Byggahus.se
S
J JohanLun skrev:
Jag har gått in på en tomt för kanske 2 år sen. Min morfar och mormor hade ägt huset för länge sen. Det ligger 50+ mil från där vi bor och är en gammal 1700-talsgård så det är ett lite speciellt hus. Jag hade inte vart där sen jag var barn (då morfar och mormor sålde). Vi gick in, ringde på och ingen var hemma. Då gick vi runt på baksidan för att se om nån var där och passade på att spana lite och vi kanske var på tomten totalt 10 minuter. Inte helt 100, men det var enda tillfället att se hur det såg ut. Jag vet folk som går in för att ringa på i vanliga hus och också går runt ett varv för att se om nån är hemma. Det känns inte superallvarligt men tycker inte det är nåt man ska ha som sysselsättning om syftet är att spana snarare än att försöka få kontakt med den som bor där. Vi hade ju helst hoppats det var nån hemma, då hade det säkert varit trevligt för både oss och husets ägare.
Det är väl en sak om man har ärende till kåken att man kollar baksidan, speciellt på sommaren när folk sitter i trädgården och inte hör ringklocka och dörrböst. Men får man ingen kontakt avlägsnar man sig skyndsamt och springer inte runt och nosar 15-30 minuter. Det är ju inte meningen att det ska vara ett "eftersök" om någon inte är hemma. Då anser jag att det övergått i intrång. Inget svar vid dörren, en snabb titt på baksidan, ingen hemma, försvinn. Privat innebär just det. En tomt är INTE en allmänning.
 
  • Gilla
helixa
  • Laddar…
G gblc skrev:
Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov.
De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Allemansrätten, enligt vad vi diskuterade på juristlinjen, gäller inte tomt. Runt varje hus finns en yta som anses vara just trädgård eller sådan yta som ingår i boendet. Den kan vara av olika storlekar men den bör som oftast omfatta den mer anlagda trädgården. Hur stor fastigheten än är så har man som privatperson ingen allemansrätt till någons trädgård. I tätbebyggt område brukar gränserna vara enklare att se och ganska självklara. Men på landet blir det svårare. Där jag själv bor har jag velat inhägna hela fastigheten. Men pga allemansrätten måste jag ha grindar som gör fastigheten tillgänglig. Oavsett, det låter på dig som att de här personerna har traskat omkring i din trädgård och tittat runt huset. Det tycker jag är ett övertramp så länge det har varit tydligt att den här delen av fastigheten är avgränsad så. Det är inte mycket mer att göra än vad du har gjort. Men jag anser i alla fall att de inte har haft rätt att göra så mot bakgrund av allemansrättens omfattning.
 
  • Gilla
helixa och 2 till
  • Laddar…
P
Som vanligt inom begreppet lagligt så lär man skilja på..
uttryckligen lagligt..
En stor jäkla gråzon i mitten dit även detta tilltag som man kan tycka vad man vill om moraliskt men att gå in på nåns tomt runt sommarstugan är inte automatiskt straffbart.. syftet har betydelse, hemfridzon , om den som klampar in är hotfull osv. osv.
Och den sista delen inom juridiken där det är "enkelt" och tydligt straffbart och det finns tydliga ordentliga påföljder för folk som bryter lagen och det är väl beprövat att det döms ut straff..

Hemfridzon är som flera är inne på ett väldigt luddigt ämne där det inte alls behöver stämma med tomtgränser vart ens hemfridzon tar slut och allemansrätten tar vid. Sen kan vägar , vatten osv påverka hur stor hemfridzon du har, Att man inte bor permantent utan bara är där ibland gör också hemfridzonen svagare för den är starkast där man bor och alla vet att det bor nån. medans sommarstället som besöks 3 ggr om året knappt har en hemfridzon.. finns det sen nåt att gå till längre bort så har man inget slags veto som tomtägare utan allmänheten får passera utanför hemfridzon utan att störa även om dom kanske går innanför din tomtgräns..

Vänder man sen på det ska nån fällas för hemfridsbrott i praktiken så behöver man som vanligt bevisa att dom hade ont uppsåt. Nån som gått vilse i skogen och råkar snubbla in på din bakgård kommer inte fällas för hemfridsbrott. Och även med video bevis så lär du inte lyckas bevisa mer än nyfikna grannar så polisen lär inte ens lägga 3 minuter på det innan det är nedlagt..

Vi befinner oss inte i ett land med starka ägande rätter utan för att få nån dömd för hemfridsbrott så krävs mer än nyfikna snokande grannar.. Sen kan jag förstå att man inte uppskattar det men det betyder inte att man har lagen på sin sida
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
K kettu skrev:
Uppväxt på landet i en liten by. Ingen har rätt att snoka runt husknuten när man är borta.
Det är nog olika i olika byar och beror på hur tomten ser ut. På mina föräldrars tomt är det inget konstigt om folk genar eller barn leker bland träden i utkanten, så har det alltid varit där. Men då är tomten på 6000 m². Med en väldigt liten tomt med häck eller staket runt, då blir det lite mer märkligt om folk är inne och går där. Eller om man går och kikar in genom fönstren
 
Nej, tomten är sannolikt inte alls 6000m^2. Det är fastighetens storlek.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det har man inte. Normalt är det bara något tiotal meter och hemfridszonen bryts exempelvis av vägar.

