23 461 läst ·
37 svar
23k läst
37 svar
Tjutande ljud i hela huset, paniken närmar sig
B Zlade skrev:
D Dublin skrev:
O olskar skrev:
I övrigt röstar jag på @hsd förslag om dB-mätare. De är bättre än mänsklig hörsel på att avgöra skillnader på ljudvolym vid en sådan frekvens.
Att stänga dörrar mellan rum borde också hjälpa till. Den frekvensen tar sig inte jättelätt genom täta objekt som väggar och dörrar.
Du såg att det var löst va?R RoAd skrev:
Hehe skönt att det ordnade sig
ibland får man bjuda lite på sig själv 
Kan tala om att när jag var liten hade jag ett sånt där litet dataspel.. som man fällde ihop.. med donky Kong tror jag det var..
Varje natt i två eller tre veckor väckte en konstig signal mamma o pappa (och vissa dagar mig).. mitt i natten,, och de höll på att bli tokiga.. kunde inte lista ut var det kom ifrån eller vad det var..
Det tog sin lilla tid och alla var skitsura tillslut (sömnbrist på nätterna?)...
Men då hittade de mitt lilla donky kong spel bakom en hög med tidningar i en bokhylla (eller om det var bakom hyllan).. det hade alltså åkt ner av misstag..
.. och det hade väckarklocksalarm på.. halv tre typ på natten.. (slutade efter 5-10min)
Varja natt haha
Kan tala om att när jag var liten hade jag ett sånt där litet dataspel.. som man fällde ihop.. med donky Kong tror jag det var..
Varje natt i två eller tre veckor väckte en konstig signal mamma o pappa (och vissa dagar mig).. mitt i natten,, och de höll på att bli tokiga.. kunde inte lista ut var det kom ifrån eller vad det var..
Det tog sin lilla tid och alla var skitsura tillslut (sömnbrist på nätterna?)...
Men då hittade de mitt lilla donky kong spel bakom en hög med tidningar i en bokhylla (eller om det var bakom hyllan).. det hade alltså åkt ner av misstag..
.. och det hade väckarklocksalarm på.. halv tre typ på natten.. (slutade efter 5-10min)
Varja natt haha
När jag är hemma hos folk som visar upp sin nya Alexa eller annan smart assistent som de är nykära i brukar jag be assistenten att sätta ett alarm på 04:00. Lite smolk i glädjebägaren när de blir uppmärksammade om att hushållet är exponerat för ett så banalt dataintrång. Nästa gång får jag passa på medan värden är på toaletten…Snigla skrev:
Hehe skönt att det ordnade sigibland får man bjuda lite på sig själv
Varja natt haha![]()
Avundsjuk?Klaugust skrev:
När jag är hemma hos folk som visar upp sin nya Alexa eller annan smart assistent som de är nykära i brukar jag be assistenten att sätta ett alarm på 04:00. Lite smolk i glädjebägaren när de blir uppmärksammade om att hushållet är exponerat för ett så banalt dataintrång. Nästa gång får jag passa på medan värden är på toaletten…
Njae, framstod nog mer missunnsam än vad fallet är. Försökte kombinera humor/återberättat practical joke med en gnutta allvar men det kom kanske ut lite fel. Man får föreställa sig att det är en blinksmiley efter inlägget.R RoAd skrev:
Tycker det är kul och intressant med smarta prylar men i nuvarande form har jag svårt att se det praktiska i just assistenterna. Just intrångsfrågan går väl redan idag att lösa med röstigenkänning på individnivå. Annars tycker jag att det går fortare att ställa sig upp och släcka lampan om man vill göra det istället för att väcka assistenten och be den släcka rätt grupp eller scenario, eller söka upp en sång på telefonen och köa den istället för att prata över musiken som spelas. Är väl kanske mest ovan och lite reaktionär. Använder egentligen endast Siri i telefonen till att sätta timers för olika saker, där sparar man några sekunder och är enkelt att komma ihåg att använda när man behöver det.
tycker också röststyrningen är bra till att skriva meddelanden eller ringa upp folk när jag kör bil.Klaugust skrev:
Njae, framstod nog mer missunnsam än vad fallet är. Försökte kombinera humor/återberättat practical joke med en gnutta allvar men det kom kanske ut lite fel. Man får föreställa sig att det är en blinksmiley efter inlägget.
Tycker det är kul och intressant med smarta prylar men i nuvarande form har jag svårt att se det praktiska i just assistenterna. Just intrångsfrågan går väl redan idag att lösa med röstigenkänning på individnivå. Annars tycker jag att det går fortare att ställa sig upp och släcka lampan om man vill göra det istället för att väcka assistenten och be den släcka rätt grupp eller scenario, eller söka upp en sång på telefonen och köa den istället för att prata över musiken som spelas. Är väl kanske mest ovan och lite reaktionär. Använder egentligen endast Siri i telefonen till att sätta timers för olika saker, där sparar man några sekunder och är enkelt att komma ihåg att använda när man behöver det.
Har man smart belysning så är kommandot ”släck/tänd alla lampor” också bra tycker jag.
Jag älskar tekniken och använder den dagligen. Det är klart att det går bra utan dessa hjälpmedel men livet blir inte lika enkelt. .Klaugust skrev:
Senast igår stod jag på en pall och planterade om växter i akvariet när ljuset släcktes pga kväll. Lite lättare att be Google tända än att ta upp och torka händerna för att sedan knöla mig ner under bänken och trycka igång belysningen igen.
Ska lägga det på min checklista: vid konstigt ljud i huset, klä av dig klädernaO olskar skrev:Hej,
Jaha, nu måste jag krypa till korset. Det här var genant. Efter ett tag tyckte min sambo att ljudet försvann, jag kom för att lyssna och då hörde vi det igen båda två.
Till slut lokaliserade vi ljudet till en lite bärbar earbud i min bakficka som hade någon slags rundgång.
Då hjälper det ju föga att stänga av el och vatten, och ej heller så konstigt att det fanns i alla rum.
![]()
Så.. Ditt exempel på hur enkelt livet blir med hemautomation bygger på att det är enkelt att tända lampan som hemautomationen släckt vid ett olämpligt tillfälle?Müssli skrev:
Jag älskar tekniken och använder den dagligen. Det är klart att det går bra utan dessa hjälpmedel men livet blir inte lika enkelt. .
Senast igår stod jag på en pall och planterade om växter i akvariet när ljuset släcktes pga kväll. Lite lättare att be Google tända än att ta upp och torka händerna för att sedan knöla mig ner under bänken och trycka igång belysningen igen.
Utan automatik som släcker ljuset för att det är kväll hade du inte behövt göra nånting alls vad gäller belysningen …Müssli skrev:
Jag älskar tekniken och använder den dagligen. Det är klart att det går bra utan dessa hjälpmedel men livet blir inte lika enkelt. .