Byggahus.se
Du får gärna göra en snabb googling.
Visst igenvuxna tomter drar ju ner priset oavsett vad som växer. Men hittar du en tomt med normala bestånd där det gett tydligt resultat blir jag faktiskt förvånad.
 
S segv skrev:
år dig att tro att parkslide skulle sänka värdet på ett hus i Sverige. Ja du får tro vad du vill, men samtidigt är det ju inte din tro som bestämmer om folk anser det vara ett stort problem och om köpare skulle dra öronen åt sig vid en försäljning.
Vi har parkslide bredvid tomten på en plats där folk slängt trädgårdsavfall. Har rensat en del själv, läst på och pratat med folk som har erfarenhet. Min subjektiva uppfattning är att tonläget är rätt överdrivet. I västra Göteborg finns många småbestånd varav i princip inga "spårat ur". Många verkar ha fått växten som gåva för 30-40 år sedan och den håller sig nästan alltid i schack. Det får mig att killgissa att det är viktigt att vara konsekvent - låt den vara eller rensa men gör det då väldigt strängt, det värsta verkar vara att rensa och låta den komma upp igen om vartannat. Då verkar den spridas mer kraftfullt vilket ofta är fallet på kommunal mark.

En ytterligare faktor är att brittisk husbyggnation är oerhört undermålig jämfört med skandinavisk. Om ni själva vistats i brittiska hus under vinterhalvåret vet ni vad jag menar. Vi kan inte bara jämföra två olika klimat och byggnadssystem rakt av.

Med allt det sagt. Skitjobbig växt, tråkigt. Jag tror du kan få kontroll på den med gift eller notorisk efterhållning.
 
Daniel, varför ska jag presentera några som helst fakta när du själv envist vägrar göra just det?

Vi pratar inte om igenvuxna tomter, inte om brännässlor, lupiner eller syren. Vi pratar om parkslide.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Det var du som sa att du snabbt kunde googla fram det. Men jag antar att det inte var så lätt. Det finns tyvärr inte så mycket bevis att plocka fram. Men jag har heller inte påstått det. Du påstod att du snabbt kan hitta denna information.
 
Redigerat:
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Vi har parkslide bredvid tomten på en plats där folk slängt trädgårdsavfall. Har rensat en del själv, läst på och pratat med folk som har erfarenhet. Min subjektiva uppfattning är att tonläget är rätt överdrivet. I västra Göteborg finns många småbestånd varav i princip inga "spårat ur". Många verkar ha fått växten som gåva för 30-40 år sedan och den håller sig nästan alltid i schack. Det får mig att killgissa att det är viktigt att vara konsekvent - låt den vara eller rensa men gör det då väldigt strängt, det värsta verkar vara att rensa och låta den komma upp igen om vartannat. Då verkar den spridas mer kraftfullt vilket ofta är fallet på kommunal mark.

En ytterligare faktor är att brittisk husbyggnation är oerhört undermålig jämfört med skandinavisk. Om ni själva vistats i brittiska hus under vinterhalvåret vet ni vad jag menar. Vi kan inte bara jämföra två olika klimat och byggnadssystem rakt av.

Med allt det sagt. Skitjobbig växt, tråkigt. Jag tror du kan få kontroll på den med gift eller notorisk efterhållning.
Att klippa ner det gör det definitivt inte större. Just det att skrämma folk att klippa ner det ser jag som olämpligt. Det som skulle kunna trigga spridning är att man håller det nere en längre period för att sedan släppa den. Om man låter den växa några veckor mellan varven verkar det inte trigga spridning i alla fall.

Växten är inte så hemsk som många påstår. Men vi vill definitivt ha bort den. Speciellt bestånd som inte är i trädgårdar.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Daniel, varför ska jag presentera några som helst fakta när du själv envist vägrar göra just det?

Vi pratar inte om igenvuxna tomter, inte om brännässlor, lupiner eller syren. Vi pratar om parkslide.
Eftersom det funkar att rycka skott så kostar det inte mer än arbetstiden.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var du som sa att du snabbt kunde googla fram det. Men jag antar att det inte var så lätt. Det finns tyvärr inte så mycket bevis att plocka fram. Men jag har heller inte påstått det. Du påstod att du snabbt kan hitta denna information.
Börja du med att presentera dina bevis på att parkslide inte är ett problem så tar vi det därifrån.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
K
Jag tycker att pratet om parkslide är överdrivet. De frösår sig inte, så har man väl utrotat dem så kommer de inte tillbaka så lätt. Vi hade ett mindre bestånd på en slänt bakom vårt hus för något år sedan och genom idogt rensande så är där inte den minsta planta kvar.