En inte ovanlig situation på landet är att det går en väg tvärs genom gårdscentrum, så att ladugården ligger på andra sidan vägen från boningshuset sett. Då kan ladugården definitionsmässigt inte skyddas av hemfridszonen. Därmed inte sagt att vem som helst får gå in i den, men det är inte ett hemfridsbrott att göra det.
Ladugård och andra förråd och liknande skyddas inte, bara boningshuset
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har gått in på en tomt för kanske 2 år sen. Min morfar och mormor hade ägt huset för länge sen. Det ligger 50+ mil från där vi bor och är en gammal 1700-talsgård så det är ett lite speciellt hus. Jag hade inte vart där sen jag var barn (då morfar och mormor sålde). Vi gick in, ringde på och ingen var hemma. Då gick vi runt på baksidan för att se om nån var där och passade på att spana lite och vi kanske var på tomten totalt 10 minuter. Inte helt 100, men det var enda tillfället att se hur det såg ut. Jag vet folk som går in för att ringa på i vanliga hus och också går runt ett varv för att se om nån är hemma. Det känns inte superallvarligt men tycker inte det är nåt man ska ha som sysselsättning om syftet är att spana snarare än att försöka få kontakt med den som bor där. Vi hade ju helst hoppats det var nån hemma, då hade det säkert varit trevligt för både oss och husets ägare.
I ett fall som detta kanske man kan lämna en lapp med:
jag var här etc etc pga etc etc
Namn under. under..

I ö funkar väl "Privat område"-skylt - då har man tydligt deklarerat sin åsikt om de som klampar in på tomten..
Ev kompletterad med "vapenlicens finnes" med mindre bokstäver.
 
P
Skyltar med "privat område" har absolut noll betydelse i juridisk mening och förändrar inte hur lagar och regler fungerar..

för många på landsbygden så ger dessa skyltar tydligt belägg för att det är en sommarstuga som ägs av nån storstadsbo som sällan är där och inte sällan ger dom motsatt effekt än den som uppsättaren tänkt sig.

Allemansrätten ger dig rätt att röra dig även på annans mark så långe du inte stör folks hemfridzon som ju var ett luddigt oklart begrepp. och väldigt ofta när man kommer bort från städerna inte sammanfaller med tomtgränser. men för att kunna dömmas för hemfridsbrott så krävs ofta att man ska kunna bevisa ont uppsåt. Att nån gått vilse bland träden och råkar snubbla ut på din bakgård så kommer nog ingen att lyckas fälla utan uppsåtet blir problemet, du har kanske kränkt nåns hemfridszon men det händer ändå inget för tilltaget.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
H
G gblc skrev:
Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Sätt upp en skylt, Privat mark tillträde förbjudet!!
 
JanneAh JanneAh skrev:
ogina, mansplainande skitstövlar vana vid att alltid tro sig ha rätt. Pettimetrar utan verklighetsförankring.
Du menar petimätrar? :)
 
  • Haha
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
M
Okej då hade jag fel. Trodde att om man inte hade inhägnad fastighet där man inte fysiskt måste klättra över ett hinder så måste man upplysa om att man blir filmad. Allmänheten har ju tillträde till min fastighet, för att typ ringa på min ytterdörr, och då trodde jag att upplysningsplikten gällde.
 
Det är frågor som inte prövats än vad jag vet. Mycket av det som påstås finns det inte riktigt stöd för än.
 
JanneAh JanneAh skrev:
Herre gud. Efter att ha läst en del på forumet är intrycket att det är många 60+ män här….

ogina, mansplainande skitstövlar vana vid att alltid tro sig ha rätt. Pettimetrar utan verklighetsförankring.

Det är iofs underhållande att läsa alla oändliga trådar där allt går i cirklar och alla tror att de kan något men icke då.

Till topic.
Vad fan spelar det för roll att folk går förbi och stannar en stund vid nån jävla skitfastighet mitt i skogen? Vilken åverkan gjorde de? Är det rimligt att vara en grinig skitgubbe och ringa upp personerna?
"intrycket att det är många 60+ män här…." jag kan inte se något problem med det. Snarare tvärtom.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Om syftet med besöket är att söka kontakt med den boende tycker jag personligen att det inte är något att reta upp sig på. Om personer sätter i system att gå in på andras tomter just när de är borta och bara för att kolla in hus mm så tycker jag det är fel. Har varit med om ett par gånger att nån tex plockat äpplen från våra träd. Nångång en kille som snodde en syrenblomma och gav till tjejen han gick förbi med, jag såg det från fönstret men det är inget att hetsa upp sig över sålänge de tar från häcken, men går de in på tomten och bryter av rosor skulle jag nog bli lite sur. Om en förbipasserande sträcker sig över staket/häck (då ett träd har äpplen som kan nås från gatan) för att ta ett (1) äpple säger jag ingenting, men när en gubbe stannade med bilen och gick in på tomten och plockade ett flertal äpplen så känner jag att det är fel, speciellt när min dotter var på väg ut och gubben inte sa ett knyst. När jag tror jag ertappade samma gubbe vid ett annat tillfälle med att hovra på gatan så satte han sig i bilen för att sen när jag gått in börja plocka äpplen men från gatan. Hade han frågat vänligt hade han fått ta lite äpplen om han vart försiktig om trädet. Om någon vill se nåt på tomten, träd, blommor, arkitektur så har jag inget emot det om de frågar när jag är hemma. Om de går upp till dörren och ringer på så är det väl OK även om de väljer en annan väg ut, men att gå runt och kolla in genom fönster mm är inte ok.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är dina avstånd jag vänder mig emot, inte brottet som sådant. Om du skulle ha 70 meters hemfridszon åt alla håll kommer du upp i närmare 2 ha eller ett tjog normala villatomter. Det faller på sin egen orimlighet. Det skulle jag inte ens försöka hävda för mitt avsides belägna hus i skogen.

Därmed inte sagt att man ska störa någon i onödan, bara att det krävs exceptionella omständigheter för att hävda en så stor hemfridszon som du påstår är praxis.
Det är inom syn och hörhåll som gäller. Se för övrigt mitt svar till Orienteraren om vad som bryter en hemfridszon.
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.