Hej. Vi köpte ett hus från 58 i vintras. Det är utrustat med vedpanna + två ack.tankar som värmer vattenburet via radiatorer och ger oss varmvatten. Nu under sommaren så har jag inte eldat något pga att värmebehovet har varit litet (vi har även luftvärmepump) utan har istället satt på elpatronen till ca 60 grader någon gång i veckan för att kunna duscha osv.

Bör jag tänka på bakterietillväxt eller är systemet slutet så att det inte är ett problem? Om jag har förstått det rätt så går inte vattnet i ack.tankarna ut i tapp utan värmer bara upp det kalla vattnet som kommer utifrån? Däremot kanske jag bör tänka efter när jag t.ex. vill hinna med en sista dusch efter att ha stängt av elpatronen tidigare under dagen och temperaturen vandrat ner mot under 50?

Tacksam för svar och jag ska försöka specifiera mer om det behövs

Citerat från FHM
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C. Legionella förekommer i distributionsnätet för vatten och i varmvattenberedare

• Gilla
Glaran
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej, värmesystemet ät helt separerar från tappvattnet. Du riskerar att få farliga mängder bakterier om du har vatten stående i lämplig temperatur. Nu pratar vi inte om vatten som varit under 50 grader några timmar. Det är om man snålställer varmvattenberedaren på lagom duschtemperatur det kan bli farligt.

• Gilla
Glaran
  • Laddar…
Bakterierna dör som sagt vid 60 grader, och redan innan men det är bra med marginal så man vet att det är tillräckligt varmt längst ner. Värmepumpar går normalt på relativt låg temperatur men brukar höja någon gång i veckan mot legionellan så det är ju precis som ni gör.

• Gilla
Glaran
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.