32 401 läst ·
71 svar
32k läst
71 svar
1500 kr i framkörningsavgift??
Tja.. Alltså dieseln kostade 23 spänn litern sist jag tankade firmabilen.. 25 min körning är typ 2,5 mil enkel väg. Säg att bilen snittar 0,8 l /mil. 4 liter kostar 92 spänn. Sen kostar ju bilen mer än bara soppa. Jag tar själv 250kr ex mos/dag för min bil. Och han tar typ 300 ex.. Så han är ju inte helt ute och cyklar..electroluxaren skrev:
Men att alltid ta 1500 låter ju konstigt. Tar det bara 1-2 dagar är det ju inte skäligt.
bränsleemmschen skrev:Tja.. Alltså dieseln kostade 23 spänn litern sist jag tankade firmabilen.. 25 min körning är typ 2,5 mil enkel väg. Säg att bilen snittar 0,8 l /mil. 4 liter kostar 92 spänn. Sen kostar ju bilen mer än bara soppa. Jag tar själv 250kr ex mos/dag för min bil. Och han tar typ 300 ex.. Så han är ju inte helt ute och cyklar..
Men att alltid ta 1500 låter ju konstigt. Tar det bara 1-2 dagar är det ju inte skäligt.
försäkring
skatt
förbrukning
service
föraren
nog vill jag ha 300 kr per dag för att åka 1 timme om dagen...
Så 1500 kr är inte oskäligt.. Men allt kostar..
45-60 kr milen ex moms är normalt pris,L LoTiX skrev:
Framkörningsavgift måste finnas på fakturan om man ska ha rot avdrag!
Skatteverket har också blivit hårdare med den här biten där framkörningsavgift skall debiteras separata så många arbeten debiteras från början till slut men inte hela delen utgör faktiskt arbete som är rot/rut -arbete
Det var förklaringen jag fick från firman som klippte fruktträden.
Det var förklaringen jag fick från firman som klippte fruktträden.
Har viss insyn i branschen och utifrån de siffrorna jag sett är ca 650-700 kr per dag är självkostnad för bil, ink avskrivning, soppa, trängselskatt, försäkring, service, relationer, tvätt, parkering mm. Detta räknat på en ordinarie hantverkarbil.
Alla behöver få in dessa pengar, sen är det mest ett otyg att man inte kan vara varken tydlig eller transparent med bilar, varor och rabatter. Det hade besparat mycket onödig tid och energi kring tjafs. Men det är nog ett ämne för en egen tråd...
Alla behöver få in dessa pengar, sen är det mest ett otyg att man inte kan vara varken tydlig eller transparent med bilar, varor och rabatter. Det hade besparat mycket onödig tid och energi kring tjafs. Men det är nog ett ämne för en egen tråd...
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
Hon förväntas väl knappast ha med sig utrustningen för att utföra jobbet, och inte heller förväntas vara på flera olika arbetsplatser samma dag? Ovanligt korkad jämförelse.P Primusemma skrev:
Kan ju hända att hantverkaren åker till jobbet 40min kommunalt innan han sätter sig i sin arbetsbil? Alltså har han kanske tagit sig till jobbet och hans arbetstid börjat innan han kommit hem till dig/sin arbetsplats, och bilen som han också innan lastat med verktyg och kanske åkt förbi någon handel för att ha med sig rätt grejer till sin arbetsplats, som är varierande och kan vara flera per dag.P Primusemma skrev:
bättre att du kanske jämför med ambulanspersonal även deras "kunder" inte får en faktura på framkörning så har de nog tagit sig till jobbet innan de sätter sig i sitt arbetsfordon.