Byggahus.se
holetaker skrev:
Här hos oss har vi haft stora problem med sork som lämnat fina jordhögar i gräset.
Efter vad jag läst så vill man ha denna gräsfilten för att det är svårare för sorken att ta sig igenom.
Eller har jag fattat fel?
Så teorin är att sorken kan gräva sig hundratals meter genom hård jord och äter gräs men kommer inte igenom ett centimetertjockt lager av fjolårsgräs?

Intressant teori...
 
holetaker skrev:
Här hos oss har vi haft stora problem med sork som lämnat fina jordhögar i gräset.
Efter vad jag läst så vill man ha denna gräsfilten för att det är svårare för sorken att ta sig igenom.
Eller har jag fattat fel?
Jag har ingen erfarenhet av sorkars eventuella svårigheter att bryta igenom gräsmattefilt. Men det låter konstigt att ett djur som gräver i kompakt jord skall ha problem med gammalt gräs.
 
S
P Pepparkaka skrev:
En proffsvariant är säkert att föredra, men jag skulle inte döma ut enklare konsumentprodukter. För några år sedan köpte jag en Bosch AVR1100 ([länk]) och har sedan dess använt den ungefär 1 gång per år. Det är mycket som samlas upp, och en stor del av arbetet går åt att tömma behållaren. Det gör mig inte så mycket - det är ju trots allt "skräpet" man vill få bort. Visst innebär det en extra pryl att förvara, men ihopvikt så tar den upp ungefär lika mycket plats som en bananlåda.

Fördelar:
+ den gör ett bra jobb (tycker jag som är amatör)
+ bra pris (tror jag gav ca 1500 kr för den, vill minnas att det var då K-rauta hade rabatt)
+ kan fällas ihop och tar då inte så mycket plats

Nackdelar
- uppsamlaren blir snabbt full, den kunde varit större
- känns ganska "plastig" (men har inte gått sönder)
- har fått mig att klippa av slingkabeln till robotgräsklipparen några gånger (men det skall jag knappast skylla på vertikalskäraren...)
Det går att köra utan uppsamlare och kratta ihop rivet. Därefter hystas hela rasket över till grannens tomt som man ändå är osams med för att sprida lite glädje.
 
Hej,

Väcker liv i denna gamla tråd för några frågor.
1: Finns det en risk att vertikalskära om man har mycket ogräs som klöver, kvickrot, tusensköna etc på gräsmattan?
2: Kan man lägga resterna i en varmkompost som förvaras i 1 år?
3: Finns det någon risk med att vertikalskära samt bör man göra någon efterbehandling efter man krattat upp?

Tack på förhand för alla svar! :)

Mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.