Hej,
Runt vårt hus löper en oidentifierad häck. Det vi vet om den är ungefär att den har blad, blir grön och tappar bladen på hösten
Vi önskar nu forma om den på ena sidan av huset då vi tycker den börjar bli för bred.
1. Är det någon som kan identifiera vår häck utifrån bilderna (tyvärr bara närbild på visset löv).
2. Skulle det vara möjligt att ta en halvmeter i bredd på häcken utan att den blir gles/förlorar sin täthet? När skall man i så fall göra det? Nu innan den blir grön eller i sommar?
Anledningen till att vi vill ta en halvmeter är att den börjar hänga ut på uppfarten vilket gör den trängre än vad den behöver vara.
Runt vårt hus löper en oidentifierad häck. Det vi vet om den är ungefär att den har blad, blir grön och tappar bladen på hösten
Vi önskar nu forma om den på ena sidan av huset då vi tycker den börjar bli för bred.
1. Är det någon som kan identifiera vår häck utifrån bilderna (tyvärr bara närbild på visset löv).
2. Skulle det vara möjligt att ta en halvmeter i bredd på häcken utan att den blir gles/förlorar sin täthet? När skall man i så fall göra det? Nu innan den blir grön eller i sommar?
Anledningen till att vi vill ta en halvmeter är att den börjar hänga ut på uppfarten vilket gör den trängre än vad den behöver vara.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 184 inlägg
Med tanke på hur stora knopparna är verkar det vara försent för i år. Hård beskärning bör göras på vårvintern innan saven börjar stiga.
Kolla om det kan vara alm: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alm
Kolla om det kan vara alm: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alm
Det är avenbok.
Efter midsommar kan ni skära in den hårt. (Ansa den igen i sept-nov, beroende på var ni bor, för att den ska hålla formen.)
Om det går att ta en halvmeter eller inte kan jag inte avgöra på bilderna.
Det beror på var stammen går och hur tjocka grenar är där ni vill ta av den.
Men generellt tål de hård beskärning.
Efter midsommar kan ni skära in den hårt. (Ansa den igen i sept-nov, beroende på var ni bor, för att den ska hålla formen.)
Om det går att ta en halvmeter eller inte kan jag inte avgöra på bilderna.
Det beror på var stammen går och hur tjocka grenar är där ni vill ta av den.
Men generellt tål de hård beskärning.
Tack för informationen om avenbok!
Förstår att det är svårt att se på bilderna, jag har tagit några nya och hoppas det kanske hjälper lite till. Det vi vill göra är egentligen att beskära i linje med muren.
När jag kollar i detalj ser jag att då kommer de flesta grenar med knoppar försvinna, så antar att den kommer bli helt naken initialt? Men växer det ut nya nästa år är frågan. Stammarna står en bit in på tomten men jag antar att den fått växa på bredden för fort.
Förstår att det är svårt att se på bilderna, jag har tagit några nya och hoppas det kanske hjälper lite till. Det vi vill göra är egentligen att beskära i linje med muren.
När jag kollar i detalj ser jag att då kommer de flesta grenar med knoppar försvinna, så antar att den kommer bli helt naken initialt? Men växer det ut nya nästa år är frågan. Stammarna står en bit in på tomten men jag antar att den fått växa på bredden för fort.
Bästa svaret
Till kantstenen är inga problem. Ta lite bakom kantstenen.
Beskär efter midsommar. Då kommer den att se lite stubbad ut men slumrande knoppar kommer då att vakna och växa till. Ansa sedan igen i slutet av september eller oktober. Beroende på var ni bor kan man ibland göra sista ansningen i november. Det försöker jag göra i sydvästra Skåne men längre upp i landet är det för sent.
Höstklippningen är för att häcken ska hålla sig snygg i början av sommaren.
Avenbok är en blödarväxt och ska inte beskäras på våren.
