15 787 läst ·
53 svar
16k läst
53 svar
Granne planterat parkslide i trädgård
Bästa svaret
Riktigt usel granne du har. När parksliden tar sig in på din tomt så skall du kräva att grannen tar bort alla skott som dyker upp på din sida för som jag förstår det så kan man kräva det. Jag tycker även du skall dokumentera att du har informerat grannen om faran med parkslide, så skriv ner datum och vad du har informerat om samt grannens respons. Tror att detta kan vara bra att ha om det skulle bli rättssak. Jag hittade detta hos familjens jurist:
Som utgångspunkt gäller att var och en ska vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen, 3 kap. 1 § JB. Det innebär att man måste se till att åtgärder som vidtas inte orsakar besvär för andra i närheten. Om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne ta bort roten eller grenen. Men områdets ägare ska få tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom, 3 kap. 2 § JB.
Som utgångspunkt gäller att var och en ska vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen, 3 kap. 1 § JB. Det innebär att man måste se till att åtgärder som vidtas inte orsakar besvär för andra i närheten. Om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne ta bort roten eller grenen. Men områdets ägare ska få tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom, 3 kap. 2 § JB.
LennartLampa skrev:
Är detta ett seriöst inlägg eller är det ett skämt? Om det inte löser sig genom alla skräckhistorier som finns på byggahus eller typ på hela internet, så visa en bild på hur parkslide ser vissen ut på vintern och inte ger något insynsskydd alls.LennartLampa skrev:
Thuja är ett mycket bättre alternativ.
Grannen kommer inte se skillnaden på Parkslide som ser vissen ut pga den lagt ner för vintern eller om den fått en sorts behandling precis innan nattfrosten. Kanske inte moraliskt korrekt men det kan man inte säga om att plantera Parkslide vid tomtgräns heller.
Det hade nog varit så jag tagit tag i problemet om jag satt i TS sits.
Det hade nog varit så jag tagit tag i problemet om jag satt i TS sits.
Allt är löst nu med grannen! Vi hade bara missförstått varandra rejält, det var inte parkslide utan någon annan växt som han hade blandat ihop namnen på! Den är lik parkslide men det är inte det som tur är!
Tack för alla bra svar!
Tack för alla bra svar!
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Om du läser noga (länkarna i kanten) står det så här:Alfredo skrev:
Vad kan jag göra?
Undvik att plantera parkslide i din trädgård och förhindra att arten sprids i naturen.
https://www.hammaro.se/globalassets...vfall-och-atervinning/parkslide-faktablad.pdf
Nu är problemet i tråden löst men man kan inte kräva det. Som du själv skriver ska "områdets ägare ska få tillfälle att själv utföra åtgärden" och sen får man själv göra det.HeligBirma skrev:
I dagsläget kan nog ingen "vinna" någon rättssak på grund av att någon odlar Parkslide. Det är full tillåtet även om jag förstår att man kan ha synpunkter på det.HeligBirma skrev:
Absolut en bra rekommendation!Anna_H skrev:
Du skriver dock "Många kommuner tar detta på allvar och har särskilda regler för Parkslide" vilket jag tolkar som att du menar att många kommuner på något sätt "förbjuder/begränsar" möjligheterna att odla Parkslide. Jag ställer mig frågande till att det verkligen är möjligt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Titta på medlemmens antal inlägg och avatar, vad tror du.J JockeHX skrev: