Bästa svaret

Riktigt usel granne du har. När parksliden tar sig in på din tomt så skall du kräva att grannen tar bort alla skott som dyker upp på din sida för som jag förstår det så kan man kräva det. Jag tycker även du skall dokumentera att du har informerat grannen om faran med parkslide, så skriv ner datum och vad du har informerat om samt grannens respons. Tror att detta kan vara bra att ha om det skulle bli rättssak. Jag hittade detta hos familjens jurist:

Som utgångspunkt gäller att var och en ska vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen, 3 kap. 1 § JB. Det innebär att man måste se till att åtgärder som vidtas inte orsakar besvär för andra i närheten. Om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne ta bort roten eller grenen. Men områdets ägare ska få tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom, 3 kap. 2 § JB.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
LennartLampa LennartLampa skrev:
Vad hade ni gjort om er granne med avsikt planterat parkslide i sin trädgård precis mot vår tomtgräns?

Det började tidigare i år när jag såg att han tagit med denna växt hem från någon bekant. Han tycker växten i sig är fin och kommer bli en bra avgränsning mot vårt hus. Är detta ens lagligt?
Nej men det kan jag ta.
Vi pratar om kanske 15 plantor som han planterat och vill ska växa högt som insynsskydd . Han har fått dom gratis och tyckte växten i sig är fin.

De kommer ju garanterat växa över till min trädgård och når inte fram till honom i att det är en olämplig växt att plantera.
Är detta ett seriöst inlägg eller är det ett skämt? Om det inte löser sig genom alla skräckhistorier som finns på byggahus eller typ på hela internet, så visa en bild på hur parkslide ser vissen ut på vintern och inte ger något insynsskydd alls.

Thuja är ett mycket bättre alternativ.

Grannen kommer inte se skillnaden på Parkslide som ser vissen ut pga den lagt ner för vintern eller om den fått en sorts behandling precis innan nattfrosten. Kanske inte moraliskt korrekt men det kan man inte säga om att plantera Parkslide vid tomtgräns heller.
Det hade nog varit så jag tagit tag i problemet om jag satt i TS sits.

Intressant, ser en klar öppning för laglig "utpressning" här.
Den här gången betalar du grannes nya thuja-häck, vad är det nästa gång?

Allt är löst nu med grannen! Vi hade bara missförstått varandra rejält, det var inte parkslide utan någon annan växt som han hade blandat ihop namnen på! Den är lik parkslide men det är inte det som tur är!

Tack för alla bra svar!

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Finns inget komiskt med parkslide förutom möjligtvis din okunskap om den.
Jag har parkslide på två av mina fastigheter och har inga problem av det. Min kunskap i ämnet ligger troligen över flertalet här och jag kan säga att skräcken är omotiverad.

• Gilla
Hietasaari och 1 till
  • Laddar…
Allt är löst nu med grannen! Vi hade bara missförstått varandra rejält, det var inte parkslide utan någon annan växt som han hade blandat ihop den med!

Tack för alla bra svar!
Bra att det löste sig, dubbelkolla bara att det inte är jätteslide istället :rolleyes:

• Gilla
LennartLampa
  • Laddar…
S
V Vindens skrev:
Bra att det löste sig, dubbelkolla bara att det inte är jätteslide istället :rolleyes:
jätteslide är väl bättre än parkslide? :)

S SueCia skrev:
jätteslide är väl bättre än parkslide? :)
Pest eller kolera.
Jag hade haft svårt att välja :crysmile:

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det kanske dom har för kommunal mark men de kan inte göra något på privat mark.
De kan prata med fastighetsägaren.

HeligBirma HeligBirma skrev:
Riktigt usel granne du har. När parksliden tar sig in på din tomt så skall du kräva att grannen tar bort alla skott som dyker upp på din sida för som jag förstår det så kan man kräva det.
Nu är problemet i tråden löst men man kan inte kräva det. Som du själv skriver ska "områdets ägare ska få tillfälle att själv utföra åtgärden" och sen får man själv göra det.

HeligBirma HeligBirma skrev:
Tror att detta kan vara bra att ha om det skulle bli rättssak.
I dagsläget kan nog ingen "vinna" någon rättssak på grund av att någon odlar Parkslide. Det är full tillåtet även om jag förstår att man kan ha synpunkter på det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vad kan jag göra? Undvik att plantera parkslide i din trädgård och förhindra att arten sprids i naturen.
Absolut en bra rekommendation!

Du skriver dock "Många kommuner tar detta på allvar och har särskilda regler för Parkslide" vilket jag tolkar som att du menar att många kommuner på något sätt "förbjuder/begränsar" möjligheterna att odla Parkslide. Jag ställer mig frågande till att det verkligen är möjligt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De kan prata med fastighetsägaren.
Absolut, de kan ha en rutin för informationen men inte några regler mot fastighetsägaren avseende parkslide.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Är detta ett seriöst inlägg eller är det ett skämt? Om det inte löser sig genom alla skräckhistorier som finns på byggahus eller typ på hela internet, så visa en bild på hur parkslide ser vissen ut på vintern och inte ger något insynsskydd alls.

Thuja är ett mycket bättre alternativ.
Titta på medlemmens antal inlägg och avatar, vad tror du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.