Vet inte om detta blev rätt delforum, men chansade.. (blev det fel flytta gärna)

Undrar lite över vad ni har för luftfuktighet inomhus, både nu när värmen kommit igång (har ni elvärme? vattenburen? golvvärme, elda?) och kanske under övriga året.. OM ni nu vet :)

Hur ser ni på området allmänt? Har ni problem med luften inne? (alltså. viss period av för torr eller fuktig) och reagerar ni personligen (eller familjen) på luften? (näsblod, eksem, torra ögon osv)

Det sägs att "normalt" är mellan 40-60% ..

Men min hälsa säger att. den skalan är fel :)

Eksem och blod i näsa/mun .. och irriterande ögon ✅
Nu är värmen igång i huset.. ( och nu är vi nere under 40 %.. vi brukar gå ner mot 25 på kallaste vintern)

Nu har jag köpt en luftfuktare till sovrummet! (komiskt.. när man i vanliga fall strävar efter att få ner luftfuktigheten.. dvs köper en luftavfuktare)

Luftfuktigheten hos oss pendlar mellan ca 40-60% under dygnet.
Graf som visar fluktuationer över ett dygn, eventuellt temperatur eller annan mätdata, med flera linjer och färgnyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi ligger på 40 RH på markplan och 35 RH i källaren just nu.
På markplanet ligger det bra året runt, men i källaren blir det lite för fuktigt på sommaren och väldigt torrt på vintern.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Är du säker att det är luftfuktigheten du reagerar på? Tänker att det kan vara annat som ger liknande symtom.
Linjediagram med tre linjer över tid, visar procentuella värden. Y-axeln är från 0 till 100, X-axeln datum från 2021-11-19 till 2021-12-2.
Komplex graf, flera linjer, variation över tid, möjlig vetenskaplig eller ekonomisk dataanalys, färgkodad, axlar märkta med datum och procent.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Skärmbild av smart hem-system som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi ligger på 25-65% under året. För tillfället runt 40 vilket funkar fint men när det kryper under 30 så är det rejält torrt.
Linjediagram visar inomhus fuktighetsnivåer över tid, med två olika trender från 2023 till 2024.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag älskar det här forumet! En lös fråga "ungefär var ligger ni i luftfuktighet?" Besvaras med snygga grafer över tid! Jag blir glad på riktigt :)

Hos mig ligger vi nu på 48% inne och 54% (6 grader) i tillbyggnaden som än så länge bara värms upp av läckaget genom väggarna...

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Covid/förkylning?

Att mäta är att veta, och får man dessutom köpa saker så... 😄

• Gilla
mrPersson67 och 3 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är du säker att det är luftfuktigheten du reagerar på? Tänker att det kan vara annat som ger liknande symtom.
[bild]
[bild]
Det är samma visa varje höst/vinter när det kryper ner under 50%.. och ju lägre.. desto mer känns det. Det börjar med näsan.. torr irriterad. blodigt (utan att blöda näsblod) osv.. torra ögon..

Har använt näsolja i många år.. (bara under nån vintermånad/ett par). Känns iaf bättre!

typ 8-10 månader om året är det inga problem (då vi generellt ligger 55%)

När man duschat blir det lugnt en stund... eller kokat potatis/pasta .. så jag antar man frigör lite vatten i luften då.. på nätterna kan jag vakna av att det är torrt .. svider i näsan tex (jobbigt).

Därför jag nu i år passade på att köpa en luftfuktare (apotea hade black week rea.. och jag sprang på en där när jag skulle beställa annat.. 30 procent rea är bra..) och ska se om det funkar bättre (iaf på natten).

Det kan såklart vara annat som spelar in också - men jag har haft många år på mig nu att fundera och känna! Vet hur jag reagerar allergiskt.. och jag vet hur jag brukar känna det med mögel (har haft bägge och träna på innan också).. och det är inte "samma".. och hälsomässigt i övrigt så borde det vara ok (förutom att jag nog behöver "tantglasögon" numer hahaha.. och jag gnuggar väl lite extra ibland pga det...)

Redigerat:
Hm.. vet inte om min dator är knäpp.. men jag försökte svara ett specifikt mess men quoten.. kom inte med?! :surprised: Måste gå till paddan o kolla om det funkar där..

Snigla Snigla skrev:
Hm.. vet inte om min dator är knäpp.. men jag försökte svara ett specifikt mess men quoten.. kom inte med?! :surprised: Måste gå till paddan o kolla om det funkar där..
Tryck på ... till höger, då får du svara med citat.
Detta diskuteras just nu i tråden Feedback på nya siten

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Just nu!
Inne
Ute
Grunden
Vinden

Började mäta för några veckor sedan pga att jag stängde grunden. Bra att monitorera dom övriga också. Har inte bort här mer än några månader så vet inte vad det ”brukar” vara.

Men nöjde med inne och grunden. Dom övriga varierar ju mer.

• Digital väderstation som visar inomhus- och utomhustemperatur, fuktighet, tid och väderprognos på ett bord.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K
Just nu är det 92% fuktighet ute och har inne 41-42% på båda planen vid en temp av 22 grader inomhus.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tryck på ... till höger, då får du svara med citat.
Detta diskuteras just nu i tråden Feedback på nya siten
Ha, det funkade! 👍😊
Varför har man en svaraknapp annars? (Som jag sa i feedbacktråd, ser ju ut som jag pratar med mig själv!)

nåja.. nu kan jag ”gå runt” problemet iaf 👍 tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.