Byggahus.se
A
E85 är 15% vanlig bensin och ca 85% ren etanol.
Etanol tillverkas av skogliga rester precis som metanol, alltså träsprit.
Men etanol är drickbart.
Det tillverkas även av sockerrör, spannmål och majs.
Brasilien är ett av de länder som producerar etanol på sockerrör, det är en stor del av landets BNP som påverkas av detta, Kina, Ryssland, Japan har investeringar i detta.
Finns en region i Brasilien där man odlar 60.000 ha med sockerrör.

Det krävs 1000 st sockerrör för att tillverka 100 l etanol, vilket är ca 66 l motsvarande bensin..
Alltså energimängden är 34% lägre än bensin.. Men det är inte hela sanningen..
 
A
E85 blandas med ca 3% olja.
Måste vara hel syntetisk olja.
Jag blandar 1.5 dl per 5 l E85.
Sedan så ställer jag upp munstyckena på motorn med ca 1/2 varv..
 
Vad är frågan?
 
A
Går det att köra motorer på E85 eller etanol.
Även små, som t, ex 2 taktare.
Motorsågar och röjsågar.
Gräsklippare, elverk.

Svaret är.
Jajemän går jättebra.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C
Är det något annat man måste/bör göra än att justera förgasaren, eller är det bara att tanka och köra?
Tänker t.ex. plast- och gummidetaljer som inte är anpassade för etanol.
Behöver man tänka på nåt speciellt vid lagringen av bränslet eller om maskinen står länge med bränsle i?
 
  • Gilla
reik
  • Laddar…
Något skogsbolag testade det i motorsågarna. De var tvungna att avbryta tester för att skogshuggarna inte mådde bra. Tydligen blev det inte alls roliga avgaser från en motorsåg på etanol.

Till små tvåtaktare är akrylatbensin klart bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Något skogsbolag testade det i motorsågarna. De var tvungna att avbryta tester för att skogshuggarna inte mådde bra. Tydligen blev det inte alls roliga avgaser från en motorsåg på etanol.

Till små tvåtaktare är akrylatbensin klart bättre.
Sen beror det nog på om man använder det 8h om dagen 5 dagar eller nån timme då å då
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
Totalt fel.
Jag har kört detta 8 Tim om dagen i 6 månader.
Inga problem alls.

Däremot med Alkylat så märks det tydligt.
Jag jobbar med detta och skruvar maskiner varje dag så Jag vet vad jag skriver om..
Inga problem eller dåliga upplevelser..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Är det något annat man måste/bör göra än att justera förgasaren, eller är det bara att tanka och köra?
Tänker t.ex. plast- och gummidetaljer som inte är anpassade för etanol.
Behöver man tänka på nåt speciellt vid lagringen av bränslet eller om maskinen står länge med bränsle i?

Nä det räcker vill man ha mera fart så och ännu mera optimal förbränning så fixar man i motorn.
Men på vanliga 2 taktare där man bara vill köra billigare så duger det gott att öka på bränslet.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Något skogsbolag testade det i motorsågarna. De var tvungna att avbryta tester för att skogshuggarna inte mådde bra. Tydligen blev det inte alls roliga avgaser från en motorsåg på etanol.

Till små tvåtaktare är akrylatbensin klart bättre.
Efter 16 år som jonsered återförsäljare så kan jag säga.. Nä Alkylat är för lata människor, det kladdar och luktar.
För en motor människa så duger inte farten.
För mig personligen så är sot och kladd i motorer dan själv.
Med E85 så är det blankt och rent
 
A
Kolla in min YouTube kanal.
Där finns en Hva 238a som stått i 20 år oanvänd.. Tankas med E85 och startas..
Den går så fint så...
 
A
Jo jo jag har full koll..
Och detta är från DN debatt alltså inte en vetenskaplig artikel eller grund utan en debatt artikel som i det största inte stämde 2005 heller...
Inget att tjafsa om.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
 
Varför var det kortare serviceintervall på bilarna som var gjorda för att köras på E85?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.