Byggahus.se
Håller på att göra om i köket och då ska bl.a kaklet ner som sitter på gipsskivor i dagsläget. Har läst lite i forumet och det verkar som en lösning är att i princip bara kapa ut gipset där kaklet sitter och ”lappa” på nytt? Nya kaklet ska inte gå lika högt upp och överskåp kommer vi skippa helt (förutom vid fläkten) och istället sätta öppna hyllplan.

så min fråga är helt enkelt om det stämmer? Och hur gör vi där gipset är skruvat i reglarna (gissar det sitter skruv under kaklet i reglarna även där).
 
Ja det låter som en fullt gångbar lösning. Riv bort gamla kaklet och gips. Går fint att använda mycket våld. Kapa fint mot hel och fin gips. Går bra med ett multiverktyg. Riv bort gamla skadad gips och kvarvarande skruvar som lär sitta kvar i reglarna. Skär till nya gipsskivor och skruva fast. Sen är det bara att dra på fix och sätta nytt kakel. Mer avancerat behöver det inte göras. Gipsen är bara underlag för det nya kaklet.
 
Ok, vad bra då testar vi det då och hoppas på det bästa!
 
  • Gilla
Erkaderka
  • Laddar…
Enklare är att bara ta ner kaklet (kofot eller annat), det följer med lite gips. Men du behöver inte ts bort gipsen utan sätt upp en ny gipsskiva ovan den gamla.
 
Men då bygger det ju ovanpå? Svårt att få lika snyggt skulle jag tro... att skära ut hela kakelväggen istället för kofot låter rätt behändigt, då får jag samma mått att laga med istället för fler ställen med olika hål. Det är ju i ett kök så inte så överdrivet mkt.
 
Ok, men få måste du använda ett multiverktyg som GoC skriver annars får du inte bort det bra mot skåp och bänkskiva
 
Innan du sågar ur kolla dock vad tjockleken är på gipset. Vårt kök var byggt på 80-talet med 9mm gips, vilket inte finns att köpa längre, så blev att riva mer.
 
  • Gilla
Smynta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.