Byggahus.se
Vad tror ni om tiny house på hjul? Det är väldigt kul! Massor av entusiaster, säkert skoj att bygga... men så mycket 2020. Kommer detta sätt att bo öka och öka som protest mot jättevräkiga villor med biosalong, eller kommer de att stå och ruttna som glorifierade, mindre mobila husvagnar?

Träklädd tiny house på hjul med moderna fönster ute på en gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att domen kommer bli hård över alla dessa trånga små lägenheter som byggs med öppen planlösning och kostar alldeles för mycket. Har kollegor som har betalat över tre miljoner för nån tre på 70 kvm och båda ska jobba hemifrån med ungar som inte får gå till dagis för att de blir snoriga när det är kallt ute. Barnrum som det knappt går in en säng i. Kakel och väggfärg tänker jag byts vid renovering, men för liten bostad är svårt att fixa. Sen tänker jag riskkonstruktioner och framförallt när man tummar på brandsäkerhet genom att välja billigare lösningar.
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 5 till
  • Laddar…
Lägenheter utan förråd.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 10 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Jag tror att domen kommer bli hård över alla dessa trånga små lägenheter som byggs med öppen planlösning och kostar alldeles för mycket. Har kollegor som har betalat över tre miljoner för nån tre på 70 kvm och båda ska jobba hemifrån med ungar som inte får gå till dagis för att de blir snoriga när det är kallt ute. Barnrum som det knappt går in en säng i. Kakel och väggfärg tänker jag byts vid renovering, men för liten bostad är svårt att fixa. Sen tänker jag riskkonstruktioner och framförallt när man tummar på brandsäkerhet genom att välja billigare lösningar.
För att inte tala om hur tätt husen står. Inga gårdar och inga mellanrum mellan husen.
Jag tror att det kommer att påverka människor negativt. Stress-syndrom för att vi packar ihop folk för tätt.
Jag avskyr faktiskt att planera bostadsområden. Tätt, tätt, buller, massor med yta som inte är för folk (parkering), så liten gård som bara är möjligt. Var ska folk vara när de vill / behöver vara ifred? Var ska de få återhämtning?
 
  • Gilla
  • Älska
Pergoteborg och 18 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
För att inte tala om hur tätt husen står. Inga gårdar och inga mellanrum mellan husen.
Jag tror att det kommer att påverka människor negativt. Stress-syndrom för att vi packar ihop folk för tätt.
Jag avskyr faktiskt att planera bostadsområden. Tätt, tätt, buller, massor med yta som inte är för folk (parkering), så liten gård som bara är möjligt. Var ska folk vara när de vill / behöver vara ifred? Var ska de få återhämtning?
Håller helt med, något jag ogillar också är en massa likadana hus på rad, men det har man ju hållit på med länge..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
J JPW skrev:
Lägenheter utan förråd.
Får man bygga det? Jag trodde att det reglerades i bbr?
 
Vad är det för fel på centraldammsugare ? (tänkte installera en snart...)
 
  • Gilla
  • Haha
Lördag hela veckan och 5 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Får man bygga det? Jag trodde att det reglerades i bbr?
De lägger förrådet i lägenheten och så får man betala boytepris för det. :mad:
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
De lägger förrådet i lägenheten och så får man betala boytepris för det. :mad:
Åhå
 
PeterFalun
fgo fgo skrev:
Hoppas jag får tänka utanför huset också.
Stora altaner, eller snarare gigantiska altaner som byggs.
Gärna lika stora som huset.

Brukar tänka på filmen masdjävlar när jag ser vissa trådar här.
...då har man allt.
ja,storadäck/altaner som ser ut som pråmar. affärsmöjlighet när allt ska rivas och det gröna virket ska hanteras
 
  • Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
1 16386 skrev:
De lägger förrådet i lägenheten och så får man betala boytepris för det. :mad:
Kreativ hyressättning ;)
 
1 16386 skrev:
De lägger förrådet i lägenheten och så får man betala boytepris för det. :mad:
Det är frivilligt!
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Mats-S
Jiji Jiji skrev:
Erskine hade en visningslägenhet på bo01 utan dörr till toaletten
Måste varit bra ventilation i den lägenheten då :thinking:

Jag har faktiskt varit med och byggt ett antal hus ritade av Erskine, ditt exempel visar väl den något mera "flummiga sidan av honom, men dom husen jag byggde var inga fiktiva visningshus utan verkliga hus. Måste säga att jag var djupt imponerad av hans sätt att rita hus, många snygga praktiska lösningar dessutom.
Hade dessutom förmånen att få träffa honom personligen några gånger, han kollade alltid upp att husen blev som han hade tänkt (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe_xx och 8 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Måste varit bra ventilation i den lägenheten då :thinking:

Jag har faktiskt varit med och byggt ett antal hus ritade av Erskine, ditt exempel visar väl den något mera "flummiga sidan av honom, men dom husen jag byggde var inga fiktiva visningshus utan verkliga hus. Måste säga att jag var djupt imponerad av hans sätt att rita hus, många snygga praktiska lösningar dessutom.
Hade dessutom förmånen att få träffa honom personligen några gånger, han kollade alltid upp att husen blev som han hade tänkt (y)
Jag tror att det blev dörr sen när det blev en riktigt lägenhet.
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.