Beskär efter midsommar. Då kommer den att se lite stubbad ut men slumrande knoppar kommer då att vakna och växa till. Ansa sedan igen i slutet av september eller oktober. Beroende på var ni bor kan man ibland göra sista ansningen i november. Det försöker jag göra i sydvästra Skåne men längre upp i landet är det för sent.
Höstklippningen är för att häcken ska hålla sig snygg i början av sommaren.
Avenbok är en blödarväxt och ska inte beskäras på våren.
Jag tillhör den gamla skolan som föredrar handverktyg. Felco gillar jag. Och om det inte är så mycket häck kan jag rekommendera det. Dock får jag erkänna att jag investerat i en elektrisk stånghäcksax, av den anledningen att våra häckar är så höga och att jag inte längre klarar av att klättra runt på stegar. Sidorna klipper jag med handsax men överdelen blir mycket lättare med stångsaxen.
Klipp häcken lite bredare i basen så håller den sig tät hela vägen ner.
Klipp häcken lite bredare i basen så håller den sig tät hela vägen ner.
@Jiji En kontrollfrågan så här en månad innan beskärning.
Nu när den börjar bli grön inser jag att över 80 % av all grönska kommer försvinna vid beskärning. Är det något att beakta eller blir det nya skott med nya blad som växer ut?
Nu när den börjar bli grön inser jag att över 80 % av all grönska kommer försvinna vid beskärning. Är det något att beakta eller blir det nya skott med nya blad som växer ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kommer att se lite stubbig och sticksig ut i år men oroa dig inte. Ge den gärna lite näring och vatten i samband med beskärningen så kommer den att bli väldigt glad. Tänk på att rötterna som tar upp vatten och näring inte är inne vid stammen utan en bit utanför. Du har väl egentligen bara en sida som är möjlig att vattna på för det är väl en hårdgjord infart på en sida? Vattna och gödsla på den sida det går.
Om du har en buskvattnare, använd den, men köp inte en bara för det här ändamålet det går bra ändå.
Om du har en buskvattnare, använd den, men köp inte en bara för det här ändamålet det går bra ändå.
Just avenbok är fantastisk när det gäller ålder och föryngring. Nu går det säkert bra med den beskärning TS har gjort denna gång. Jag har sett 70/80årig avenbokhäck som föryngrats geom att klippa grenarna 10 cm från huvudstammen. Det tog ett år (!) och häcken blev smal och tät.
Lite OT: Det är därför det är så viktigt att man, vid plantering av ny avebokshäck som avses bli hög, lägger möda på att binda varje huvudstam med käpp så att stammen blir rak. Tyvärr har jag märkt att vissa trädgårdsmästerier/plantskolor menar att häcken växer ändå...
Lite OT: Det är därför det är så viktigt att man, vid plantering av ny avebokshäck som avses bli hög, lägger möda på att binda varje huvudstam med käpp så att stammen blir rak. Tyvärr har jag märkt att vissa trädgårdsmästerier/plantskolor menar att häcken växer ändå...
En liten uppföljning nu ungefär två månader efter klippningen.
Häcken har blivit grön snabbare än jag trodde, trots att jag varken köpt jord eller gödsel och sommarens torka!
I helgen tog jag därför andra sidan så nu är häcken ca 1,5 m bred istället för 3 m som i våras. Lite enklare att hantera.
Till våren blir det en pall jord och lite gödsel så är snart häcken finast i stan. Tack för hjälpen alla, utan er hade jag aldrig vågar beskär så hårt som jag gjorde.
Häcken har blivit grön snabbare än jag trodde, trots att jag varken köpt jord eller gödsel och sommarens torka!
I helgen tog jag därför andra sidan så nu är häcken ca 1,5 m bred istället för 3 m som i våras. Lite enklare att hantera.
Till våren blir det en pall jord och lite gödsel så är snart häcken finast i stan. Tack för hjälpen alla, utan er hade jag aldrig vågar beskär så hårt som jag gjorde.