fringie fringie skrev:
När metod-skenan sitter upp. Hänger man bara överskåpet i skenan typ som när jag håller skenan nu i bilden och sedan är det klart? Eller fixerar man den på något sätt i skenan?
Du fixerar med med en typ av bricka och skruv om jag inte minns fel. Ikea har monteringsanv online

Skenan skruvas fast med brickor, skåpet låses i skenan med en ljusgrå plastpryl. Svårt att se hur du gjort på bilden men skåpets vinkeljärn ska häktas i skenan.

• Gilla
fringie
  • Laddar…
fringie fringie skrev:
När metod-skenan sitter upp. Hänger man bara överskåpet i skenan typ som när jag håller skenan nu i bilden och sedan är det klart? Eller fixerar man den på något sätt i skenan?
Har IKEA slutat skicka med den där monteringsanvisningen med den detaljfattige men glade gubben till precis varenda pryl de säljer? Någon slags miljötänk, kanske.

Som tur är finns den i alla fall på internet: https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/metod-vaeggskapsstomme-vit__AA-2238433-4.pdf

A andersmc skrev:
Har IKEA slutat skicka med den där monteringsanvisningen med den detaljfattige men glade gubben till precis varenda pryl de säljer? Någon slags miljötänk, kanske.

Som tur är finns den i alla fall på internet: [länk]
Hade inte kvar instruktionen då jag skruvat ihop o sedan kommit annat mellan några månader. Så nu får jag leta smådelar då jag ser att det är några bitar jag behöver. :-)

Bästa svaret

tommib
Ja, det är viktigt att ha det där lilla plastlåset för Metod. Problemet är att krokarna i skåpet häktar i skenan med bara några millimeter. Det är inget problem för bärigheten, det är en stabil konstruktion. Problemet är om man stöter till skåpet nerifrån så att den hakar av från skenan. Det behövs inte särskilt mycket för att det ska hända. Därför har man det lilla plastlåset, den hindrar skåpets hake från att hoppa ur skenan.

Man kan givetvis lösa detta på annat sätt också, som att skruva en list i väggen precis ovan skåpen. Men plastgrejen är väldigt smidig.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.