Vet inte om detta blev rätt delforum, men chansade.. (blev det fel flytta gärna)
Undrar lite över vad ni har för luftfuktighet inomhus, både nu när värmen kommit igång (har ni elvärme? vattenburen? golvvärme, elda?) och kanske under övriga året.. OM ni nu vet
Hur ser ni på området allmänt? Har ni problem med luften inne? (alltså. viss period av för torr eller fuktig) och reagerar ni personligen (eller familjen) på luften? (näsblod, eksem, torra ögon osv)
Det sägs att "normalt" är mellan 40-60% ..
Men min hälsa säger att. den skalan är fel
Eksem och blod i näsa/mun .. och irriterande ögon ✅
Nu är värmen igång i huset.. ( och nu är vi nere under 40 %.. vi brukar gå ner mot 25 på kallaste vintern)
Nu har jag köpt en luftfuktare till sovrummet! (komiskt.. när man i vanliga fall strävar efter att få ner luftfuktigheten.. dvs köper en luftavfuktare)
Undrar lite över vad ni har för luftfuktighet inomhus, både nu när värmen kommit igång (har ni elvärme? vattenburen? golvvärme, elda?) och kanske under övriga året.. OM ni nu vet
Hur ser ni på området allmänt? Har ni problem med luften inne? (alltså. viss period av för torr eller fuktig) och reagerar ni personligen (eller familjen) på luften? (näsblod, eksem, torra ögon osv)
Det sägs att "normalt" är mellan 40-60% ..
Men min hälsa säger att. den skalan är fel
Eksem och blod i näsa/mun .. och irriterande ögon ✅
Nu är värmen igång i huset.. ( och nu är vi nere under 40 %.. vi brukar gå ner mot 25 på kallaste vintern)
Nu har jag köpt en luftfuktare till sovrummet! (komiskt.. när man i vanliga fall strävar efter att få ner luftfuktigheten.. dvs köper en luftavfuktare)
Jag älskar det här forumet! En lös fråga "ungefär var ligger ni i luftfuktighet?" Besvaras med snygga grafer över tid! Jag blir glad på riktigt 
Hos mig ligger vi nu på 48% inne och 54% (6 grader) i tillbyggnaden som än så länge bara värms upp av läckaget genom väggarna...
Hos mig ligger vi nu på 48% inne och 54% (6 grader) i tillbyggnaden som än så länge bara värms upp av läckaget genom väggarna...
Det är samma visa varje höst/vinter när det kryper ner under 50%.. och ju lägre.. desto mer känns det. Det börjar med näsan.. torr irriterad. blodigt (utan att blöda näsblod) osv.. torra ögon..Centano skrev:
Har använt näsolja i många år.. (bara under nån vintermånad/ett par). Känns iaf bättre!
typ 8-10 månader om året är det inga problem (då vi generellt ligger 55%)
När man duschat blir det lugnt en stund... eller kokat potatis/pasta .. så jag antar man frigör lite vatten i luften då.. på nätterna kan jag vakna av att det är torrt .. svider i näsan tex (jobbigt).
Därför jag nu i år passade på att köpa en luftfuktare (apotea hade black week rea.. och jag sprang på en där när jag skulle beställa annat.. 30 procent rea är bra..) och ska se om det funkar bättre (iaf på natten).
Det kan såklart vara annat som spelar in också - men jag har haft många år på mig nu att fundera och känna! Vet hur jag reagerar allergiskt.. och jag vet hur jag brukar känna det med mögel (har haft bägge och träna på innan också).. och det är inte "samma".. och hälsomässigt i övrigt så borde det vara ok (förutom att jag nog behöver "tantglasögon" numer hahaha.. och jag gnuggar väl lite extra ibland pga det...)
Redigerat:
Just nu!
Inne
Ute
Grunden
Vinden
Började mäta för några veckor sedan pga att jag stängde grunden. Bra att monitorera dom övriga också. Har inte bort här mer än några månader så vet inte vad det ”brukar” vara.
Men nöjde med inne och grunden. Dom övriga varierar ju mer.
Inne
Ute
Grunden
Vinden
Började mäta för några veckor sedan pga att jag stängde grunden. Bra att monitorera dom övriga också. Har inte bort här mer än några månader så vet inte vad det ”brukar” vara.
Men nöjde med inne och grunden. Dom övriga varierar ju mer.






