Byggahus.se
Vi ska renovera köket i höst och jag försöker förstå hur det fungerar med en-/trefas.

I dagsläget har vi enfas 25A till lägenheten och bostadsrättsföreningen säger att om vi köper nya mer kraftfulla vitvaror ska vi uppgradera till trefas och bekosta detta på egen hand.

Jag googlar och googlar men får ingen klarhet i om vi verkligen måste uppgradera till trefas eller ej. Vi kommer vilja ha moderna vitvaror, spis med induktionshäll, varmluftsugn, mikro, fullstor diskmaskin, fläkt.

Vad innebär det om vi byter till trefas? Är det bara spisen som kopplas till det eller är det även allt annat i lägenheten? Spelar det någon roll vilka vitvaror vi köper? Måste ex. spishällen gå på 400V eller kan man köpa en på 230V?

Ja ni hör ju, så mycket tankar! Alla tips mottages :)

Och om det är någon som vet ungefär vad det kostar att uppgradera till trefas i en lägenhet (inkl. byta elmätare, dra nya ledningar till central utanför lägenheten, dra nya inuti lägenhet etc.) mottages detta också gärna!
 
Byt upp er till trefas så blir det enklare med spis och ugn. Då kan ni i princip köpa vad som helst i standardsortimentet och det går att koppla in.
När installationen av trefas görs kommer elektrikern att balansera ert elförbrukande över de tre faserna.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Louise La Louise La skrev:
Måste ex. spishällen gå på 400V eller kan man köpa en på 230V?
Med trefas kan man välja 230 eller 400V. Med enfas har man bara 230V. Sen är i princip alla nya spisar på 230V ändå, så det har ganska liten betydelse i praktiken.
Största skillnaden är att man får mer tillgänglig effekt och kans sprida lasterna på tre faser istället för att klämma in allt på en.
 
Vi renoverade kök i vår lgh för 1 år sedan som bara hade 1-fas 25A. Det fanns inte möjlighet till 3-fas.
Jag var orolig att det inte skulle räcka till men det funkade hur bra som helst. Ingen överbelastning alls under tiden vi bodde där. Viktigast var väl att begränsa hällens effekt men Annars inget konstigt. Med rätt elektriker som tänker till lite så kan ni ändå köpa vilka vitvaror ni vill.
 
Begär in ett pris på hela el-jobbet så vet du, svaren här blir ju bara vilda gissningar.
Ps
Byte av själva elmätaren kostar inget det fixar nätägaren gratis, men ombyggnaden av huvudcentral bekostar du. Och vad det kostar är omöjligt att med någon minsta säkerhet säga utan att sett anläggningen.
 
Louise La Louise La skrev:
Vad innebär det om vi byter till trefas?
Att ni kan använda elapparater på totalt 11-17 kW istället för endast 5.7 kW som ni har idag med enfas. Idag kan ni alltså inte använda mer än någon enstaka tung vitvara samtidigt, spis och ugn kan inte användas fullt ut etc. Men era vanor idag fungerar ju (eller brukar ni bränna nån säkring då och då?), så frågan är om ni kommer att ändra era vanor med fler vitvaror? Diskmaskinen kanske inte fanns tidigare? För att kunna köra den samtidigt som spisen så är trefas bra. Det är troligen så att ni redan idag överbelastar 20 A-säkringen till spisen, men inte så mycket att det märks.
Louise La Louise La skrev:
Är det bara spisen som kopplas till det eller är det även allt annat i lägenheten?
Hela lägenheten får trefas, men det är ingenting som "märks" utan allt är precis som vanligt. I en lägenhet är det endast spisen som använder fler än en fas. Övriga förbrukare fördelas jämnt mellan faserna, men det görs i elcentralen. Det krävs inga ändringar i rum där man inte behöver trefas.
Louise La Louise La skrev:
Spelar det någon roll vilka vitvaror vi köper? Måste ex. spishällen gå på 400V eller kan man köpa en på 230V?
I praktiken nej, varken med enfas eller trefas. 230 V fungerar i båda fallen. Det finns knappt några 400 V-spisar längre, men skulle ni hitta en sådan så är 400 V ett bättre val, men kräver trefas.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Fast ska man uppgradera så beror det ju på var det finns trefas någonstans också..........Kan ju bli en makalöst dyr uppgradering om det närmaste är inkommande servis typ och man bor högst upp.
 
Louise La Louise La skrev:
ska vi uppgradera till trefas och bekosta detta på egen hand.
Jag skulle inte tveka på att uppgradera om det är möjligt till ett rimligt pris. Vad det kan kosta är nästan omöjligt att gissa då det helt beror på förutsättningarna. Jag skulle fråga föreningen om de rekommenderar någon viss elfirma som de har goda erfarenheter av och be om en offert.

Som bostadsköpare skulle jag se en enfasmatad lägenhet som mindre värd så jag tycker absolut ni ska uppgradera om det inte kostar skjortan. Rent tekniskt blir "allt" bättre eller oförändrat och jag kan inte se några nackdelar alls.

Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.