Hej! Bor i ett gammalt hus från 60-talet med enrörssystem. Något år efter att huset var klart så kom man på att man ville ha garage, så det byggdes vägg-i-vägg med kortsidan på huset. För att lösa uppvärmingen så drog man ca 7 meter långa rör från värmeslingan till ett stort element och trodde förmodligen på något vis att vattnet hellre skulle ta den långa vägen via elementet. I praktiken är elementet i garaget knappt ljummet när övriga element är ordentligt varma. Termostaten och ventilen är det inget fel på, det cirkulerar bara inte nog med varmvatten till det elementet. Någon gång ska jag byta hela systemet, men tills vidare för att lösa problemet med garaget så funderar jag på att helt enkelt sätta en extra cirkulationspump på slingan till elementet i garaget. Kanske med en nexa-brytare så att jag kan starta cirklationspumpen någon timme innan man skall vara där och jobba. Vad tycker ni? Något som av någon anledning inte kommer fungera, eller kan det vara en bra idé?

Åsa Lund
Men i ettrörssystem skulle väl i så fall allt vatten gå det hållet? Kollat att ventilerna i radiatorn är helt öppna?

Troligen är det för klena rör draget fram till garaget. Kanske funkar med en pump för att tvinga ut vattnet dit.

Hoppas en rörmokare svarar också.

Bästa svaret

Alternativ är att montera en strypventil parallelt med den radiatorn. Alltså på röret där radiatorn är påkopplat.
Detta för att styra om flödet då den tar lättaste vägen. Med strypventil kan du justera flödet från den lättare vägen till den längre trögare vägen.

Du är säkert redan medveten om det, men jag ser inte att det nämnts i tråden, så bara för säkerhets skull: är du medveten om att radiatorerna efter garaget kommer att bli kallare när du styrt om som du vill ha det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.