Byggahus.se
Är det ett problem?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Är det ett problem?
Nä men när något går sönder så blir det följdproblem... krökta axlar och lager mm som går.. Med en axel i trä så är det oftast bara den som går sönder... Eller bara och bara.. ;) är den rak och har ett spår i var ände?
några bult hål?
 
Har nu provat med e85 i Stiga Park power från 2003,jag har tidigare blandtankat.

Det gick bra att klippa men lite oregelbundet så kommer det en liten poff ur avgasröret. Absolut inte en smäll utan lite försynt puff.
Då jag normalt använder hörselskydd och hörlurar med musik så vet jag inte om dessa poffar funnits tidigare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Har nu provat med e85 i Stiga Park power från 2003,jag har tidigare blandtankat.

Det gick bra att klippa men lite oregelbundet så kommer det en liten poff ur avgasröret. Absolut inte en smäll utan lite försynt puff.
Då jag normalt använder hörselskydd och hörlurar med musik så vet jag inte om dessa poffar funnits tidigare.
Japp det kan komma en liten poff då och då.
Det är helt normalt..
 
Tackar, jag tömde tanken så det var bensin kvar i förgasaren så nästa gång blir det kallstart med e85
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Tackar, jag tömde tanken så det var bensin kvar i förgasaren så nästa gång blir det kallstart med e85
Kan behöva mer choke, annars så går det fint.. (y)
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
A
Idag infördes E10 i Sverige..på alla mackar.
10% etanol inblandat.

Den som tror att det handlar om miljön, tänk om...

Detta är endast skattemedel..
förbrukningen ökar så folk får tanka lite oftare, så då ökar skatteintäkterna till staten..sedan att det finns en miljövinst är sekundärt... Var så säker..

Själv håller jag på och letar metanol eller ren etanol att köra på... Men snart får jag nog bränna själv... ;)
 
Jag antar att det kommer gå att få tag på E10 på något sätt även när de höjt inblandningen ytterligare. Annars får de som har motorer som inte tål mer än E10 problem. Min skoter får jag uttryckligen inte tanka med högre inblandning enligt instruktionsboken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B bakterie skrev:
Jag antar att det kommer gå att få tag på E10 på något sätt även när de höjt inblandningen ytterligare. Annars får de som har motorer som inte tål mer än E10 problem. Min skoter får jag uttryckligen inte tanka med högre inblandning enligt instruktionsboken.
Jo men det står det på Briggs motorer också.. de går ändå på E85.
Däremot tar inte tillverkaren ansvar för vad som sker.. Men det gör de ändå inte efter garantitiden är över.. :cool:
 
Maskintok skrev:
Jo men det står det på Briggs motorer också.. de går ändå på E85.
Däremot tar inte tillverkaren ansvar för vad som sker.. Men det gör de ändå inte efter garantitiden är över.. :cool:
Finns några som konverterat vanliga klipparen, borrat upp main jet, vet inte vad den delen kallas på svenska.
Å sen kört klipparen på E85 i över 5 år utan att det hänt något
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A Andy78 skrev:
Finns några som konverterat vanliga klipparen, borrat upp main jet, vet inte vad den delen kallas på svenska.
Å sen kört klipparen på E85 i över 5 år utan att det hänt något
Bör vara impuls ledning...
Ja för min del har det funkat ändå.. Utan modifieringar... (y)
 
Förr hällde man ksprit ibtsnken för att bilen ska gå igenom besiktningen så en liten miljövinst blir det nog.

Har nu kört mer aktivt med Stiga Park och puffarna kommer nu ett par ggr i minuten.
Tömde tanken och körde på bensin och puffarna upphörde. Så den får jag fortsätta att blandtanka istället.

Provade reservklipparen som är en Klippo från 2004. Den gick precis som vanligt på e85
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Staten tjänar mer på att sälja bensin än på att sälja etanol, som är dyrare att importera.

Så staten (vi skattebetalare) förlorar på att höja inblandningen.
 
A
Kloge Kloge skrev:
Förr hällde man ksprit ibtsnken för att bilen ska gå igenom besiktningen så en liten miljövinst blir det nog.

Har nu kört mer aktivt med Stiga Park och puffarna kommer nu ett par ggr i minuten.
Tömde tanken och körde på bensin och puffarna upphörde. Så den får jag fortsätta att blandtanka istället.

Provade reservklipparen som är en Klippo från 2004. Den gick precis som vanligt på e85
Prova en skvätt olja..
Om inte annat bara för att..
Tror det blir lite "torrt"..;)

Jo naturligtvis så är det så att miljövinst blir det.. men för en regering som fattat beslutet så låter det bra men i främsta ledet så blir det mer klirr i kassan...

Man tillsätter ju än idag k sprit i dieseln på hösten och våren i tanken på traktorn..
För att vattnet skall följa med i förbränningen..

Jag läste någonstans att Brasilien har mindre motorhaverier än övriga världen..
När de kör på ren etanol..
Och inte är det så vanligt med att motordelar påverkas... Det som kan hända är ju att vissa typer av gummi sväller upp och vittrar sönder.. Men vill man ha kvar bilen så har man vid detta laget nog redan bytt till andra packningar...

parken bör väl ha ställskruv?
eller så får du öka på flödet lite..
tankar man med t, ex aspen så blir det ju bättre än vanlig 95...men dyrare..
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Staten tjänar mer på att sälja bensin än på att sälja etanol, som är dyrare att importera.

Så staten (vi skattebetalare) förlorar på att höja inblandningen.
beror på vart etanolen kommer ifrån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.