Vår taktik var att ordentligt dra upp alla större plantor, med så mycket rötter som möjligt utan att gräva, allt slängdes på tippen, kortklippa gräset och sedan plocka bort allt som kom upp. Vi hade också läst om hur hemskt det var men efter en sommars plockande verkar de helt gett upp. De är växter som alla andra, plocka bort allt som kommer upp och låt säljaren vara.
 
  • Gilla
Kriblo och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Börja du med att presentera dina bevis på att parkslide inte är ett problem så tar vi det därifrån.
Det är fasligt mycket svårare att bevisa att något inte finns än att det finns. Du kan ju försöka bevisa att tomten inte finns. Nu var det du som påstod att du kunde visa att det påverkar fastighetspriset, snabbt med en googling.
 
K
Ska jag vara ärlig tycker jag att Kirskål och gräs är jobbigare....
 
  • Gilla
Kriblo
  • Laddar…
Staffans2000
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och hur dyr blir bekämpningen om lagförslaget går igenom?

[länk]

Att anlita sanerare för att få bort växten kostar ju en del och ska det hålla på i flera år, så borde det ju definitivt påverka priset på en fastighet.
Med tanke på hur det hälls koncentrerade gifter i Parksliden och sprutas bekämpningsmedel på den egna gräsmattan för att "bekämpa" klöver i tron, eller bortförklaringen att det minsann inte skadar miljön. Tack vare en sådan vådslös okunnig hantering, är det motiverat med ett förbud.

Staffans
 
  • Gilla
  • Älska
Elektra och 7 till
  • Laddar…
KristinaRT
K Kallebo skrev:
Jag tycker att pratet om parkslide är överdrivet. De frösår sig inte, så har man väl utrotat dem så kommer de inte tillbaka så lätt. Vi hade ett mindre bestånd på en slänt bakom vårt hus för något år sedan och genom idogt rensande så är där inte den minsta planta kvar.

Vår taktik var att ordentligt dra upp alla större plantor, med så mycket rötter som möjligt utan att gräva, allt slängdes på tippen, kortklippa gräset och sedan plocka bort allt som kom upp. Vi hade också läst om hur hemskt det var men efter en sommars plockande verkar de helt gett upp. De är växter som alla andra, plocka bort allt som kommer upp och låt säljaren vara.
Det fungerar kanske om man har ett isolerat bestånd där man kan gräva och klippa. En helt annan sak att ha ett bestånd halvvägs in under ett hus där man inte kan gräva, klippa etc...
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
K
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det fungerar kanske om man har ett isolerat bestånd där man kan gräva och klippa. En helt annan sak att ha ett bestånd halvvägs in under ett hus där man inte kan gräva, klippa etc...
Tvärtom, växten behöver ljus för att växa, lättare att hålla borta och man lockas inte att gräva som enligt ryktet ska gen den mer fart.

Att den tar sig upp genom betongplattan är en uppenbar fantasi.

Vi har ett enormt bestånd en knapp kilometer från vårt hus. Det är avgränsat av en cykelväg. Det finns inte en planta på andra sidan av cykelvägen trots att det är 100 meter långt (3 meter högt) längs vägen växtsidan. Det tycker jag talar för att rötterna inte ens tar sig igenom ett packat bärlager.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi är tacksamma för att du inte jobbar på Anticimex, det skulle bli dyrt med så många återbesök.
Det du refererar till är förbudet att använda glyfosat på växande gröda aka livsmedel. Det är något helt annat än bekämpning av växt som inte ska ätas.
Det glyfosatpreparat som krävs för att bekämpa parkslide effektivt kemiskt går dessutom inte längre att köpa om man är privatperson.
Jag förstår att du vet allt men jag föreslår ändå att du vågar låta TS lita på att ett bekämpningsföretag med uppdrag från försäkringsbolagen har koll på när och hur man bekämpar parkslide.
Du kanske skulle skicka din forskning om glyfosfat dit?
Reglerna för användning av glyfosat i jordbruk gäller alltså inte vid bekämpning av parkslide på privat tomtmark som inte används för livsmedelsproduktion. Där är det fritt fram, med effektivitet i fokus.


D Daniel 109 skrev:
Nej, det kräver inte att växten är i tillväxt. Det kräver att växten har ett energiflöde ner till roten. Ett vanligt tips är att behandla precis innan den går i vintervila. Men forskning visar tydligt att det ger mycket dålig effekt att behandla på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.