20 816 läst · 320 svar
21k läst
320 svar
E85 i motorer. Vad är det och hur fungerar det.
E85 är 15% vanlig bensin och ca 85% ren etanol.
Etanol tillverkas av skogliga rester precis som metanol, alltså träsprit.
Men etanol är drickbart.
Det tillverkas även av sockerrör, spannmål och majs.
Brasilien är ett av de länder som producerar etanol på sockerrör, det är en stor del av landets BNP som påverkas av detta, Kina, Ryssland, Japan har investeringar i detta.
Finns en region i Brasilien där man odlar 60.000 ha med sockerrör.
Det krävs 1000 st sockerrör för att tillverka 100 l etanol, vilket är ca 66 l motsvarande bensin..
Alltså energimängden är 34% lägre än bensin.. Men det är inte hela sanningen..
Etanol tillverkas av skogliga rester precis som metanol, alltså träsprit.
Men etanol är drickbart.
Det tillverkas även av sockerrör, spannmål och majs.
Brasilien är ett av de länder som producerar etanol på sockerrör, det är en stor del av landets BNP som påverkas av detta, Kina, Ryssland, Japan har investeringar i detta.
Finns en region i Brasilien där man odlar 60.000 ha med sockerrör.
Det krävs 1000 st sockerrör för att tillverka 100 l etanol, vilket är ca 66 l motsvarande bensin..
Alltså energimängden är 34% lägre än bensin.. Men det är inte hela sanningen..
Är det något annat man måste/bör göra än att justera förgasaren, eller är det bara att tanka och köra?
Tänker t.ex. plast- och gummidetaljer som inte är anpassade för etanol.
Behöver man tänka på nåt speciellt vid lagringen av bränslet eller om maskinen står länge med bränsle i?
Tänker t.ex. plast- och gummidetaljer som inte är anpassade för etanol.
Behöver man tänka på nåt speciellt vid lagringen av bränslet eller om maskinen står länge med bränsle i?
Något skogsbolag testade det i motorsågarna. De var tvungna att avbryta tester för att skogshuggarna inte mådde bra. Tydligen blev det inte alls roliga avgaser från en motorsåg på etanol.
Till små tvåtaktare är akrylatbensin klart bättre.
Till små tvåtaktare är akrylatbensin klart bättre.
Sen beror det nog på om man använder det 8h om dagen 5 dagar eller nån timme då å dåD Daniel 109 skrev:
Totalt fel.
Jag har kört detta 8 Tim om dagen i 6 månader.
Inga problem alls.
Däremot med Alkylat så märks det tydligt.
Jag jobbar med detta och skruvar maskiner varje dag så Jag vet vad jag skriver om..
Inga problem eller dåliga upplevelser..
Jag har kört detta 8 Tim om dagen i 6 månader.
Inga problem alls.
Däremot med Alkylat så märks det tydligt.
Jag jobbar med detta och skruvar maskiner varje dag så Jag vet vad jag skriver om..
Inga problem eller dåliga upplevelser..
C cpalm skrev:
Nä det räcker vill man ha mera fart så och ännu mera optimal förbränning så fixar man i motorn.
Men på vanliga 2 taktare där man bara vill köra billigare så duger det gott att öka på bränslet.
Efter 16 år som jonsered återförsäljare så kan jag säga.. Nä Alkylat är för lata människor, det kladdar och luktar.D Daniel 109 skrev:
För en motor människa så duger inte farten.
För mig personligen så är sot och kladd i motorer dan själv.
Med E85 så är det blankt och rent
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Varför var det kortare serviceintervall på bilarna som var gjorda för att köras på E85?