suteränghus i Stockholm. På nedervåningen finns ett gym/kontor/flyttkartongsförvaring. Jag sitter där och jobbar samt spelar lite gitarr. Har en shelly h&t där för att hålla lite koll på temperatur etc då deg blir riktigt kallt på vintern. Finns en luftvärmepump där som går på vintern. Då brukar luftfuktigheten ligga på ca 30 rh. Vad som irriterar mig är att vi har strax under 70 rh nu på sommaren. Inte allt för bra för mina instrument och kan tänka mig kanske inte allt för bra för hälsan.det finns inget fönster att öppna utan bara en till-luft ventil. Huset är besiktigat och det fanns inget att anmärka på. Behöver jag oroa mig och finns det något jag blr tänka på?
 
  • Skärmbild av ett fuktdiagram som visar ökad luftfuktighet från januari till augusti 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det dränerat?
Annars kan du ha fuktvandring i väggarna som gör att luftfuktigheten stiger inomhus.

Är det gammalt, byggt före 1985?
Då är det troligen platta på mark utan isolering och då kan fukt komma genom golvet.

En luftavfuktare räcker långt men att åtgärda underliggande problem kan vara både omständigt och dyrt.

Ett annat alternativ kan vara att lägga till en egen utsugsfläkt och en ny ventilationsöppning för "källardelen".
 
Normalt för perioden , flytta instrumenten till ovanvåningen när du inte spelar
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Är det dränerat?
Annars kan du ha fuktvandring i väggarna som gör att luftfuktigheten stiger inomhus.

Är det gammalt, byggt före 1985?
Då är det troligen platta på mark utan isolering och då kan fukt komma genom golvet.

En luftavfuktare räcker långt men att åtgärda underliggande problem kan vara både omständigt och dyrt.

Ett annat alternativ kan vara att lägga till en egen utsugsfläkt och en ny ventilationsöppning för "källardelen".
Hej!

Huset är byggt 78. Förra ägaren har inte dränerat så det är den gamla dräneringen. Vi ser inga tecken på att det skulle tränga in fukt utifrån men man vet aldrig.

Tror det kan bli riktigt dyrt att dränera om då vi står på en höjd med en liten, smal trappar, som enda möjligheten att komma med en maskin så den måste nog lyftas in av en kran. lol

Vi har en utsugsfläkt på taket som drar luft från "källardelen" från två platser. Toan och tvättstugan. Ska testa att ha dörrarna öppna dit och sex om det gör skillnad.

Viss risk att luftavfuktare är vägen att gå. Några tips på en bra maskin som inte låter så mycket?

//A
 
Du sitter i samma båt som jag då... Suterräng från -77 har jag med platta på mark och dränering (gamla typen med bara Platon på utsidan)...

Jag har lagt Nivell golv i "boende" delen av nedre plan men "källardelen" har jag lagt klinker. Man märker bra om man lägger något "tätt" på klinker att det blir fuktigt och man kan även se att fogen (jag har beigie) blir lite mörkare när något legat på så det kommer en del fukt genom plattan.

Har tyvärr inte något tips på avfuktare. Vår källardel hålls rätt bra då vi har tilluft i varje rum och två utsug från mekaniska frånluften.
 
anders07 anders07 skrev:
Du sitter i samma båt som jag då... Suterräng från -77 har jag med platta på mark och dränering (gamla typen med bara Platon på utsidan)...

Jag har lagt Nivell golv i "boende" delen av nedre plan men "källardelen" har jag lagt klinker. Man märker bra om man lägger något "tätt" på klinker att det blir fuktigt och man kan även se att fogen (jag har beigie) blir lite mörkare när något legat på så det kommer en del fukt genom plattan.

Har tyvärr inte något tips på avfuktare. Vår källardel hålls rätt bra då vi har tilluft i varje rum och två utsug från mekaniska frånluften.
Verkar som vi har ganska precis samma lösning, förutom att jag inte har något novellgolv. Är det dyrt att installera och bygger det på mycket på höjden?
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Verkar som vi har ganska precis samma lösning, förutom att jag inte har något novellgolv. Är det dyrt att installera och bygger det på mycket på höjden?
Det är rätt dyrt, ja... Minst 13 cm bygger ett vanligt men de har nu också en lågbyggande variant...
 
anders07 anders07 skrev:
Det är rätt dyrt, ja... Minst 13 cm bygger ett vanligt men de har nu också en lågbyggande variant...
Dyrt som i jättedyrt eller? Någon aning kring m2 pris?
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Dyrt som i jättedyrt eller? Någon aning kring m2 pris?
För lite över 10 år sedan betalade jag runt 800kr/kvm skulle jag tro... Då med golvspån för vattenburen golvvärme vilket var lite dyrare.
 
Vad är det för temperatur? Att bara ange RH utan temperatur säger inte så mycket.
 
useless useless skrev:
Vad är det för temperatur? Att bara ange RH utan temperatur säger inte så mycket.
Ca 20 grader...
 
Du har ingen avfuktningsfunktion eller dry-funktion på luftvärmepumpen som sitter där som du kan använda?
 
elmontören elmontören skrev:
Du har ingen avfuktningsfunktion eller dry-funktion på luftvärmepumpen som sitter där som du kan använda?
Jo, testade den idag någon timme. Ska testa det mer ingående sen. Frågan är hur strömförbrukningen blir kontra en dedikerad avfuktare. Är en rätt gammal pump som ska bytas om något år eller två.
 
Gick och köpte en hygrometer med lite större noggrannhet och kalibrerat Shelly enheterna efter den. D.v.s. utnyttjat offset funktionen. Verkar vara rätt stor spridning på resultatet på Shelly enheterna. Just nu håller jag på och säkerställer att de stämmer överens, någorlunda, mellan varandra.

Iaf så visar resultatet på att jag inte ligger på 70%rh i källaren vid ca 20-21 grader som det varit senaste veckan utan det ligger snarare på runt 62-63, vilket får anses vara mycket bättre. Lite fuktigt är för hälsan och i och med att jag sitter och jobbar där nere så känns det som att endera köra luftvärmepumpen på avfuktning eller skaffa en avfuktare, som är bra för när man behöver torka tvätten också. Skönt att veta att det inte är jätteakut iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.